Om vikten av att ha en bra hund....

Jadzia

Trådstartare
...och då menar jag inte en bra tävlingshund. Jag är för tillfället rejält sjuk och har legat däckad i sängen i tre dagar. Att göra något med hunden är inte att tänka på. Det mesta jag orkar med är att släpa mig ut på rastning i fem minuter.

Detta har resulterat i en hund som knappt vet vilket ben hon ska stå på. Hon rusar upp och ned i möblerna, drar igång katten, moffar på imaginära förbipasserande och puttar på mig var femte minut. Blir jag förbannad och säger till henne att gå och lägga sig så blir hon mycket låg och extremt fjäskig. Det kladdas och slickas och buffas så att jag blir vansinnig. Talar jag med henne vänligt och ber henne pyssla med något annat så ser hon ut som en fågelholk och kastar leksaker på mig.

Då jag äntligen lyckas släpa mig ut och rasta hunden så exploderar då alla denna energi. Det är inte så att hon rusar runt som en tok i kopplet, men det boffas på minsta skugga. Alla bilar, människor och löv är jättefarliga och hon bara måste blåsa upp sig och fjanta runt dem. Självklart kan hon då inte göra ifrån sig för det har hon inte tid med. Vågar jag ens närma mig kanten på gräsmattan så drar hon som en tok mot bilen. Jodå, hon vet vart dne är parkerad. Till slut ger jag upp för jag orkar som sagt inte vandra runt med min knäppa hund hur länge som helst och då brukar hon komma på att det är läge att pinka. Så långt är ju allting bra, men hon glömde ju skita. Dte kommer hon på när vi kommer in och börjar därför genast att krafsa på dörren. Går jag ut med henne då så upprepas tidigare procedur och går jag inte ut med henne så flänger hon runt än värre. Till slut placerade jag henne i hallen med milt våld och då verkade hon äntligen foga sig i sitt öde.

Så den som säger att en hund bara ska fungera som sällskapshund och att det därför inte är så viktigt med kollen av föräldrar och så vidare vet inte vad denne snackar om. Jag skulle ge vad som helst för en hund med stabila nerver, förmåga att hantera stress och en fungerande av-och-på-knapp just nu. Det är inte roligt med en hoppjerka som inte kan hantera denna påtvingade tristess.

Tänk på det ni som ska skaffa hund. Alla blir vi sjuka ibland och då är det bra skönt om hunden kan ta det lugnt.

Känner igen det där på en av våra hundar.
Men då bara på sättet utomhus.
Inne är det inte tillåtet att slamsa vare sej jag är frisk eller sjuk.
De gånger jag har varit liggande så är unghunden ett yrväder ute (har den turen att jag kan öppna dörren bara) när han ska göra sina behov, men sen inne är han lugn.
Lite vankande fram och tillbaka blir det men inge mer.
Gamm`hunn ligger lika länge som jag. :D
Kliver upp då jag kliver upp...

MEN, skulle jag vara sjuk en längre tid... då vette tusan :eek: :D

Det är i sådana lägen som jag är glad över mitt val av hund. Hon har av och på-knappar och de fungerar alldeles utmärkt när man ligger sjuk. Nu är jag sällan sjuk och sällan så sjuk att jag inte kan gå ut med hunden ganska så ordentligt. Men visst har det hänt.

Får hoppas att Du snart blir frisk. Krya på Dig!

Min hund har faktiskt en fungerande av-knapp (kan vara svårare att få fram på-knappen ibland ;)) på det sättet att han vilar så länge jag vilar. Men så fort jag rör på mig följer han efter. Går jag ut i hallen sätter han sig hoppfullt och viftar på svansen. Och ingen kan bli lika besviken som han när jag sedan återgår till sängen. :cry:
Väl aktiverad ligger han på rygg med tassarna i vädret och snarkar högt, oavsett om jag springer omkring som en tok i huset :).

Jag känner igen det där. Har dock sluppit sånt där själv, men vet många, med framför allt BC som har det så som du beskriver när dom ligger sjuka.
Vi (eller snarare mina föräldrar) har turen att ha hundar med en bra PÅ/AV knapp. Vilket jag tycker är den viktigaste egenskapen hos vår ras (förutom vallning). Det är förövrigt bland dom viktigaste egenskaperna hos alla hundar. :)

Att folk skaffar en hund som sällskap och tycker att det inte är så noga med hur föräldrarna är förstår jag inte.

då är det skönt att bo på landet och bara kunna öppna dörrn...fast mina hundar blir aldrig jobbiga så heller...skulle man mot förmodan vara sjuk eller det skulle vara pissväder i flera dar så är dom nöjda med att ligga inne o sova....

När det är Doris det handlar om gäller det att satsa på att bli sjuk en dag med dåligt väder, gärna regn. Då gör Doris vad som helst för att få stanna in och vill bara ut o göra sina behov när hon verkligen måste. :D

Jag är glad att jag inte känner igen mig! :D

När vi är lugna, så är hundarna lugna. Dom dör inte av att det skulle råka vara 1h eller 3dagar.

Men å andra sidan så kan de vara lika aktiva som vi den tiden om det är vad man vill.

Så jag är väldigt nöjd med mina vovvar. Mitt ras val ffa, och då i synnerhet det sista!
Ok att vägen till lydnads och bruks champion inte är spikrak, men så är inte det huvudpoängen heller.

Ursch vad jobbigt!
Leo är två olika sorters hundar, han är PIGG som f-n
ute, och sover till 99% inne!
Är man sjuk och inte orkar göra ngt ett par dagar
så sover han också hela tiden, bryr sig inte.
Men han kan bli lite extra pigg när han väl kommer
ut och får vara lös och göra ngt! :)
Hans energi ute är oändlig, och hans trötthet inne likaså.
Han sover helst länge på morgonen, är han uppe tidigt så
jäspar han högt och hela tiden :D tills han kommer ut,,

Våra hunadr är mkt tacksamma på det sättet, de ger allt när det gäller, men är mkt lugna inomhus. Visst, de leker i bland men är otroligt lugna. De har fått lära sig från början som jakthundar att man kan inte slösa energin på att flamsa. Det ser jag ofta under jakt, de andra hundarna flamsar i bil eller under paus, medans mina sover och därför klarar en hel dag bra. Man vet aldrig när krafterna behövs, därför måste man spara dem... När jag nyligen köpte valp var jag mkt noga med av och på knappen. Pappan vet jag är gammal med tiken är av setterformat och kan lätt gå upp i varv. Dock hänvisade uppfödaren då till när hon då jade legat däckad i influensa i två veckor, hennes 5 tikar hade då legat och varit sympatisjuka med henne och tyckt att kisserunda i trädgården var mer än nödvändigt :angel:

Vad har hänt med Tasse förresten?? Oförskämt att fråga så men har inte hört något från honom på länge...

//E

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har hand om en väninnas hund medan hon själv är utomlands. Hunden i fråga är en chihuahua, 5 år gammal. Har själv en ettårig...
2
Svar
23
· Visningar
4 061
Senast: Nirvana
·
Övr. Hund Långt men jag hoppas ni orkar läsa ändå! Vår nyss fyllda 1 åriga golden har på sista tiden haft lett att jaga upp sig i förväntan...
Svar
5
· Visningar
2 605
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 454
Senast: Mirre
·
F
Övr. Hund Har stora problem med min stora blandrashund (labbe/dobermann). Han är väldigt glad för folk och när det kommer någon så rusar han...
Svar
9
· Visningar
1 588
Senast: Calazirya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka