Om olyckan är framme...

NiNi

Trådstartare
Hej alla.
Jag har kollat lite på sadlar för akademisk ridning och till min förvåning sett att flera sadelmodeller inte har stigläderkrampor som löser ut om man skulle trilla av och fastna i stigbygeln. Hur gör ni som har erfarenhet av dessa sadlar? Har ni utlösare på stiglädren eller säkerhetsstigbyglar? Vilka sadlar har utlösningsbara stigläderkrampor? Mvh NiNi
 
Sv: Om olyckan är framme...

Jag har faktiskt aldrig varit med om att en stigläderkrampa har löst ut så att stiglädret lossnat när ryttare åkt av och blivit hängande i stigbygeln. Det måste vara väldigt ovanligt.
 
Sv: Om olyckan är framme...

Ytterligare ett skäl att ha riktigt bra säkerhetsstigbyglar till alla typer av sadlar...

/Svea, som vill frälsa världen!
 
Sv: Om olyckan är framme...

Jag har faktiskt aldrig varit med om att en stigläderkrampa har löst ut så att stiglädret lossnat när ryttare åkt av och blivit hängande i stigbygeln. Det måste vara väldigt ovanligt.


Olja och sköt om era krampor! Då fungerar de... Fast jag har mina öppna för jämnan... känns säkrast. Och - ja - jag har löst ut dem. Även en gång när en medryttare ledde ut hästen och fastnade med stiglädret. Ingen skada på sadeln! :)
 

Liknande trådar

Avel Hej! Kollat i äldre trådar, men hittar inte riktigt svar som kan passa in på just denna situation. Ber om ursäkt ifall det upplevs som...
Svar
9
· Visningar
1 326
Senast: Anon89
·
Hundhälsa Hej! Jag har letat och letat men inte funnit någon bra så därför vänder jag mig till er. Jag har en liten cavalliertjej som pga saknade...
Svar
7
· Visningar
1 260
Senast: hundtant
·
Ridning Jag red som ung, men slutade i tonåren efter en olycka där jag skadade mig ganska allvarligt. Tog några år att bli helt återställd och...
2
Svar
22
· Visningar
3 610
Senast: Sesca
·
Träning Hej! Jag har för en månad sen skaffat en islandshäst på foder. Problemet är att han är väldigt krånglig när det kommer till att göra...
Svar
5
· Visningar
1 082

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp