Om man inte får hästen såld

Jag har funderat lite åt det hållet. Samtidigt har hon tidigare i livet haft svårt att bli trygg med nya platser och människor så det har tagit tid innan hon landat.

Ja, det är ju fortfarande viktigt (givetvis) att hitta rätt förutsättningar. Någon som är på allvar intresserad.
 
Fasen vad svårt det är. Först beslutsångest över sälja eller inte och sen när man bestämt sig för att sälja vill ingen köpa. Nu har jag istället ångest över liv och död för min häst.

Det var mycket lättare att äga en gammal och skadad häst. Då visste jag att det bara fanns en utväg när jag inte kunde eller ville ha kvar den.
 
Ja, det är ju fortfarande viktigt (givetvis) att hitta rätt förutsättningar. Någon som är på allvar intresserad.
Precis. Någon som är villig att ge henne lite tid. Samtidigt kan jag inte stå med en stallplats hur länge som helst heller. Då får jag nästan ha tagit beslutet innan, att funkar det inte tas hon bort hos fodervärden.
 
Sänk priset ännu mer?

När jag sålde min häst för ca 6 år sedan hade han varit skadad och var ännu inte igångsatt = man visste ju egentligen inte om han skulle hålla nu eller om det krävdes mer behandling. Jag ville få sålt omedelbart av olika anledningar och lade ut på annons för en väldigt liten summa. Blev nerringd av folk och han såldes ganska omgående. Fanns gott om folk som kunde tänka sig att chansa om priset var tillräckligt lågt.

I ditt fall hade jag provat igen att sätta ut annons med all info om skadan, sänkt priset rejält och sett om någon nappar. Annars hade jag tagit bort hästen. Det låter ju som om det kan vara svårt att få till bra förutsättningar för att den ska må bra.
 
Sänk priset ännu mer?

När jag sålde min häst för ca 6 år sedan hade han varit skadad och var ännu inte igångsatt = man visste ju egentligen inte om han skulle hålla nu eller om det krävdes mer behandling. Jag ville få sålt omedelbart av olika anledningar och lade ut på annons för en väldigt liten summa. Blev nerringd av folk och han såldes ganska omgående. Fanns gott om folk som kunde tänka sig att chansa om priset var tillräckligt lågt.

I ditt fall hade jag provat igen att sätta ut annons med all info om skadan, sänkt priset rejält och sett om någon nappar. Annars hade jag tagit bort hästen. Det låter ju som om det kan vara svårt att få till bra förutsättningar för att den ska må bra.
Jag har sänkt priset till nästan hälften av vad jag satte från början - utan resultat. Utsatt pris är lägre än vad hon är försäkrad i och lägre än jag gav. Skulle nog kunna sälja för det fyrdubbla om hon var "normal", ytterligare lite till om hon varit helt i fas med sin åldersgrupp. Det rör sig ändå om ett SWB-sto med gröna papper, i attraktiv ålder och storlek så man tycker väl att någon borde vara intresserad nog att försöka pruta om priset anses oskäligt.

Ska jag sänka så lågt som till slaktpris tar jag hellre bort henne för hennes egen skull.
 
Jag har sänkt priset till nästan hälften av vad jag satte från början - utan resultat. Utsatt pris är lägre än vad hon är försäkrad i och lägre än jag gav. Skulle nog kunna sälja för det fyrdubbla om hon var "normal", ytterligare lite till om hon varit helt i fas med sin åldersgrupp. Det rör sig ändå om ett SWB-sto med gröna papper, i attraktiv ålder och storlek så man tycker väl att någon borde vara intresserad nog att försöka pruta om priset anses oskäligt.

Ska jag sänka så lågt som till slaktpris tar jag hellre bort henne för hennes egen skull.
Men vad ger det att hon har gröna papper? Hon har ju en ev ärftlig defekt och kan inte gå i avel.
Dessutom ev defekt som gör att hon måste hållas på ett specifikt sätt för att funka. Det smalnar ju av potentiella köpare rejält.

Om ingen är intresserad så är det väl för mkt pengar helt enkelt.
 
Hästen jag skrev om köptes in för 6 ggr så mkt pengar som han såldes för, och var som frisk värd mer. Men ska folk chansa i ett hästköp behöver priset vara rejält lågt.
 
Men vad ger det att hon har gröna papper? Hon har ju en ev ärftlig defekt och kan inte gå i avel.
Dessutom ev defekt som gör att hon måste hållas på ett specifikt sätt för att funka. Det smalnar ju av potentiella köpare rejält.

Om ingen är intresserad så är det väl för mkt pengar helt enkelt.
Jo, det kan ju vara så att det är för mycket pengar. Men får jag bara slaktpris kan jag ju faktiskt just slakta. Då vet jag att hon inte råkar illa ut.

Anledningen till att jag skriver att hon har gröna papper är för att förtydliga att det inte handlar om import med okänd bakgrund, en märklig korsning, avdankad travare eller något annat som gör att hästen från början är värd i princip ingenting.
 
@Balahé Du har inte funderat över att leta efter en halvfodervärd? Då har du ju någon att dela hästen med både när det gäller skötsel och ekonomi. :)
Tanken är god men njae. Jag har medryttare men trivs inte med det. Är ju fortfarande jag som har huvudansvar för allt, inkl kostnaderna, plus att jag måste se till att göra de "tråkiga" passen som måste göras för att hästen ska få sitt. Jag trivs med att vara medryttare men inte med att ha medryttare och vill inte binda upp mitt hästägande på andras goda vilja.

Helst skulle jag vilja ta paus helt ett tag. Har blivit feg efter att jag fått barn. Ska jag ha häst igen längre fram vill jag ha ett enklare hästägande med en häst som bättre motsvarar det jag trodde att jag fick när jag köpte denna hästen. Vi har aldrig riktigt klickat, vi är ingen bra matchning.
 
@Balahé har hästen obruten försäkring sedan födseln? Det skulle kunna vara ett argument för att köparna skulle känna sig "tryggare".
Och ang. "avvikelsen" är det ett skönhetsfel, beteendestörning eller något lite mer allvarligare som ben/andningsorgan/skelett? Jag tycker det verkar vara sug efter hästar även med mindre avvikelser om bara priset är rätt.
 
@Balahé har hästen obruten försäkring sedan födseln? Det skulle kunna vara ett argument för att köparna skulle känna sig "tryggare".
Och ang. "avvikelsen" är det ett skönhetsfel, beteendestörning eller något lite mer allvarligare som ben/andningsorgan/skelett? Jag tycker det verkar vara sug efter hästar även med mindre avvikelser om bara priset är rätt.
Ja hon har obruten försäkring. Svårt att beskriva avvikelsen utan att förklara alltihop.

Jag som inte är veterinär tycker att det påverkar funktionen hos hästen. Det är mjukdelar som inte är så tighta som de borde och därför inte fyller sin funktion. Muskler måste därför kompensera den funktionen och därav att hästen inte kan stå för mycket om hon ska ridas. Står hon helt är det inget som stör henne utifrån vad jag sett under åren.
 
Tråkig sits, vet inte vad jag gjort i samma situation, kanske hört mig för med alla jag känner och bett dom kolla med alla sina kontakter och om det inte gett något låtit hästen somna in.
Men jag gissar också på att priset måste ner ytterligare tyvärr. Slaktpriset idag för ett normalstort halvblod ligger ju runt 2000:- och jag gissar att du faktiskt har en bit ner till den summan?
Sen om man verkligen vill sälja för straxt över det priset är ju en sak som du får fundera över.
 
Tråkig sits, vet inte vad jag gjort i samma situation, kanske hört mig för med alla jag känner och bett dom kolla med alla sina kontakter och om det inte gett något låtit hästen somna in.
Men jag gissar också på att priset måste ner ytterligare tyvärr. Slaktpriset idag för ett normalstort halvblod ligger ju runt 2000:- och jag gissar att du faktiskt har en bit ner till den summan?
Sen om man verkligen vill sälja för straxt över det priset är ju en sak som du får fundera över.
Jag började på det sättet. Berättade på Fejjan, för tränare, hovis, veterinären, kompisar osv att jag söker nytt hem åt henne.

Sambon föreslog att jag skulle skänka bort henne, men det gör jag bara till någon som jag känner och som jag vet klarar av hästen. Annars känns risken för stor att hon får resa till Italien. Så nej, för 2000 säljer jag inte till vem som helst.
 
@Balahé

Om hästen är fin och har goda chanser att leva ett gott liv hade jag lånat ut hästen på foder. Då är beslutet fortfarande mitt om eventuell avlivning om det inte fungerar hos fodervärd. Lycka till hur du än väljer att göra! :)
 
Jo, det kan ju vara så att det är för mycket pengar. Men får jag bara slaktpris kan jag ju faktiskt just slakta. Då vet jag att hon inte råkar illa ut.

Anledningen till att jag skriver att hon har gröna papper är för att förtydliga att det inte handlar om import med okänd bakgrund, en märklig korsning, avdankad travare eller något annat som gör att hästen från början är värd i princip ingenting.
Fast eftersom din häst har en defekt skulle jag mycket hellre ta en "avdankad travare" som sällskapshäst än din.
Om man inte vet hur den kommer kunna ridas, om den kommer behöva behandlingar och inte om defekten är ärftlig så är hästen totalt värdelös som hobbyhäst och avelshäst. Gröna papper betyder ingenting då. Om du inte själv vill ha din häst när du vet fakta borde du förstå att ingen annan vill det. Avliva så hon slipper riskera vanskötsel.
Säljer du billigt riskerar hon att hamna hos någon som inte vill lägga pengar på henne och därmed riskerar hon att inte få veterinärvård om hon behöver det. Sådant är tyvärr jättevanligt.
 
Jag fick min skumma kallblodskorsning såld trots "historik".
Eftersom att folk (såklart) drar öronen åt sig vid div oklarheter kring hur hästen ska hålla så tog jag god tid på mig, gjorde faktiskt en liten enkel hemsida där jag samlade all info om problematiken, info om tränare och veterinärer med kontaktuppgifter. Berättade att inför köp så får köparen prata med veterinären + full insyn i försäkringen.
Också allt om hans utbildningsnivå, bilder, film osv.
Jag satte priset till 35 000 kr, hästen var då friskförklarad och hade ridits fullt ut ett halvår, jag tog den tiden för att visa både för mig själv och köpare att han skulle hålla.
Sen satte jag mig faktiskt och svarade på köpesannonser. Jag hade nog ev någon annons själv, blev inte många svar, däremot var det ganska stort intresse från de som annonserat om att de ville köpa.
Det var ingen anstormning, men ändå blev det några som var riktigt seriöst sugna. Sen såldes han (för 30 000 kr) till den första som kom och provred, jag tror typ 70% var personkemin. De passade varann perfekt, hon hade inga speciella krav på vad hästen skulle klara i framtiden, utan hon ville ha en bästa vän och träna på sånt som han gillade och behövde typ.
Nu är just den här hästen en sån som charmar alla som får syn på honom iofs, det är säkert svårare om hästen är lite mer otillgänglig som person.

Men hur som, jag rekommenderar verkligen att svara på köpes-annonser. Såna som ser vettiga ut, det var en hel del annonser jag hoppade över om vi säger så. Det behöver ju vara en vettig köpare som kan något om träning och som inte bara vill skritta i skogen.
Du kanske också ska fundera över priset, om det är för lågt avskräcker det kanske?

Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har ridit en häst i dryga halvåret nu. Inte vilken häst som helst, utan världens vackraste, peppigaste och mest mångsidiga bästa vän. En...
Svar
18
· Visningar
3 502
Senast: Lyrisk
·
Hästmänniskan Skulle behöva råd från er hästmänniskor om vilket beslut som är klokast. Min situation ser ut såhär: Jag pluggar i Uppsala, dvs...
2
Svar
28
· Visningar
3 339
Senast: Korven
·
Hästmänniskan Börjar tvivla på om jag någonsin kommer att "bli av med" min häst :cry: Köpte henne för bara 2 år sen. Det sa klick på en gång...
2
Svar
26
· Visningar
6 264
Senast: jerseyko
·
B
Hästmänniskan Jag har klantat mig rejält och tagit en häst på foder, som vi tyckte synd om... Hästen är ett äldre halvblod och när vi kollade in och...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
8 422
Senast: TheOne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp