Öm rOmpa! (hästen, inte jag)

KopparbergsEmme

Trådstartare
Har börjat sätta igång -07an som jag har och hon är otroligt pigg och positiv inställd till varje ridtur.

Idag upptäckte jag dock att hon är ruggit öm i baken av en ren händelse och jag grubblar lite över vad som kan orsakat denna ömhet.

Balanserar hon sig?
Är det för hon hellre joggar sakta sakta än att skritta?
Är de vanlig träningsvärk/över ansträngelse?
Har hon blivit kall om stjärten så de hjälpt till?
Hon har iaf sitt täcke på sig idag där hela rumpan är täckt ordentligt!

Bild på ömma området:
46448_1294914253.jpg

tankar?

Sv: Öm rOmpa! (hästen, inte jag)

När min häst hade blivit dragen i svansen var han öm i exakt dom områdena. Men jag vet å andra sidan inte om det hände någonting mer som orsakade den ömheten.. Hoppas det löser sig för dig :)

Sådär brukar min häst få när hon dragit så kallade slidestops i hagen. Hon är en vild liten tös och hon kan komma i 120 i galopp och sedan tvärnita. Musklerna hinner inte med och det blir en typ av muskelbristning (om jag minns helt rätt). Hon blir grymt öm, bara jag petar på ställena du ritat så far hela hennes bakdel och rygg rätt upp.

Jag löser det genom att putta ut sittbenen. Det är svårt att förklara, du kan PM.a om du vill ha detaljer!! :)

hum, intressant! Min kära hyresvärd har sett henne vara i hagen och gjort upprepade slide-stop-stegringar helt för sig själv... kan kanske vara det...

Har ni halt i hagen? Jag har ett par gånger upplevt att de varit öm/spända där om det varit halt i hagen och det t ex varit oskodda (dvs de inte haft rejält grepp). Har antagit att det varit för en kombination av spänner sig för att inte halka, och att de har halkat 'inunder sig' med bak ('ofrivillig slidestopp med bakdelen)

Alexandra_W´s inlägg påminde mig om en sak... Vissa brukar ju fläta hela hästens svans för hagvistelse och liknande. Jag har träffat några hästar som tyckt att svansen slått obekvämt mot bakbenen och gått och spänt sig istället. Kan det vara något sådant?

och alexandra_w

Jag upplever inte hagen speciellt hal, så tyvärr är de nog inte huvudorsaken (hade vart skönare om det var nått så simpelt) och flätad svans har hon intehaft på månader...

Hon är en riktigt trippare när man rider, hon joggar jätte gärna och jag måste nästan tro de har ett finger med i spelet...Ska massera henne fredag-söndag och longere lite få se om de blir något bättre :)

Liknande trådar

Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 449
Senast: Liten
·
A
Träning Har bekymmer med en häst och har grubblat fast i mina egna tankar och spekulationer nu. Har en häst som alltid varit pigg,fräsch och...
Svar
13
· Visningar
2 615
Senast: Alfons Å
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30