Om man nu försöker vara bra inställd till uppfödning av blandraser..

Sv: Om man nu försöker vara bra inställd till uppfödning av blandraser..

Jag frågade varför den har blivit degraderad till sällskaphund?

Det finns säkert en o annan som kan ha den till det i begynnelsen var avlad för.
Men det är ju knappast en toypudel det där...typ eller

Du verkar inte alls vara medveten om att pudelns typiska frisyr med bollar är den frisyr som kom fram under den tiden, när den fortfarande till övervägande del var en ren jakthund??

Detta för att skydda leder och inre organ mot kylan. Tofsen på huvud och svans var till för att ägaren skulle kunna se sin hund i vattnets vågor..

Inläggen i den här tråden skvallrar bara över din okunnighet :cool:

från början ja, men en kom människans fåfänga o förstörde allt .. IDAG ska den ha så mycket tofsar som möjligt och vara :angel:sööööt ..toypudeln har väl knappast nåt i jakten o göra, eller ?
VAd använder man pudeln till idag eftersom den har degraderats till sällskapshund ??????????

Pudel används i dag till agility, lydnad, bruks, assistans hund, tror även det finns någon godkänd som räddnings hund (?) för att inte prata om cirkus hund.
Och självklart till en underba glädje spridare som sällskaps hund.

Den har funnits som "ras" sedan minst 15-talet ett träsnitt från mitten av 15-talet visar nämligen en lejonklippt pudel.
Jo du läste rätt pudelens lejonklippning är inte något modernt på fund.

Du verkar inte alls vara medveten om att pudelns typiska frisyr med bollar är den frisyr som kom fram under den tiden, när den fortfarande till övervägande del var en ren jakthund??

Detta för att skydda leder och inre organ mot kylan. Tofsen på huvud och svans var till för att ägaren skulle kunna se sin hund i vattnets vågor..

Inläggen i den här tråden skvallrar bara över din okunnighet :cool:

Nu gissar du bara, för det visste jag nämligen :bump::bump:

MEN....varför ligger den på sällskapshundar OCH används frisyren till det idag ...de som jag sett på utställningarna hade nog förr dött om det ens kom EN enda regndroppe på deras hundar :angel:

Men du går ju emot SKK själv nu....ÄR dom jakthundar och har av MISSTAG hamnat på sällskapssidan och VARFÖR har dom hamnat där...avlas pudeln på jaktmeriter idag ?

Som sagt så viste jag det redan, men den ligger fortfarande under sällskapshund. att man kan göra andra saker med den fattar väl vemsomhelst, man kan köra agility med en tibbe också om man vill. Blandisar är också glädjespridare, underbara sällskap och allt som du räknade upp....

Det är du som påstår att alla i grupp 9 avlas endast på utseende och att det är samma egenskaper under pälsen... Inte jag!

Jag belysta bara att det finns enorma skillnader även i grupp 9.

Är lite som att påstå att alla jakthundar har samma egenskaper och att det spelar ingen roll vilken man köper, med motiveringen: det är ju jakthundar, jakthund som jakthund liksom.. :crazy:

*Kl*
Jag läste en annons i lokaltidningen häromdagen där dom sålde blandrasvalpar. Vilka raser som var inblandade nämndes inte men det stod att valparna var 75% renrasiga.
Även om mamman var labrador och pappan 50% labbe och 50% golden är väl fortfarande valpen 100% blandras!?
Eller kan jag säga att min hund bara är 50% blandras? :angel:

QUOTE=ÅDI;9477390]*Kl*
Jag läste en annons i lokaltidningen häromdagen där dom sålde blandrasvalpar. Vilka raser som var inblandade nämndes inte men det stod att valparna var 75% renrasiga.
Även om mamman var labrador och pappan 50% labbe och 50% golden är väl fortfarande valpen 100% blandras!?
Eller kan jag säga att min hund bara är 50% blandras? :angel:[/QUOTE]

:rofl: kvällens skratt

Vad är det du försöker få fram egentligen? Att sk sällskapshundar inte är riktiga hundar och det är bara jakthundar som räknas. Eller?

Jag kan ju upplysa dig om att det inom alla raser i grupp 9 ställs krav på mentaliteten hos avelsdjuren. Att tro att man enbart avlar 'på tofsar' visar bara på din okunnighet/fördomsfullhet om hundavel i allmänhet.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Dressyrsnack nummer 18
  • Pivo
Tillbaka