Om man har en "vanlig" travsele..

Sv: Om man har en "vanlig" travsele..

Nog kan du det alltid, men det krävs lite pyssel med selen först. Andra remmar för att hålla kvar QH-fästet. Titta på en "riktig" QH-sele så ser du hur du på ett ungefär måste göra för att din ombyggnation ska sitta säkert.
Du kan behöva lämna bort den om du inte är kunnig på läderarbeten själv.

Jag såg i bolekatalogen att det fanns lösa remmar till QH-lås, är det kanske såna man ska ha?! Hur sätter man fast fästena till sulkyn, svetsning eller??

Finns en tråd tidigare om detta..
MEN jag skulle vara försiktig med att sätta QH på en sulky, jag antar du menar en sån här:

modevagn.jpg

(ursäkta bilden, men vissa kallar träningsvagnarna (speedcart) för sulky)
Du borrar genom skalmarna och hållfastheten kan försämras om du har en äldre vagn med smala skalmar.

Vet att STC har stoppat en del "hemmagjorda" qh vid koll på travbanan

På speedcarten borrar man oxå genom järnet (eller trä't) och fäster med genomgående bult

De lösa remmarna i katalogen är antagligen sk säkerhetsremmar som du måste ha vid tävling som extra säkerhet OM QH'n skulle släppa (en del har det hemma oxå)

Senast ändrad:

Jag var slarvig och skrev sulky för jag har en rockard typ Bullet och den är alldeles ny...men det verkar inte vara helt lätt att göra om selen så jag tror det får vara...vill ju inte köpa hem grejerna och sen får jag inte dit det...Ang. de lösa remmarna så står det bara att det är fästremmar för QH men det kanske är säkerhetsremmar...

*hakar på tråden med relaterad fråga*

VAD behöver man ha för att göra om en vanlig sele till QH?
Jag har sett nånstans att man kan köpa QH-däckel till ponny, räcker det med en sådan och sen resten från gamla selen, eller är det mer som behöver bytas ut? däckel + gjord?

Jag funderar på att köpa mig en QH-sulky (till nya superponnyn :love: ) och en sådan komplett sele och sen eventuellt ha grejer för att kunna göra om befintlig sele till QH vid behov...

Har du en vanlig remsele med ögla?
en sån här:
a9099da5.jpg

Då har jag funderat på att ev köpa en QH gjord (med två spännen) och förlänga den yttre av dom två läderremmarna (som sitter i metallplattan under tömringen) så den räcker ner till gjorden.
Alternativt se om den går att behålla och bara nita fast nedre delen i däckelet. Hade tänkt använda modellen QH som har en "pigg" som man kan höjdreglera i de befintliga hålen

Precis som nilema säger så måste du ha en längre rem med hål i som ska träs igenom själva QH-fästet för att hålla det på plats men också kunna justera det upp eller ner.
och sen en gjord med två spännen på.
Kolla bara så du får tag på bra QH, inga budget fästen. Dessa kan vara farliga (har jag fått uppleva).

Jag tror att det går att köpa dessa remmar lösa, men det kan kanske krävas att de måste sys fast under tömringarna på däckeln på nåt vis.

Det är en sådan jag har, ja.
Fast om jag fattat saken rätt så kan man köpa en "färdigbyggd" QHdäckel. Är det en speciell gjord man har till den också? Eller går det med den vanliga man har?
Jag har ju all övrig utrustning till selen jag använder nu, så jag förutsätter att det kan funka att använda även till en annan däckel? (förbygel/brösta, ryggstycke, tömmar o huvudlag...)

Jag vill inte bygga om den däckel jag har eftersom jag använder remmarna till min rockard.

Gjorden är ju annorlunda till QH, har två spännen. Men kan kanske finnas såna det går att använda en vanlig till. Kolla på däckelet där syns det om det är en eller två gjordar

Jo, visst kan man köpa en färdig däckel utan det andra.
Tror att man kan köpa separata delar från finn-tack. Utan att behöva köpa paket alltså. Frågan är väl bara vad det kan kosta.

Senast ändrad av en moderator:

Det borde ju inte kosta lika mkt som en komplett sele, som brukar inkludera huvudlag och tömmar också - som jag redan har flera uppsättningar av... Men jag ska kolla upp det! :D

här finns det- :)

sjävlså ha rjag en ny qh tävligssele sen köpte jag fästen från börjes som en gubbe satte på mina gamla selar han fäste fast en extra rem som på om nya så man behöver bara fia annan gjord man kan ju ha kvar sin förra och bara köpa en extra rem till gjorden också

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
321
Senast: Unafraid
·
Trav Kikar på travselar i olika webshopar och snavar över detta begrepp titt som tätt, utan vidare specificering. Vad menas med detta? På...
Svar
5
· Visningar
1 543
Senast: skogaliten
·
Utrustning Är det nån här som testat dessa stigbyglar eller har nått annat bra tips? Jag är ute efter typ freejump men som är säkrare än just...
Svar
7
· Visningar
492
Utrustning Hej! Funderar på om det finns något smidigt sätt att fästa huva i tränset? Tycker att den är i rätt storlek och den sitter på hela...
Svar
4
· Visningar
354
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka