om vet. skåder en häst

J

Joy

Vi har varit på klinik förre vecke, til en undersökning.

Tyvär reagere min häst ganske mycke på sederingen (har gjort det före, på samma klinik) Han kolapsade i deras tvångsspilta, lå sparkande på golvat mens han hang i grimman. Han fick en del sår skåder på benen. Dom slaskade lite jod på såren, la förbinding och skickade os hem.

Han är hängig och blir mer och mer halt, och har nu en jätte blodansamling på skanken på det ene bakben. Vor EquiT har påtalat att vi bör ta röngten af hans has, då hon mistänker att det kan ha tagit en del stryk, och vid att han fortfarande växer är där en risk för förstörning af hans växtzoner (hänge inte helt med, då hon förklarede)

Jag har ringt klinikken et antal gångar, men måsta tale med den vet. som behandlade förre tisdag, jag har hängt i tel kö utan att prata med honom. Nu har jag bet honom kontakta mig, och vänter på han ringer.

Jeg undra vem som har skyldighet att betala dom kommande vet kostande, och om han han har skådat sin has alvarligt, va då.
Och ved med hans nacka, han hängde en bra tid före min mand fick loss honom.

Sv: om vet. skåder en häst

Påpekade Ni att hästen inte tål domosedan/vad han nu fick så bra? Om det inte är inskrivet i hästens journal sedan gången innan är det svårt för den som ska ge, att ge rätt mängd.

(Jag hade en sådan häst, hon höll på att kollapsa inne på röntgen första gången, sen fick hon "földoser" i fortsättningen).

Ang det juridiska har jag ingen aning så jag säger inte.

Nu är int jag en jurist men efter att ha läst lite juridik så skulle jag nog säga att de har misskött sig och borde få stå för de skador som kan ha uppkommit pga det.

Men hör med någon jurist i hästfrågor och med veterinärförbundet. Det hade jag gjort, dessutom så hade jag bytt veterinär.

Även om det var ett misstag att ge förmycket så behövde de int låta hästen hänga i grimman.

Senast ändrad:

Se till att inför framtiden få ett skriftligt intyg från veterinärkliniken att din häst är överkänslig mot sedering. Jag har en schäfer som höll på att stryka med efter sedering, de gav normaldos trots att jag muntligen sagt att han är väldigt lättsederad och ska ha mindre dos.

Efter det skaffade jag ett skriftligt intyg på den exakta maxdosen ( motsvarar det man annars skulle ge en katt! ) eftersom veterinärer ibland har en tendens att inte tro på/inte ta djurägares ord på allvar, man uppfattas lätt som en pjoskig ägare:( Nu har de mkt större respekt eftersom jag har det på pränt.

Ang den uppkomna situationen så tror jag att du får svårt att hävda dig mot kliniken utan juridisk hjälp. Be om råd av en jurist om hur du ska gå tillväga + dokumentera de skador hästen har f n.

Lil-sis>> Vet. var fult upp med tel samtal, sprang mellom oss och sit kontor.
Vi kom inte in akut, med hade en inbookad tid. Han sederade inne vi upptäckde att vad han gjorde och borta til telefonen var han igen.

Sist han blev sjuk, sa den vet. som behandlade honom att han troligen hade reagerad på sedringen, jag är kanske så dum att tro att en så vigtig grej sen blir neskriven i hans journal. Jag har nu begärd en kopia av hans journal.

Morcraban>> Vi kommer att byte klinik. Men vi har varit så "dumma" att tro at om han har alle behandlinger på samma klinik, då har dom hästens journal för hand ovh vet allt som är bra att veta om denne hästn, at dom även har akutmotagning var en jätte plus, då det altid är vid akut sjukdom man har mest behöv af en klinik som känder en som kund och ens häst.

Jeg har tagit kontalt med vor rep. från vort försäkrings bolag för att fråge hur vi står. Hon är jätte dygtig, många års erfarenhet i häst branchen och vi har fullt fortroende för henne.

Troliogen är där inget videra annat än blodansamlingen, men jag vill inte stå uforbered.

De borde dom stå för. På klinikerna får man egentligen inte ge sedering i dom spiltorna just pga olycksrisken.

Min systers häst höll på att dö på det viset. Och då hade dom dessutom inte motmedlet i närheten. :eek:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka