Om ridhuskort och dess regler

Rie

Trådstartare
Vad finns det för regler i era ridhus?
Kan alla som har ridhuskort komma in i manegen med sin häst?
Även om de kommer med hästen fastspänd framför vagn in bland ridekipage?

Sv: Om ridhuskort och dess regler

Regler!
Håll till höger. Vid skritt, gå ifrån fyrkantsspåret. Ingen longering. Inga lösa hästar! (Jodå, det förekommer ryttare som kommer in med sin häst och ska ha den lös, den är ju så lydig) Man tror ju inte att det är sant att någon kan komma in med häst o vagn i ett ridhus utan att det är bokat för just körekipage.Eller rättaresagt, jag tror visst att det är sant, men vet inget ridhus där det är tillåtet.

hur det är med körning vet jag inte..
men högeregeln, och skritt innanför spåret.
Max tre hinder.
För löshoppning måste ridhuset bokas...

Det hände mig idag i alla fall.
Eller rättare sagt, jag sa att i så fall är det bara för mig att fara hem eftersom hästen skulle få fullständigt spunk om det kom in två(dessutom) körekipage.
Men då de skulle in så var det bara för mig att lasta och åka hem. Hade inte varit i ridhuset så länge och det kändes som aningen onödiga mil att köra.
För hur ska jag kunna veta hur det är nästa gång jag far dit? Det finns även en körplan men det duggregnade litegrann så det var väl inte lika intressant att vara där.
(Inget alternativ för mig heller då jag for till ridhuset pga att hästen tappat en sko och var lite fransig, ville därför vara på bra underlag)
Men vem har mer rätt till ridhuset om alla har ridhuskort? Den som var där först?

Ska ringa på måndag till anläggningen och kolla reglerna, men jag tänkte att det kunde vara bra att veta hur det är på andra ställen.
det kan ju inte bara vara jag som har häst som reagerar på körekipage. Jag vet fler hästar som skulle ha haft en hel del åsikter om vagnar i ridhus.

Vad finns det för regler i era ridhus?
Kan alla som har ridhuskort komma in i manegen med sin häst?
Även om de kommer med hästen fastspänd framför vagn in bland ridekipage?

Tillgång till lilla ridhuset (20X40) lördagar och söndagar, förutom vid hemmatävlingar. Kortet gäller hästen och inte ryttaren.

Det vanliga (gyllene) ridhusreglerna som:
Håll till höger, lägre gångart innanför spåret, det på spåret har företräde osv.

Löshoppning är inte tillåtet, utan sker vid behov på onsdagar i stora ridhuset.

Sen är det fritt antar jag (står inget i reglerna iaf).

Säg till körekipagen att det faktiskt heter ridhus. ;)

Jag förstår inte hur man ens kan tänka tanken på att köra inne i ett ridhus utan de ridandes tillåtelse. (Eller jag skulle nog inte köra alls om någon red där, om inte ridhuset var ordentligt stort!)

Jag som är både kusk och ryttare ser inte problemet, faktist. Är väl utrymmet som skulle vara ett problem för kusken (om man har en stor häst samt bred kärra). Körningen får man anpassa på ett sådant sätt att man inte förstör underlaget och stör övriga.

Personligen kan jag inte förstå hur vissa tro att dom utan övrigas tillåtelese har rätten att okupera 2/3 av ridhuset med hinder som gör att övriga ekipage måste hålla till på medelinjen när dom drar igång sin egna lilla hopplektion.

Kan inte heller förstå hur vissa tycker det är acceptabelt att longera och däremd ta upp halva ridhuset samt utsätta alla för ett riskmoment.

Jag brukar tömmköra när jag vistas i ridhuset, kortar bara tömmarna lite extra för att ta så lite utrymme som möjligt och ockuperar självklart inte hela volter genom att ha hästen på voltspåret och själv stå i mitten (jag går alltid bakom alt. snett bakom).
Vad skulle skillnaden vara om jag spände fast rockarden bakom och satte mig i den?

Skillnaden är att det finns folk som har fegisar till hästar, så det förstör ridningen ;)
Plus att häst+vagn tar upp betydligt mer plats än ryttare+häst och då blir det mer "trångt" i ridhuset, därav min sista mening i senaste inlägget.

Om man har ett stort ridhus/bana kan jag inte heller se något problem (utöver vagnrädda hästar) men i ett ex 20*60 tycker jag att vagn tar upp alldeles för stor plats.

Fast jag har en ponny som är 82cm hög och är 85cm lång från svans till manke. Rockarden är modell mindre eftersom ponnyn är det, och på längden tar jag inte mer utrymme med vagn än vad jag gör när jag tömmkör.
Rockardens bredd ligger väl på en ca 120cm, vilket betyder att resterande ekipage har på långsidan ett utrymme på 18,8m att rida på vid möte samt 38,8m vid kortsidorna.

Men jag förstår fullt ut att en 165+ körhäst med ex. marathonvagn tar rikligt med utrymme - tro inte ens att sådanna ekipage kan svänga ordentligt i vanliga ridhus.

Fegisar till hästar behöver då en dust med det "farliga". Min grabb var verkligen inget fan till töltande islandshästar när han mötte dom första gången i ridhuset. Och dom där futtinuttion hindrerna var inte så kul dom heller, speciellt inte när hästarna hoppade över dom och rev/dunkade i så att det lät högt. Många gånger fick jag hoppa åt sidan för att inte få en mini i famnen...

Men det är sånt man måste träna bort eftersom man kan inte förvänta sig att hela världen ska anpassa sig efter en.

Sen till en sista sak. Nu finns det ju ifs en körplan vars Rie håller hus och jag tycker till 100% att körande ekipage självklart ska hålla till där och ridande ekipage på ridplan/ridhus. Allt har sin plats liksom.

Men här finns ingen körplan. Hoppbanan skulle vara perfekt att använda och jag skulle helldre stå där ute och träna om det så skulle vara -25 ute (både töm och ev. vagn) än att hålla till i ridhuset. Men tyvärr så används det under vintern som parkering för hästtransporter och resten av ytan är inte plogad.

Vars ska jag som kusk då hålla hus om jag vill köra lite dressyr?

Jaha. :rofl:
Jag tänker mer i "mina" banor, då jag enbart kört större hästar :p

Jag håller med till fullo om att man bör vänja sin häst vid diverse saker, men det är inte så kul att göra det mitt under ett dressyrpass. :crazy:
För min häst skulle det skapa spänningar i veckor framöver.

Jaa, jag kan ju bara tala för mig själv & som sagt skulle jag inte köra i ett ridhus med andra däri (skillnad med shettis då kanske :p ) speciellt inte om de ridande sitter på en fjollhäst.

Problemet är inte att andra hästar blir rädda för körekipage, det är bara egentligen för dem att vänja sig. Problemet är det att det är mkt större olycksrisk med ett körekipage i ett ridhus samttidigt med ridna hästar, därför ska de inte vara tillsammans. Precis som det är med longering, det är farligt att rida ihop med någon som longerar. Att hinder är i vägen , fast jag aldrig hoppar själv, kan väl inte vara något problem? Det är väl bara att rida runt. Det är väl inte så svårt?. Mer problem i så fall med lösspringande hundar som en del ryttare släpar med sig och som samtidigt de rider får springa runt på eget bevåg.

Håll till höger vid möte. skritt innanför om någon travar eller galopperar. Longering endast tillåten om alla andra säger ja. Inte ok att köra häst bland ridande ekipage. inte heller hoppa.
(Vad är ridhuskort?)

"Normala regler" (de normala ridregelerna som högertrafik, skritt innanför spåret och så). Longering/tömkörning samt hoppning om det är OK med andra ryttare och man har målsman med sig om man är under 18 (hoppning). Hjälm obligatoriskt.

Helår: 800 kr
Halvår: 600 kr
Tränarkort termin (enbart rida för tränare): 350 kr
Enstaka gång: 50 kr

Du tar upp en del punkter.

Att du har en liten ponny hjälper inte när det gäller fega hästar gentemot körekipage. Och eftersom 85 cm gäller högst troligt en shettis så finns det dessutom flera hästar med shettisfobi - jag vet av en. Att rida henne med ett körekipage var inget roligt för ryttaren(eller övriga ekipage för den delen heller med alla galoppruscher tvärs över ridhuset i flykt från vagnen) och hade det dessutom varit en shettis då hade väl hästen klättrat på väggen.

OK, visst, hästar bör kunna vänja sig. MEN då vill jag kunna bestämma NÄR det ska ske. Inte bara få finna mig i att det kommer ett eller flera körekipage in i manegen och att mitt ridpass blir helt spolierat. Inte som nu när jag stod inför situationen; med en mycket alert häst som inte kunnat ridas på tre veckor och precis tappat en sko varför ridhusunderlaget var bra.Inte läge att vänja den med två körekipage direkt.Då är det bara att åka hem.
(Ridekipage hade jag räknat med,de spelar ingen roll.)

Dock är det ju reglerna jag är ute efter mest. Hur är era regler genemot rid och körekipage som båda "parter"har löst ridhuskort.
Det omvända - att ett ridekipage kommer in när ett körekipage finns där - lär ju inte vara lika laddat då det ju ofta är en ridbar häst som körs och väl inte är lika rädd.
Och har man en häst rädd för körekipage så rider man väl inte in då.
Men om ridekipaget/ekipagen var där först?

Ska körekipaget få finna sig i att det inte går att köra i ridhuset nu för det är ridhästar där?(alt gå och fråga om lov från de ridande) eller ska de bara köra in ?(och få bättre om plats då något/flera ridekipage måste lämna manegen därför att körekipaget kommer in).

Jag vill inte trycka ner körekipagen på något sätt men jag vill veta reglerna så jag vet vad jag kan göra om situationen uppstår igen.
Eventuellt finns inga regler för detta på anläggningen och då vill jag veta av er hur det ser ut i övriga landet.

Ridhuskort - att du betalar en viss summa för tex 1 månad/ 6 måander /1 år för att få rida i ridhuset på ej bokade tider. Du kan vara ensam eller det kan vara många ryttare där då.
Här i trakten kan man även köpa ridhuskort för famlijen eller medryttare.
Jag har ett inplastat kort med mig där det står from och tom vilka datum jag har betalat. Det visas upp vid uppmaning, plus att det finns ett anslag vid ridhusväggen vilka som löst kort och vilka tider.

Japp, häromkring avdelas vissa tider till körekipage, och då får givetvis inte ryttare komma in. Håller med det jag skrev om träning med riden häst kontra körekipage, man vill själv bestämma när man vill träna att hästen ska tåla detta.

I det ridhus jag har kort finns det vissa tider där hoppning är tillåten på ej bokade tider, annars får man boka.

Hos oss är körning inte tillåtet förutom på "körtiderna" (och då får inga ryttare vara där).

Likadant med hoppning, vill man hoppa är man där när det är hopptid.

Vill man bestämma själv får man helt enkelt hyra ridhuset.

Tömkörning och longering är tillåtet, men bara ett ekipage åt gången (80x30 ridhus, finns dessutom ett 20x40, de är aldrig reserverade åt specifik aktivitet samtidigt)

Det närmsta ridhuset brukar hyras heldagar av travfolket och då kan ryttarna välja det andra ridhuset. Annars är det normala ridhusregler...med undantaget att hinder i stora ridhuset ska tas bort men att de kan stå kvar i lilla ridhuset...

Personligen resonerar jag som så att när hästen reagerar mot något är just det tillfället ypperligt att jobba på det. Så, i ditt fall hade jag ändrat min ridplan till att bli en miljöplan och det är en träning så god som någon.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
325
Senast: Cactus
·
R
Hästmänniskan Hej Vet någon om det finns några regler för vatten på vintern? Jag hittar inga. Stallägaren har fått för sig att hen inte behöver hacka...
2
Svar
31
· Visningar
2 127
Senast: Cambrie
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 441
Senast: Smurfoff
·
Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
2 116
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar