Om man nu försöker vara bra inställd till uppfödning av blandraser..

Lenis

Trådstartare
..så gör de inte det så lätt för en alltid. För jag ser stup i kvarten annonser om blandras säljes, UTAN att de upplyser om vilka raser som ingår! :crazy: Det tycker jag sänder signaler om att man inte alls tänker på vad det är för psyke/arbetsbehov etc som kommer vara resultatet av aveln. För det är väl bara utseende som spelar roll.. eller? :devil:

Ex: http://www.blocket.se/vi/14231892.htm?ca=11_s

Sv: Om man nu försöker vara bra inställd till uppfödning av blandraser..

Klart som 17 att man vill veta vilka raser det är om man nu skulle vilja skaffa en. Jag är mycket för småhundsblandningar. Som jag tidigare skrivit om så var det en korsning mellan Lhasa Apso och Papillon som var så gudomligt söt. Skulle inte skaffa en större blandning, som kamphundar korsade med andra stora raser, det kan nog bli en katastrof vad beträffar psyket när de blir äldre.

men antagligen så berättar dom väl om man ringer och frågar, är ju inte så svårt om man är intresserad...:bump:

Men då blir man ju bara intresserad av bilden, inte av vissa egenskaper man gillar hos en hund.. Visst utseendet är alltid kul men man köper väl sällan en hund enbart för det?

Hundar för sällskap avlas väl alla på utseende. Eller hur menar du ?

Men då blir man ju bara intresserad av bilden, inte av vissa egenskaper man gillar hos en hund.. Visst utseendet är alltid kul men man köper väl sällan en hund enbart för det?

är du ute efter en liten sällskaps hund, så kanske du tittar på en liknande annons som den du länkade till, tycker kanske det ser ut att vara ungefär vad du söker, och ringer då för att få mer information.

jag ser inget fel med det.

Men hallååååå. Måste det verkligen startas tre trådar om dagen om blandraser? Kan ni inte ha en tråd och hålla er där?

..så gör de inte det så lätt för en alltid. För jag ser stup i kvarten annonser om blandras säljes, UTAN att de upplyser om vilka raser som ingår! :crazy:

Håller med!!
Jag svarade på en annons om omplacering av en 3-årig kastrerad hanne på ett annat forum - lät som om den skulle kunna passa oss i temperament o.s.v. De skrev inte vilka raser som ingick i blandningen och misstankarna jag hade blev starkare då de inte ville skriva ut det i sitt svar utan bara bad mig ringa, trots att jag uttryckligt frågat. Så jag ringde och då var det förstås en pitbull-schäfer mix... Varför inte bara skriva ut det?
Nu fick jag förklara varför jag inte ville ha den typen av hund här och det kändes jobbigt både för min egen del och för tjejen som blev tydligt besviken.
Jag har inget emot att andra har dessa korsningar kan jag tillägga, men jag har ingen önskan att ha en själv.

Nu säljs ju de flesta hundar som sällskap, enl skk:s kontrakt tex.

Eh menar du att man inte alls har olika rasegenskaper utom utseendet på vavva/sheltie/pinscher/schnauzer/spaniels osv? Som tas hänsyn till? Utan man kollar bara utseende och inuti funkar alla likadant? :cool:

Den här tråden skulle isf lika gärna kunna läggas in under Dåliga Annonser. Jag har inget emot blandrasavel kategoriskt, även om jag tycker det ofta finns nackdelar, men anser att denna typ av annonser går helt emot den seriösa avel en del på buke anser är blandrasavel.

Men uppenbarligen har jag fel, enligt de som svarat.

Inte på sällskapshundar, i så fall skulle det ju inte finnas pekingneser, mopsar mm, de avlas på ytterligheter, ju mer extremt ju bättre verkar det som.Spaniel är vä en jakthund ? Schnauzer, pincher, ligger väl inte under sällskapshundar?

Det går inte att disskutera om blandraser. Det urartar alltid. Det har man läst i de gamla trådarna.
Men, om jag hade varit intresserad utav någon av de där valparna så hade jag ringt och frågat lite mer. Dom kanske hade hjärnsläpp när de gjorde annonsen?

Så du menar att det enda som skiljer mellan Chihuahua, Mops och Pudel är utseendet? Och ja, alla de raserna tillhör gruppen sällskapshundar. Alla raser har något annat ursprung än att vara 'rena sällskapshundar' och detta tas oftast med i rasstandarden = alla har olika mentala egenskaper.

Så du menar att det enda som skiljer mellan Chihuahua, Mops och Pudel är utseendet? Och ja, alla de raserna tillhör gruppen sällskapshundar. Alla raser har något annat ursprung än att vara 'rena sällskapshundar' och detta tas oftast med i rasstandarden = alla har olika mentala egenskaper.

alla dessa är sällskapshundar

Bichon Frisé
Bichon Havanais
Bolognese
Bostonterrier
Cavalier King Charles Spaniel
Chihuahua
Chinese Crested Dog
Coton de Tuléar
Fransk Bulldogg
Griffon Belge
Griffon Bruxellois
Japanese Chin
King Charles Spaniel
Kromfohrländer
Lhasa Apso

Löwchen
Malteser
Mops
Moskvadvärgterrier
Papillon
Pekingese
Petit Brabancon
Phaléne
Powder Puff
Pražský Krysarík
Pudel
Russkiy Toy
Shih Tzu
Tibetansk Spaniel
Tibetansk Terrier

Vad har man dessa hundraser till ? Förutom att klappa, borsta, klä på och skämma bort ? Vilka användningsområden har man dom till?
Jakt, vall. vakt, bruks ????
Ja, jag menar att det istort sett endast skiljer i hur dom ser ut.

Pudeln härstammar från braque-raserna, som med tiden kom att
uppdelas i våra dagars stövare och fågelhundar.
Pudeln är från början en jakthund och dess
ullhårspäls gjorde den särskilt lämpad att arbeta i vatten och
under svåra förhållanden.
Rasenär berömd för sin trogna natur, sin lätthet att lära och att dresseras

Pražský krysarík: På grund av rasens ringa storlek, snabba rörelser
och välutvecklade luktsinne användes den tidigare för bekämpning
av råttor och möss.
Mot sin ägare och familjemedlemmarna är den vänskaplig
och tillgiven. Mot främmande människor är den misstrogen
och reserverad.

Inga skillnader i vare sig bakgrund eller egenskaper där inte :angel:

Verkligen samma hund under pälsen :smirk:

...och att boston terrier trots allt är en terrier med tillhörande egenskaper. Används av intresserade med fördel i gryt.

Det är nog mycket sällan det handlar om seriös uppfödning utan när man får en kull blandraser är det oftast ganska oseriöst gjort och med mycket lite kunskap - tyvärr.

Men jag håller med. Jag själv skulle vilja veta vilka raser som hunden hade i sig och också träffa båda föräldrarna.

från början ja, men en kom människans fåfänga o förstörde allt .. IDAG ska den ha så mycket tofsar som möjligt och vara :angel:sööööt ..toypudeln har väl knappast nåt i jakten o göra, eller ?
VAd använder man pudeln till idag eftersom den har degraderats till sällskapshund ??????????

...och att boston terrier trots allt är en terrier med tillhörande egenskaper. Används av intresserade med fördel i gryt.

Jo sure....:angel:

Det finns nog många "intresserade" som använder sina hundar till nåt....men knappast är dom sällskapshundar mest representerade i såna aktiviteter.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Dressyrsnack nummer 18
  • Pivo
Tillbaka