Om sadelpadens existensberättigande...

break_a_leg

Trådstartare
I tråd efter tråd får den som skriver ordet sadelpad kritik för att man minsann ska se till att skaffa en sadel som passar hästen med hjälp av kunnig personal.

Vi har en ponny med taskigt sadelläge, har nu provat ut en sadel med hjälp av sadelutprovare - och - för att sadeln ifråga skulle passa ponnyn perfekt så fick vi införskaffa en fårskinnspad med kant. Jag sade då till utprovaren att padar inte är rekommenderbart om man ska lyssna till de flesta "hästmänniskor"....

Men enligt denna utprovare så är ibland en pad befogat om den faktiskt fyller en funktion för hästen/ponnyn. Sadeln ska ju passa både den som sadeln sitter på och den som sitter i den!

jag håller med dig till fullo.

har letat och letat efter en dressyrsadel som passar och den här har jag haft i snart ett år.

min häst har nästan ingen manke och ganska taskigt sadelläge men den här sadeln ligger an över hela ryggen jämt men är något tät där framme (den är utprovad) men behöver lyftas upp lite för att den annars vid belastning åt något håll skulle kunna snudda vid manken.

jag vill alltså bara lyfta sadeln en bit men för de får man påhopp? många ryttare på hög nivå använder sig också ofta av en sadelpad.

Menar du att jag hoppade på dig i den andra tråden?Det var inte min mening att uppfattas så..

Kan ge en anledning till varför en del på hög nivå använder padd.Oftast är det för att hästen fallit ur en aning och därför ligger inte sadeln bra.Och därför pallas den upp.Alltså en tillfällig lösning tills hästen återmusklat sig...
sadeln ligger an över hela ryggen jämt men är något tät där framme
Om sadeln är något tät fram så är det väl ändå bättre att stoppa den lite extra då?Att använda en padd för att få bort det problemet går inte..Om du pallar upp för att sadeln är tät fram så förskjuter du bara trycket bakåt :)
Jag menar inget illa utan vill bara förklara...

Lite extra fakta :)Lånat från en sida på nätet www.hastmassage.com

Hur skall sadeln ligga ?
Lägg sadeln på ryggen och se till att bogbladet ligger fritt, ofta läggs sadel för långt fram. Titta sedan på framvalvet, det får inte trycka på tornutskotten. Ortspettsarna på sadeln får inte sitta för trångt och trycka på mankens muskler.Det skall vara tillräckligt brett i bakvalvet. Sadeln skall ligga stilla åt alla håll. En för liten sadel förhindrar hästens muskulatur att utvecklas maximalt. En för stor sadel ligger inte still. Den får heller inte vara för lång, aldrig bakom sista revbenet. Provrid sadeln, titta om hästen kan röra bogbladet och att sadeln inte rör på sig och stör. Sadeln skall ju användas på hästen när den är i rörelse.

Paddar?
Varför skall man betala dyra pengar för en sadel och sedan stoppa massa paddar under den? Paddar gör att det blir trängre under sadel och irriterar mot tornutskotten. Endast under kortare tid i väntan på en omstoppning eller om man vet att hästen efter en vilo period kommer att muskla upp sig kan det vara okej med en pad.
Förgjord?
Är helt onödigt, En utbildad sadelmakare med mästarbrev bygger en sadel som passar, då behövs ingen förgjord. En förgjord gör så att sadeln skaver mot manken.

Sadelgjord ?
Antingen en billig i tyg eller en dyr i läder. En mellan dyr i läder töjer sig och blir sladdrig. Gärna en anatomisk utformad. men den får inte skava mot benet, extra viktigt om det är en dressyr gjord. Köper du en kort dressyr gjord skall det finnas resår i båda ändar.
OBS! Fäst aldrig gjorden i en stropp som är monterad på ortspettsarna, då kommer det att trycka spetsarna rakt ner i manken.

Bommar?
Det finns flera olika sorters bommar, nedan följer några.
Träbom
Träbom med stålförstärkning.
Träbom med stålförstärkning samt klädd i råhud.
Plast.
Plast med stålförstärkning.
Glasfiber.
Flexibel bom ( spring tree)

När skall du inte köpa en sadel?
Har du en gravt omusklad häst skall du tömköra den regelbundet i minst tre veckor innan du provar ut en sadel.
Skador som kan uppstå av en felaktig sadel.
Kroniska benhinneinflammationer i bakkant av bogbladet.
Skador på bogbladsbrosket
Muskel atrofier i sadelläget.
Broskbildning på ryggraden.
Knölar i sadelläget. Beror oftast av sadel inte av fodret.
Sårskador av tryck.
Hältor.

Då får du och jag skämmas för våra paddar :) Jag fick mig nu väl förklarat hur en sadel ska ligga bra, och jag litar på den personen som provade ut sadeln åt oss. Tror inte att en såpass stor butik har helt inkompetent personal...

Jag har hållit på med hästar väldigt länge, och för 20 år sedan var det knappt någon som köpte sadlar som var utprovade :o

Nej det visar ju bara hur korkade människor var för 20 år sen isåfall :crazy: :)
Men iaf det här med padden, vår sadelmakare sa att det inte är nån fara att man använder pad så länge sadeln ligger okej osv, fast det var en fårskinnspad!

En sadel ska kunna ligga direkt mot hästens rygg, den kommer bli ganska smutsig så därför har vi en vojlock och man bör sitta så nära hästens rygg som möjligt.
Så fort vi börjar att lägga in kilar, paddar och gud vet vad så är något fel.

Jag har ingenting emot användande av pad, i de fall det bara är tillfälligt. T ex om hästen tappat muskler och den utprovade sadeln blivit "för stor".

Dock ser jag rött när folk med utprovade sadlar envisas med att lägga en tjock fårskinnspad - eller vojlock - under sadeln "bara därför att det är snyggt".
Detta förfarande är ungefär som att dra på sig ett par tjocka raggsockor innan man kliver i pumpsen...

Immer

Jag använder gelpadd och det är gdk av min tränare (inga andra paddar) har hört mkt om sånt också men jag vet inte hur mkt man ska tro ;) Gelpadden tkr jag bara fungerar som en extrahud :)

ja vi får nog skämmas tror jag...

till godrofenia : jag förstår vad du menar, jag hade säkert också kunnat hitta en sadel som satt helt perfekt om jag köpte en måttbeställd men tyvärr finns inga pengar till det. hade jag kunnat hitta en annan sadel som passade i samma prisklass så hade jag gärna tagit det också men tyvärr har jag inte hittat någon så den här lösningen får funka så länge.

Jag har min fårskinnspad när jag hoppar endast för att jag ibland tappar balansen och min häst har en känslig rygg.
Däremot så använder jag den inte nu för hon har breddat sig så jag måste ta ur lite stoppning!

Men så tycker jag också, att använda pad för att det är snyggt är ju vansinne! Men i vårt fall fyller den en funktion.

Visst kan man måttbeställa sadel, men det kändes inte ekonomiskt försvarbart när barnet rider b-ponny...

Padden kan ju vara bra till det och till för hästar som kanske tappat muskler eller hull av nån andledning och av den orsaken har en padd tills den återfått sin gammla form.

Kan ge en anledning till varför en del på hög nivå använder padd.Oftast är det för att hästen fallit ur en aning och därför ligger inte sadeln bra.Och därför pallas den upp.Alltså en tillfällig lösning tills hästen återmusklat sig...

Det kan ju faktiskt ocksa vara sa att manga elitryttare har sina egna sadlar och rider andras hastar, vilka de har i nagra manader och nar tavlingssasongen ar over aker de "hem" pa bete eller saljs.
Man ska absolut inte generalisera!!

Jag erkanner att jag anvander pad till vissa hastar, och det skams jag inte ett dugg for. Jag har ett flertal sadlar och alldeles for manga hastar. I mitt stall ar det nodvandigt for min ekonomi att en sadel ska passa flera olika hastar.

Jag blir sa djavla sur nar manniskor ska klanka ner pa andra utan att veta hur saker och ting verkligen ligger till.
Nar det kommer till hasthantering och ridning sa finns det aldrig nagonting som alltid ar fel, aldrig nagonting som alltid ar ratt.
Om jag anser att en hast behover en pad under sadeln sa tanker ju faktiskt jag pa hastens basta! Det hade ju varit varre om jag valt att inte gora nagonting at saken och lata hasten ha en sadel som inte passar alls. Hade jag valt att kopa en ny sadel sa hade hastarna i stallet fatt svalta ett tag, far da har jag inte tillrackligt med pengar till att kopa foder!!! :o :mad:

Jag tror dessutom att det enbart ar i Sverige som vanliga hastar har en mattbestalld sadel!

Forsok att inte vara sa en varlds-polis jamt och standigt. Andra manniskor klarar faktiskt av att ha glada och fina hastar trots att de anvander en och annan grej som du inte anser vara ratt.

Mina hastar mar mycket bra, ar glada i sitt arbete och i fin form. Anda anvander jag bade paddar och hjalptyglar lite da och da. :devil: :devil: :devil:

Det kan ju faktiskt ocksa vara sa att manga elitryttare har sina egna sadlar och rider andras hastar, vilka de har i nagra manader och nar tavlingssasongen ar over aker de "hem" pa bete eller saljs.
Man ska absolut inte generalisera!!
Japp och då används padd för att sadlen inte passar..Jag tycker det är dumt eftersom många av de ryttare som jag i allafall menar har pengar.Och det låter ju om annat lite ego igentligen :smirk:Jag menar att använda sin egen sadel för att man själv tycker om den..Jag utgår då fårn hästen och sedan mig. ;)
Jag erkanner att jag anvander pad till vissa hastar, och det skams jag inte ett dugg for. Jag har ett flertal sadlar och alldeles for manga hastar. I mitt stall ar det nodvandigt for min ekonomi att en sadel ska passa flera olika hastar.
Då får du ursäkta mig.Men hadde det då inte varit bättre att sälja av några hästar så du har råd att anpassa en sadel till varge häst... :devil:
Jag blir sa djavla sur nar manniskor ska klanka ner pa andra utan att veta hur saker och ting verkligen ligger till.
Nar klankade jag ner :confused:Jag säger bara vad jag tycker.Sen är det väl upp till var och en att ta åt sig :smirk:
Hade jag valt att kopa en ny sadel sa hade hastarna i stallet fatt svalta ett tag, far da har jag inte tillrackligt med pengar till att kopa foder!!!
Det där har jag svarat på tidigare..Jag kanske är lustig på det viset men jag vill kunna ge hästarnadet bästa.Och sadel är A&O i allafall i ridningen..Kan man inte ge sina hästar en sadel som passar så kanske man har för många hästar för plånboken :angel:
Jag tror dessutom att det enbart ar i Sverige som vanliga hastar har en mattbestalld sadel!
Det är väl bra :)Hoppas att flera länder tar efter :D
Forsok att inte vara sa en varlds-polis jamt och standigt. Andra manniskor klarar faktiskt av att ha glada och fina hastar trots att de anvander en och annan grej som du inte anser vara ratt.
Världs-polis :confused:
Det var hemskt vad du tar i då.. :crazy:
Folk får vist använda vad dom vill till sina hästar .Det enda jag kan göra är att ge råd om hur man skulle kunna göra i stället.Och detta är ett diskutionsforum. och där diskuterar man..
Mina hastar mar mycket bra, ar glada i sitt arbete och i fin form. Anda anvander jag bade paddar och hjalptyglar lite da och da.
Mycket möjligt,Och jag har heller inte påståt nått annat.Däri mot verkar det som om du tar väldigt illa vid dig efter som du skriver som du gör..Du kan helt enklet bara ge F*N i vad jag skriver.Ruska på axlarna lite och låta det pasera :D

Och jag undrar jag i mitt stilla sinne vem det är som leker polis :angel:
Jag är då inte den som brukar tala om för folk vad dom får skriva och inte ,Men just nu verkar det som om du takit på dig den rollen :angel::devil: :devil: :devil:

Jag kan tillägga att du får tycka precis vad du vill.Vad du gör med dina hästar är ju upp till dig.Sen får du bli hur sur du vill när inte mitt sätt passar dig.Jag kommer fortsätta skriva vad jag tycker. ;)

Du får hjärna skicka PM om du vill fortsätta diskutera med mig om hur elak och dömmande jag är..Jag har inte dömt någon till skillnad från dig :cool:

Jag är villig att hålla med qodrofenia i denna tråd. Hon ger ju bara j...t bra tips om hur en bra sadel bör ligga, tycker inte att hon försöker vara en "varlds-polis jamt och standigt". Hon är en duktig tjej som sitter på en hel del kunskap. Istället för att irretera sig på hennes kunskap så kan man välja att lyssna eller ignorera, jag väljer att lyssna!!! :bow: Stå på dig qodrofenia!!!

Jag menar inte att du klagar eller domer mej, utan jag pratar om den som startade traden.
Det jag reagerar pa (jag ar inte ett dugg sur pa dej :D ) ar att du jamt och standigt ska fram med pekfingret och beratta for andra hur man gor saker och ting pa ett riktigt vis. Givetvis ar det jattebra, men ibland kan det bli lite val mycket.
Jag tvivlar inte pa att du har mycket kunskap eller att du vill alla hastars basta. Jag vill ocksa alla hastars basta. :D

Visst har jag manga hastar, men inte for manga for att klara av ekonomiskt. Hade jag behovt kopa ca 2 nya sadlar i veckan dock, hade det blivit lite val knapert.
Hos oss ar det manga hastar som kommer och gar, sa hade jag kopt en ny sadel till varje hast som kom till varat stall sa hade jag fatt salja sadlar pa heltid for att inte behova bygga en helt ny sadelkammare.

En pad gor ingen skada hos en hast - om den inte ar helt fel anvand. Och jag forstar inte varfor du ar sa emot paddar.
Vad har de gjort mot dej??
Hade jag lamnat en utav mina hastar till en elitryttare sa hade jag inte lamnat med varken sadel eller trans eller andra grejer. jag litar pa att de som driver ett proffs stall har enga saker.
Mina hastar har inte sina egna saker och ting, utan de delar pa MINA saker. Visst har jag ett trans (eller flera) till en och samma hast, men nar den hasten inte finns hos oss langre ar de transen nagon annans hast.

Jag ar inte ett dugg sur pa dej, jag tar heller inte at mej, for jag vet att jag inte gor nagonting fel. :)

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 605
Senast: Nepenthe
·
Utrustning Har verkligen ingen koll på det här med sadlar så jag provar här. Har precis köpt en d-ponny och fick med en Prestige Golden Star som...
Svar
7
· Visningar
1 310
R
Utrustning Som en fortsättning på min tidigare tråd… Står här med en ny häst, fick tyvärr inte med någon sadel. Testade att rida ca 20 min med min...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Freazer
·
Utrustning Jag ska hjälpa en kompis att få hens c-ponny inriden, så den kan säljas. Har insett att jag inte har någon sadel som passar ponnyn...
Svar
8
· Visningar
1 983
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka