Om man inte vet vad hästen kan?

H

Hosianna

Hur gör ni om ni rider en häst som inte blivit riden ordentligt på flera år och inte vet hur mycket hästen "kan".
(för säkerhets skull är det väl bäst att tillägga att vi låtsas att hästen ifråga är i tillräcklig kondition för att bli riden).

Om hästen stått i flera år kanske den glömt bort lite saker?
Men om den inte kunde det från början heller, då kanske den blir förvirrad när man kräver lite av den?

Och hur tar man reda på om en häst är inkörd?

Sv: Om man inte vet vad hästen kan?

Dressyr handlar ju mycket mer om gymnasticering än om att dressera hästen i betydelsen att lära den en massa tricks.

Alltså skulle jag säga att hästen "kan" det den är fysiskt förmögen att utföra. Har den stått länge är det snarare så att den tappat kondition, muskler och smidighet än att den har glömt.

Dressyr handlar ju mycket mer om gymnasticering än om att dressera hästen i betydelsen att lära den en massa tricks.

Alltså skulle jag säga att hästen "kan" det den är fysiskt förmögen att utföra. Har den stått länge är det snarare så att den tappat kondition, muskler och smidighet än att den har glömt.

Jo det förstår jag väl också, men det vore ju ganska elakt att egära massa saker om den inte vet vad man menar. Tex skänkelvining eller vad som helst egentligen, hur kan man veta om hästen förstår vad man menar eller om den bara är otänad och tycker de är jobbigt?

Instämmer, om den blir stressad o förvirrad så förstår den inte.
Annars gör den antagligen skänkelvikningen.
Men märker man att en häst inte förstår så kan man utbilda hästen.
Jag påminde min från marken hur en skänkelvikning går till eftersom han inte riktigt fattade från ryggen. Sen har det gått fin fint.:)

Instämmer, om den blir stressad o förvirrad så förstår den inte.
Annars gör den antagligen skänkelvikningen.
Men märker man att en häst inte förstår så kan man utbilda hästen.
Jag påminde min från marken hur en skänkelvikning går till eftersom han inte riktigt fattade från ryggen. Sen har det gått fin fint.:)

Okej, för hästen är rätt stressad och pigg över lag, men när hon lugnar ner sig arbetar hon oftast bra, flyttar åt sidan och är väldigt lyhörd. Men jag vågar inte kräva mycket mer än så för jag är inte så jätteduktig ja heller, mest ridit i skogen senaste åren.

Provar! :p
Alltså provar/frågar och inte TVINGAR.
Lyssnar hästen, verkar den förstå, verkar den orka?
Tänk efter och "lyssna på hästen".

Jag brukar känna mig för lite. Kan hästen skänkelvikning? Man provar några steg och känner efter helt enkelt. Förstår han/hon inte får man prova ett annat sätt. Jag brukar tänka att hästen kan allt, kruxet är bara att förmedla det så att han/hon förstår. :bump:

Testa och kolla hur hästen värkar.
Hästen kan säkert bara att den inte förstår. Inte att du gör fel utan att hästen inte förstår hur du menar. Men om det inte funkar testa från marken,om det inte funkar så prata med någon som är lite mer kunnig än vad du är tex. ridlärare elr nån annan du käner, så att det inte blir struligt från början och hästen börjar tycka det är jobbigt och tråkigt.

Hoppas några av tippsen kan lyckas.

Lycka till:)

Som jag gör med alla hästar första gången jag rider.
Börjar med att kolla om start stopp och sväng funkar i skritt, fortsättningen beror på hur det gick. Första passet gör jag sällan emr än att känner på hästen i alla gångarter, på rakt spår och i svängar.

Om jag inte vet vem som kört hästen innan och litar på personen ifråga antar jag numera att hästen inte är inkörd och börjar om från början. Bättre att hästen blir "inkörd" två gånger än en gång för lite.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 689
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 248
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
544
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 086
Senast: Emro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV