Om man nu SKA hoppa med lindor

Iaraphel

Trådstartare
Jag vet att det varit diskussion om att hoppa med lindor innan och jag vill inte starta en tråd OM man ska eller inte ska hoppa med lindor.

Jag funderade på det idag och undrar vad ni tycker att man ska andvända för lindor om man nu ska hoppa med dem.

Om det ska ge ett skyddande lager också så borde man ju ha elastiska med paddar under.
Men jag tycker att det verkar lite "klimpigt" att hoppa med så nästa tanke var sånna där "kombilindor" med flece&elastrisk, men då skyddar det ju inte senan speciellt bra då det inte blir så tjockt.
Nästa sak jag tänkte då var flecelindor men de är ju det som är lättast att "gå upp" om nu man skulle ha oturen med sig...
testade även att sätta senskydd över kombilindor men det blev klumpigt...

Så OM man nu SKA hoppa med lindor, vilken sort?

Det finns sådana där klisterlindor wet wrap tror jag dom heter och så finns det en slags formad sak (minns inte vad den heter) att sätta på baksidan av senan och så lindar man över med wet wrap, det gör en del i fälttävlan.

jag hoppar ofta med fleecelindor + padd, det går så bra så.

Man kan ju hoppa me lindor men se te att de inte lossnar de gorde mina en gång på hoppträningen.
Synd att men häst är så toppad när den hoppar.... :cry:

//MIRABELLE

jag har en häst med ganska smala ben, men jag har en tunn pad under (svart "gumipad") superelastiska lindor. det ger mer än tillräckligt med skydd och stöd tycker jag.
Men det kanske blir för tunt om man har en häst med grövre ben , men då kan man ju ha en tjockare pad ?
fleecelindor som träningsbandage har jag aldrig förstått vitsen med? Är inte fleecelindor till stall/transportbandage?

Jag hoppar med fleecelindor (på bakbenen, har senskydd fram) och de sitter jättebra faktiskt! :)

Jag brukar hoppa med fleece+elastiska lindor på bakbenen, (senskydd fram) men på tävling har jag alltid andra bakskydd

det funkar då bra för den hästen

*Jag* tycker att kombinationen fleece-elastiska blir för tunt om man ska ha dem på frambenen. Jag har tunna men 'stadiga' paddar och tjocka, elastiska ganska långa lindor. OK, de är inte lika bra som senskydd, men rätt bra blir det. Gummiduk är inte så dumt att ha som pad.

Det finns liknande lindor kombination fleece/elastiska men med tjockare(typ)padd istället för fleece.
Helt suveräna, men kan bli något klumpiga på en häst med korta/smala ben.
Vet inte vilket märke som säljer dom då jag köpt dom beg. av en kompis.

Equalitylines 50/50-lindor med SUPERelastiskt på är ju bra, iaf att ha bak.

Liknande trådar

Hästvård ligger tråden fel, så flytta den gärna. Jag undrar helt enkelt om man kan använda elastiska lindor som stallbandage? Det jag...
Svar
13
· Visningar
2 018
Senast: Fiorano
·
9
Utrustning Min valack har pga tidigare skada ett stort behov av mycket bra stöd på frambenen. Han har ett konstaterat mycket hårt islag för att...
2
Svar
25
· Visningar
1 863
Senast: quigley
·
M
Utrustning Under en praktik hos en tävlingsryttare (hoppning) för ett par år sedan så fick jag lära mig/"bevittna" att, när de lindade framben vid...
Svar
1
· Visningar
683
Senast: BernT
·
Hoppning Det var (eller det är ofta) trådar om skydd på fälttävlanssidan, nu startar jag en här... Vilka är de "bästa" skydden att hoppa med...
2
Svar
22
· Visningar
3 031
Senast: Nisse98
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar