Om man inte får hästen såld

Balahé

Trådstartare
Ja, vad gör man då? Jag har sedan några månader min häst ute på annons. Hästen är fin men har veterinära avvikelser. Enligt veterinären bör hästen kunna fungera om den tränas rätt och hen är inte beredd att döma ut den. Jag har med hänsyn till detta satt ett lågt pris. Men ingen av de som hört av sig på annonsen har velat komma och titta/provrida när de fått info om avvikelsen.

Är det kört att sälja en häst som inte är 100%? Den går utan tvekan igenom en veterinärbesiktning så visst skulle jag kunna hålla tyst om problemet och höja priset till det dubbla, men jag är inte sån som person.

Känns trist att behöva slakta en fin häst för att jag inte längre har förutsättningar att ha den kvar, men är kanske det enda alternativet? Fodervärd skulle jag kanske överväga till någon jag känner men inte annars.
 
Skriv allt redan i annonsen, även avvikelsen? och säg att priset kan diskuteras? Fodervärd är kanske ingen långsiktig lösning, du kan ju få tillbaka hästen när som helst, i vilket skick som helst. Men det kan ju fungera såklart, man vet ju inte i förväg.
 
Foder för senare köp? Skulle själv inte köpa en häst som inte är frisk och " bör hålla m rätt träning" även om den är billig i inköp men får man prova först att utfästelsen stämmer så kanske? Finns så många friska höstar att köpa så det verkar dumt att chansa? Annars är ju avlivning inget hästen lider av även om det känns trist för dig.
 
Skriv allt redan i annonsen, även avvikelsen? och säg att priset kan diskuteras? Fodervärd är kanske ingen långsiktig lösning, du kan ju få tillbaka hästen när som helst, i vilket skick som helst. Men det kan ju fungera såklart, man vet ju inte i förväg.
Jag har provat att annonsera både med och utan avvikelsen och när det står med svarar ingen. Provade att inte ha med det efter att en vän påpekade att jag ju först måste få kontakt med ev intressenter. Visst någon hörde av sig, men ingen är intresserad när de hör om avvikelsen.

Anledningen till att jag inte vill lämna på foder är just som du säger. Man vet aldrig när hästen kommer tillbaka och i vilket skick den är. Jag skulle vilja lägga mina pengar på annat en tid och det är ju inte möjligt om jag måste vara beredd att få hem hästen när som helst.
 
Foder för senare köp? Skulle själv inte köpa en häst som inte är frisk och " bör hålla m rätt träning" även om den är billig i inköp men får man prova först att utfästelsen stämmer så kanske? Finns så många friska höstar att köpa så det verkar dumt att chansa? Annars är ju avlivning inget hästen lider av även om det känns trist för dig.
Hon är frisk enligt veterinären, bara lite avvikande. Men nej, jag hade inte köpt om jag vetat om avvikelsen. Inte med de ambitioner och mål jag hade när jag köpte hästen.
Samma sak med foder för senare köp som med fodervärd. Hade det varit någon jag kände alt genom kontakt så visst. Men till random person? Nja, jag kan ju få tillbaka hästen trasig även där om den då inte hållt för det de velat göra. Byte av ryttare, underlag, flock, miljö osv är alltid en skaderisk och kan man som köpare då skylla på att "det är avvikelsen som ställer till det"...
 
Jo absolut foder är ju inget superalternativ men tror det blir mkt svårt att sälja utan? Kanske bäst att ta bort hästen då? Även om det betyder ingen ersättning från försäkringen så kostar det ju rätt många tusenlappar varje månad du har den kvar?
 
Ja, vad gör man då? Jag har sedan några månader min häst ute på annons. Hästen är fin men har veterinära avvikelser. Enligt veterinären bör hästen kunna fungera om den tränas rätt och hen är inte beredd att döma ut den. Jag har med hänsyn till detta satt ett lågt pris. Men ingen av de som hört av sig på annonsen har velat komma och titta/provrida när de fått info om avvikelsen.

Är det kört att sälja en häst som inte är 100%? Den går utan tvekan igenom en veterinärbesiktning så visst skulle jag kunna hålla tyst om problemet och höja priset till det dubbla, men jag är inte sån som person.

Känns trist att behöva slakta en fin häst för att jag inte längre har förutsättningar att ha den kvar, men är kanske det enda alternativet? Fodervärd skulle jag kanske överväga till någon jag känner men inte annars.

Man kan ju ha tur och hitta en jättebra köpare, men risken är ju att de seriösa köparna drar öronen åt sig och kvar blir de som man helst inte vill sälja till. Det kanske finns någon trevlig ridskola som kan tänka sig att ta emot hästen på foder och se om den håller för verksamheten?

Jag förstår att det känns jättetråkigt att slakta en frisk häst, men om alternativet är att hästen hamnar hos en oseriös hästägare så är det kanske bättre för hästen att somna in?
Det finns ju fler omständigheter än sjukdom och skador som kan hindra en häst från att leva ett gott liv.
 
Nu vet jag ju inte vad det är för avvikelse och inte heller ras och prisklass. Men om det är något som hästen kan leva ett gott liv med så om du är ärlig i annonsen och säger att priset är förhandlingsbart kan det finnas köpare. Allt beror ju på vad köparen ska ha hästen till.
Alternativt om det är sto som har förutsättningar att lägger ut henne som möjligt mottagarsto för embrytransfer. Finns en grupp på FB där man kan lista sitt sto.
 
Låna ut på foder till någon verksamhet?
Jag lånade ut en ponny triangelmärkt till en liten ponnyridskola, sen fick de honom när de märkte att han fungerade klockrent där.
Annars har du ju iaf tid på dig nu med tanke på att du kan släppa på bete denna årstiden.
 
Har du erbjudit de som ringer att få prata med din veterinär och att få full tillgång till journaler så att även deras veterinär skulle kunna göra en bedömning?
 
Jag tänker mig att det beror på prognosen. Jag la själv ut annons på en häst med en utläkt skada och en kvarstående sak som flera veterinärer bedömt inte skulle påverka hästen i framtiden. Jag erbjöd seriösa spekulanter att få tillgång till alla journaler och fick flera som ville provrida. Hästen såldes till den första som tittade på henne.
 
Jag upplever att det brukar vara jättesvårt att få sålt hästar med skador som det inte är 100% säkert inte kommer påverka. Söker man en ridhäst eller tävlingshäst vågar dem flesta inte chansa på att köpa en sån häst. Söker man en sällskapshäst faller oftast valet på någon liten shettis trots att tex. en häst som din skulle passa minst lika bra. Det har nog att göra med att man inte vågar riskera att behöva lägga ut dyra pengar på veterinär i framtiden ifall att hästen inte skulle hålla.
 
Jag upplever att det brukar vara jättesvårt att få sålt hästar med skador som det inte är 100% säkert inte kommer påverka. Söker man en ridhäst eller tävlingshäst vågar dem flesta inte chansa på att köpa en sån häst. Söker man en sällskapshäst faller oftast valet på någon liten shettis trots att tex. en häst som din skulle passa minst lika bra. Det har nog att göra med att man inte vågar riskera att behöva lägga ut dyra pengar på veterinär i framtiden ifall att hästen inte skulle hålla.

Håller med. Jag tittade lite på sällskapshäst när min ena ponny hastigt gick bort och den andra blev själv, samtidigt som jag inte hade ekonomi just då att hålla en häst till i samma klass som den jag redan hade. En shettis är (oftast) billigare att hålla i drift än en större ponny/häst, de äter inte lika mycket och hovslagarkostnaden kan också hållas billigare om den inte behöver skor.

Jag hade aldrig lagt lika mycket pengar på att hålla en sällskapshäst som jag lägger på min tävlingshäst, hårt men sant. Då finns det billigare alternativ, eller så köper man en häst som är lika dyr som den andra men som kan ridas normalt.

TS, hur mycket påverkar den här avvikelsen hästen i nuläget? Vi har en ponny i stallet med patellaupphakning som fungerar helt normalt så länge hon rids regelbundet. Men det finns ju andra som inte fungerar alls eller behöver jättedyra veteriräkningar. Man kan ju ha otur med en till synes helt frisk häst, att köpa sig ett problem där risken för att behöva mycket vård är stor redan från början är nog många rädda för, även om inköpspriset är lågt. Tyvärr.
 
sällskapshäst?
låna ut till avel?
att sälja eller ha ut på foder som ridhäst är nog lite svårt. men klarar hästen av att bara stå utan att försämras (och har bra stam, mentalitet och rätt ålder) så går det nog att låna ut som avelssto. och är den för gammal och relativt lättskött och lättfödd så kan den ju passa som sällskapshäst och promenad häst.

min sällskapshäst är gammal och har tumörer, dvs hade aldrig kunnat säljas till någon som ville rida, då hon bara hade inneburit mer kostnader och en väldigt osäker framtid.
här kommer hon gå tills hon dör :). (valde stor häst då min andra inte räknar ponnyer som riktigt sällskap :angel:)

vet också en som har haft sin häst utlånad för avel pga skada som gör att hästen bara klarar av lättare ridning.

det gäller "bara" att hitta någon som man är nöjd med och som är villig att ta sig an hästen på dess villkor ;).
 
Har du erbjudit de som ringer att få prata med din veterinär och att få full tillgång till journaler så att även deras veterinär skulle kunna göra en bedömning?
Japp, stod tom från början i annonsen att alla journaluppgifter lämnas ut.
 
Håller med. Jag tittade lite på sällskapshäst när min ena ponny hastigt gick bort och den andra blev själv, samtidigt som jag inte hade ekonomi just då att hålla en häst till i samma klass som den jag redan hade. En shettis är (oftast) billigare att hålla i drift än en större ponny/häst, de äter inte lika mycket och hovslagarkostnaden kan också hållas billigare om den inte behöver skor.

Jag hade aldrig lagt lika mycket pengar på att hålla en sällskapshäst som jag lägger på min tävlingshäst, hårt men sant. Då finns det billigare alternativ, eller så köper man en häst som är lika dyr som den andra men som kan ridas normalt.

TS, hur mycket påverkar den här avvikelsen hästen i nuläget? Vi har en ponny i stallet med patellaupphakning som fungerar helt normalt så länge hon rids regelbundet. Men det finns ju andra som inte fungerar alls eller behöver jättedyra veteriräkningar. Man kan ju ha otur med en till synes helt frisk häst, att köpa sig ett problem där risken för att behöva mycket vård är stor redan från början är nog många rädda för, även om inköpspriset är lågt. Tyvärr.
Hon hade varit en ypperlig sällskapshäst eftersom hon (numera) är jättesnäll att hantera, är lättfödd och snäll mot alla i hagen. Nu är det ju en storhäst och hon kan ridas "normalt men med eftertanke". Det är inget som hon inte kan/bör göra enligt vet, men hon ska ridas i form. Problemet är snarast att hästen liksom en patellahäst behöver hållas igång och gå relativt mycket och med viss anpassning av träningen. Det är anledningen till att jag inte vill ha kvar henne, jag har inte längre intresset att vilja lägga så mycket tid i stallet som hon kräver. Vill bli medryttare nu, hade varit lagom i mitt liv för stunden.

Tyvärr har hästen för mycket huvud för att funka till verksamhet eller som skogsmulle. Tycker hon att det är trist livar hon upp stämningen på lämpligt sätt;)

Återkommer...
 
sällskapshäst?
låna ut till avel?

det gäller "bara" att hitta någon som man är nöjd med och som är villig att ta sig an hästen på dess villkor ;).
Vet inte hur nedärvningen av den här avvikelsen ser ut. Är medfött. Så framtid i aveln kan ju bli både bu och bä. Hästen är snygg, lite låg halsansättning men korrekta ben och hovar så utseendemässigt är det säkert folk som velat betäcka. Det svåra är ju att veta om avkomman får samma avvikelse, då finns ju plötsligt två osäljbara hästar:)

Embryotransfer lät ju intressant, hon har flera bra egenskaper som jag gärna hade fört vidare till en ny häst. Sådant som har med "hästuppfostran" att göra, orädd, social och nyfiken tex.
 
Vet inte hur nedärvningen av den här avvikelsen ser ut. Är medfött. Så framtid i aveln kan ju bli både bu och bä. Hästen är snygg, lite låg halsansättning men korrekta ben och hovar så utseendemässigt är det säkert folk som velat betäcka. Det svåra är ju att veta om avkomman får samma avvikelse, då finns ju plötsligt två osäljbara hästar:)

Embryotransfer lät ju intressant, hon har flera bra egenskaper som jag gärna hade fört vidare till en ny häst. Sådant som har med "hästuppfostran" att göra, orädd, social och nyfiken tex.
ja det kan nog vara en ide då. är ju oftare viktigare med ett vettigt sto än att pappan ger vettiga avkommor. är ju stoet som uppfostrar fölet :).
 
Jag hade nog kunnat låna ut till fodervärd för senare köp. Blir det inget av det hela, kan jag i så fall ta slaktbeslutet då.
 
Jag hade nog kunnat låna ut till fodervärd för senare köp. Blir det inget av det hela, kan jag i så fall ta slaktbeslutet då.
Jag har funderat lite åt det hållet. Samtidigt har hon tidigare i livet haft svårt att bli trygg med nya platser och människor så det har tagit tid innan hon landat.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har ridit en häst i dryga halvåret nu. Inte vilken häst som helst, utan världens vackraste, peppigaste och mest mångsidiga bästa vän. En...
Svar
18
· Visningar
3 502
Senast: Lyrisk
·
Hästmänniskan Skulle behöva råd från er hästmänniskor om vilket beslut som är klokast. Min situation ser ut såhär: Jag pluggar i Uppsala, dvs...
2
Svar
28
· Visningar
3 339
Senast: Korven
·
Hästmänniskan Börjar tvivla på om jag någonsin kommer att "bli av med" min häst :cry: Köpte henne för bara 2 år sen. Det sa klick på en gång...
2
Svar
26
· Visningar
6 264
Senast: jerseyko
·
B
Hästmänniskan Jag har klantat mig rejält och tagit en häst på foder, som vi tyckte synd om... Hästen är ett äldre halvblod och när vi kollade in och...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
8 422
Senast: TheOne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp