Om man inte får hästen såld

Nej, jag har sagt det till veterinären. Hon behöver en duktig ryttare som hästkunnig nog att inte vilja köpa henne:D

Jag vill absolut inte sitta över ett forum och säga åt någon att avliva sin häst, men om det enda alternativet är att hästen får en ryttare som inte är kunnig nog att hantera den, som dessutom kanske köper den för att den är billig och inte har råd att ge hästen vad den behöver.

Är det verkligen rättvist mot hästen att sälja med vetskapen att den i det nya hemmet inte kommer att kunna få det den behöver i form av rätt hantering och eventuellt rätt vård?
 
DET ÄR INTE TILLÅTET att be om info om hästen eller fråga efter annonsen på forumet!
/moderatorn
 
Jag vill absolut inte sitta över ett forum och säga åt någon att avliva sin häst, men om det enda alternativet är att hästen får en ryttare som inte är kunnig nog att hantera den, som dessutom kanske köper den för att den är billig och inte har råd att ge hästen vad den behöver.

Är det verkligen rättvist mot hästen att sälja med vetskapen att den i det nya hemmet inte kommer att kunna få det den behöver i form av rätt hantering och eventuellt rätt vård?
Klart att jag inte säljer till någon som jag inte tror fixar det eller inte tar hand om hästen. Hittar jag inte rätt person blir det heller ingen försäljning. Jag vill ju inte min häst något illa bara för att mitt liv inte längre rymmer henne.
 
Det är verkligen inget vrak, hon är fin. Jag vet precis hur veterinären beskriver felet men det begriper ju inte en människa. Går inte ens att googla sig till info, jag har försökt.

Prognosen är precis som jag skrev i början att "veterinären tror att hästen bör hålla om den hålls igång".
Fast om man ber veterinären så kanske h*n kan skriva ihop något som folk kan fatta och även förstå innebörden av, det är lätt att man som säljare blir så brutalt ärlig att folk blir avskräckta.
Nu har jag inte sett din annons, men jag skulle kanske uttrycka mig såhär:
Hästen x gammal, stam y, beskrivning av utbildningsläge, personlighet, allt den är bra på och hur den är i hantering osv. Säljes nu pga ändrade förhållanden(barn).
Konstaterad skada för 1,5 år sedan, fullt igång med god prognos från veterinären. Utförlig beskrivning av problemet kan man få vid kontakt med veterinären.
Fina bilder, film osv.
 
Det finns det tyvärr, det finns också människor som inte alls tänker så.
Vi köpte vår ponny för 13 000 kr, nu har vi haft honom några år, men sista åren har jag nog lätt lagt 20 000 kr på veterinärvård.

Jag skulle inte sälja en häst billigt till någon som "måste" ha en billig häst för de inte har råd med mer, då tänker jag att de kansk einte har råd med veterinärvård också.
Fast så behöver det inte vara. Jag köpte min första när jag var student. 5000 kostade han och han har alltid fått veterinärvård och vaccin. Men jag hade ingen stor summa att lägga på inköp. Nu valde jag en ras som kostar så lite och det var dels pga pengarna men också för att jag gillar varmblod. Men jag vet hur utsatta billiga hästar är så han kommer aldrig lämna mina händer.
Min andra är också billig pga korsning och ung och samma gäller henne. Hon kostade samma dygn mer än inköpspriset i akut veterinärvård.
Det beror helt enkelt på hur man ser på djur vad man tycker de är värda. Därför är det vanskligt att sälja en häst för slaktpriser för då kan man locka folk som tar dem på chans för att de inte riskerar att förlora något.
Mina kriterier var först och främst frisk och hållbar häst, jag hade inte köpt dem om jag vetat om någon defekt.
 
Fast om man ber veterinären så kanske h*n kan skriva ihop något som folk kan fatta och även förstå innebörden av, det är lätt att man som säljare blir så brutalt ärlig att folk blir avskräckta.
Nu har jag inte sett din annons, men jag skulle kanske uttrycka mig såhär:
Hästen x gammal, stam y, beskrivning av utbildningsläge, personlighet, allt den är bra på och hur den är i hantering osv. Säljes nu pga ändrade förhållanden(barn).
Konstaterad skada för 1,5 år sedan, fullt igång med god prognos från veterinären. Utförlig beskrivning av problemet kan man få vid kontakt med veterinären.
Fina bilder, film osv.
Ungefär så såg min senaste annons ut. Tyvärr är den bortplockad från annonssidan så jag får skriva om den. Ska kabske be veterinären att skriva något vettigt jag kan använda. Tack för tipset. Tyvärr är det inte hens starka sida, att uttrycka sig klart och begripligt :)
Det är förresten inte en skada utan en medfödd avvikelse.
 
Fast så behöver det inte vara. Jag köpte min första när jag var student. 5000 kostade han och han har alltid fått veterinärvård och vaccin. Men jag hade ingen stor summa att lägga på inköp. Nu valde jag en ras som kostar så lite och det var dels pga pengarna men också för att jag gillar varmblod. Men jag vet hur utsatta billiga hästar är så han kommer aldrig lämna mina händer.
Min andra är också billig pga korsning och ung och samma gäller henne. Hon kostade samma dygn mer än inköpspriset i akut veterinärvård.
Det beror helt enkelt på hur man ser på djur vad man tycker de är värda. Därför är det vanskligt att sälja en häst för slaktpriser för då kan man locka folk som tar dem på chans för att de inte riskerar att förlora något.
Mina kriterier var först och främst frisk och hållbar häst, jag hade inte köpt dem om jag vetat om någon defekt.
Det svåra är ju att veta vilka guldkornen är om man inte känner personen innan. Jag har själv köpt en defekt och billig häst tidigare i livet som fick bästa tänkbara omsorg trots att hon var pinsamt billig. Sadeln kostade 50% mer än hästen :D
 
Ja, vad gör man då? Jag har sedan några månader min häst ute på annons. Hästen är fin men har veterinära avvikelser. Enligt veterinären bör hästen kunna fungera om den tränas rätt och hen är inte beredd att döma ut den. Jag har med hänsyn till detta satt ett lågt pris. Men ingen av de som hört av sig på annonsen har velat komma och titta/provrida när de fått info om avvikelsen.

Är det kört att sälja en häst som inte är 100%? Den går utan tvekan igenom en veterinärbesiktning så visst skulle jag kunna hålla tyst om problemet och höja priset till det dubbla, men jag är inte sån som person.

Känns trist att behöva slakta en fin häst för att jag inte längre har förutsättningar att ha den kvar, men är kanske det enda alternativet? Fodervärd skulle jag kanske överväga till någon jag känner men inte annars.
Tyvärr är det så att det är svårt för en normal "amatörryttare" att "träna på rätt sätt" även med en fullt frisk häst och en ryttare som vill mer lägger inte tid och pengar på ett projekt som kan gå hur som helst. Dessutom spelar inte köpesumman någon större roll i sådana lägen, utan det är ju de kostnader som kan komma efter köpet så man drar sig för.
Jag letade häst och hittade enligt annonsen precis vad jag sökte. Hästen besiktigades men hade ett dåligt framben. Säljaren erbjöd mig hästen för en struntsumma men för mig gjorde det ingen skillnad. Jag var ju beredd att betala utgångspriset för hästen och det dåliga benet fanns ju kvar oavsett pris.
 
Hur har det gått?
Just nu väntar vi på ny bedömning av veterinären. Behöver ändå göra lite årsbestyr med vacc, tandkoll och åker till veterinären så att hen även får göra en ny kontroll iom att jag vill sälja. Tror ju inget förändrats då hästen funkat som vanligt, men det är bra att ha gjort en ny koll då det ju gått över 1,5 år sen vi kollade på det sist.
 
Men du har som jag förstått det bara haft hästen till salu i några månader om du fått barn i vintras och vill sälja pga det (kan ha missuppfattat förstås), och det tycker inte jag är SÅ lång tid ändå? Jag har aldrig sålt häst, men att köpa häst tog mig över ett år innan det blev en perfect match, så jag tänker att du kanske får ha lite mer tålamod - särskilt pga att din häst är lite annorlunda?
 
Är väldigt glad att jag åkte till veterinären. Defekten var oförändrad men vi tog en serie röntgenbilder där en av dem visade på en skada (annat ställe) som sätter ner framtida användbarhet markant. Så nu blir det att hitta nytt hem utifrån det (sällskap tex) eller ta bort henne. Har lite tid på mig innan beslut måste vara taget, hon lider ju inte av att gå i hagen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har ridit en häst i dryga halvåret nu. Inte vilken häst som helst, utan världens vackraste, peppigaste och mest mångsidiga bästa vän. En...
Svar
18
· Visningar
3 502
Senast: Lyrisk
·
Hästmänniskan Skulle behöva råd från er hästmänniskor om vilket beslut som är klokast. Min situation ser ut såhär: Jag pluggar i Uppsala, dvs...
2
Svar
28
· Visningar
3 339
Senast: Korven
·
Hästmänniskan Börjar tvivla på om jag någonsin kommer att "bli av med" min häst :cry: Köpte henne för bara 2 år sen. Det sa klick på en gång...
2
Svar
26
· Visningar
6 264
Senast: jerseyko
·
B
Hästmänniskan Jag har klantat mig rejält och tagit en häst på foder, som vi tyckte synd om... Hästen är ett äldre halvblod och när vi kollade in och...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
8 422
Senast: TheOne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp