Om spår-/sök-/rapportchampion

Aroma

Trådstartare
Sist jag var igång med tävlandet fanns inte de här championaten, men har jag tolkat det rätt att det "enda" som krävs är 3 certifikat i respektive bruksgren, inget annat OAVSETT ras?
Kan bruksraser erövra de här championaten, eller är det endast det klassiska brukschampionatet som gäller då?

Och är det samma med lydnadschampionatet nu också, att inget behövs utöver de tre förstaprisen i elit?

Har för mig att endast bruksraserna kan få brukschampion och då krävs utställningsmerit. Har man ingen utställningsmerit så får man championat i specialgrenen (ex. spårchampion) man tävlat i. Raser som inte är bruksras kan alltså endast bli champion i respektive specialgren.

Tre första pris i elitklass gäller för att bli lydnadschampion.

Jo, det vet jag, att bara SBK:s raser kan bli brukschampion och att det krävs utställningsmerit för det.
Min fråga är om det krävs något annat, vad-som-helst, för de andra championaten eller om det bara är att skicka in ansökan om man tagit de tre certen.

För lydnadschampionat krävs ingen utställningsmerit (men intyg om testikelstatus för hane), för brukschampionat (som bara bruksraser får) minst VG, för de grenspecifika brukschampionaten (spårchampion etc) krävs 3 cert ur grenen samt ett testikelintyg om man har hane. Alltså ingen utställningsmerit där :).

Senast ändrad:
Jepp :)! Mycket gott det, ännu en championtitel att plocka ;)!

Dock får man enl SBK inte bli både bruks - och spårchampion på samma tre cert, utan tar man tre och blir SE Bch så måste man sen ta ett till för att ta SE SpCh.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag är ny här på Bukefalos men har följt sidan i några år och då speciellt Hundar. Jag ska köpa hund om nått år och gillar att...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
10 335
Senast: Tate
·
Hundavel & Ras En till som har hamnat i träsket med att välja ras... :angel: Har haft flatcoated retriever i 20 år och stormtrivs med rasen och har...
2
Svar
29
· Visningar
5 334
Senast: YorkWann
·
Hundavel & Ras Vi var ju tvungna att ta bort en av våra hundar för ungefär en månad sedan och även om det just för tillfället kan kännas lite skönt att...
2
Svar
23
· Visningar
2 724
Senast: Dentaku
·
  • Låst
Tjatter Under gårdagskvällen hände det omöjliga – i samband med ett misslyckat inbrott i Pengabingen där Björnligan försökte sno åt sig några...
45 46 47
Svar
923
· Visningar
42 728
Senast: Mistimed
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 30