Om lösdrift i norr.

Status
Stängd för vidare inlägg.
S

Sassa_S

Hej hästvänner!

Jag rider islandshäst två dagar i veckan och är nybörjare inom rasen. Jag är helt fascinerad över att de har hästarna ute på lösdrift här uppe i kalla Västerbotten och undrar lite om vad de klarar av?
Vi kan ju ha temperaturer på 30 grader minus här uppe och då undrar man ju hur hästarna står ut i så bistert klimat? De har ligghall med spån, samt stall som de tar in hästarna i om det blir för blåsigt och som jag förstod det, för mycket blötsnö. (?)
Det jag tänker är om de inte riskerar att typ, förfrysa sig, om det blir så himla kallt som det faktiskt kan vara?
I helgen när jag åkte upp och gav morgonhö var det 18 grader minus en morgon men hästarna såg glada och fina ut. :D
Det skulle vara intressant att läsa mer om deras klimathärdighet och om lösdrift generellt.

Hälsningar,

Sassa_S

Sv: Om lösdrift i norr.

min islandshäst går ute året om, och jag tror att han gillar det bäst (:
om hästen är sjuk så måste den kanske ha täcke eller stå inne i ett stall, men om hästen är fullt frisk så klarar den av att stå ute.
Speciellt inporterade islandshästar är ju vana med lite kallare klimat.
Men om man har ridit så hästen har blivit svettig och det är kallt ute, så är det ganska smart att låta dom torka upp innan man släpper ut dom.
Eller sätta på ett täcke, och låta dom gå ut.

De har ju tjock päls:D
Det är oftast bättre väder där uppe än här nere.
Där uppe är det torrare luft och -20 kan kännas riktigt bra och inte alls så kallt.
Nere i skåne kan -5 kännas mer som -35 det är fuktigare i luften och oftast blåser det betydligt mer där än där uppe!

Ibland när det har tokregnat en hel dag så åker amn ut för att man tror NU måste väl endå hästen frysa??

Men när man åker ut så står hon och sover eller äter hö i hagen.
Och när man lyfter upp pälsen så är det längst in snustorrt och varmt:laugh:

:) Ja alltså, jag är så förvånad för när jag tar in hästen i stallet för att sadla och borsta och så, så vill den ut direkt.
När jag har ridit och ska klä av hästen så är den sååå otålig att få gå ut till hagen med kompisarna. Han springer tillbaka, och jag tycker ju att om han frös så borde han väl tycka att stallet var ganska trevligt. *S*
Men de måste väl få rätt mycket mer hö när det blir riktigt kallt?
Jag skulle ge en extra säck hö i helgen när vi hade kallt sa ägaren.
Ni som har lösdrift har hästarna fri tillgång på höensilage på vintern?
Eller blir de för tjocka då? *skratt*
//Sassa_S

Hästa på lösdrift skall ha fri tillgång på hö eller hösilage anser jag..Myten om att de blir feta är inte sann.
Då får amn ge ett hö av lägre näringsinnerhåll så de akn äta fritt

När ajg hade lösdrift så hade de fri tillång och kunde gå in i stallet som jag hade byggt en stor lösdrift i=)

Överlag är det så att lösdriftshästar med fri tillgång feta, det är ingen myt. Det räcker om man går och känner på dem för att veta hur det ligger till.
Att välja ett grovfoder med lågt näringsinnehåll kan ju vara en god ide, men räcker tyvärr inte de kommer att äta mer Mj än vad de behöver ändå och då blir de feta.

Även om de har en tjock päls så kan de frysa om det har "tokregnat" hela dagen, hästar som inte rids klarar sig bättre men ridhästen har tappat sitt skydd över ryggen och där går regnet igenom omedelbart.

Då vet överlag inte svenska hästägare som har sina hästar på lösdrift hur man ger foder på rätt vis!

Men det är inge nytt att vi svenskar jagar hö med så höga näringsvärden som möjligt så man bara behöver ge typ 4 kilo av de så har hästen fyllt sitt dagsbehov.

Men har man ett hö av lägre näringsinnehåll så hästarna kan tugga i sig en 10-15 kilo hö om dagen utan att bli feta!

Då blir inte hästen feta och man rider hästen dessutom så håller man dom i trim.

Och Jorunn rids och det TOK regnar här och inte har det gått igenom hennes päls.
Hon fryser inte hon är torr och trivs bra ute i hagen när det regnar

Jorunn går på gri tillgång med ett hö av lägre värden än de hösilage som finns i stallet som är till för unghästar och fölmärrarna.

Jorunn är inge fet.. konsigt iståfall hon kanske är en marshäst?:cool:
Klart häsatr kan frysa de sa jag inte.. men ÖVERLAG så nej en isis med bra hull fritillgång på mat och bra skydd bra fett på pälsen så fryser dom inte..

Men visst bortsar du hästen 5 timmar om dagen smäller på pälsglans över hela ryggen inte ger fri tillgång på mat så skulle jag med frysa om jag var häst!

Hästar som går på lösdrift behöver mkt mer käk än den häst som står inne ca12 timmar om dagen!

Då vet överlag inte svenska hästägare som har sina hästar på lösdrift hur man ger foder på rätt vis!

Men det är inge nytt att vi svenskar jagar hö med så höga näringsvärden som möjligt så man bara behöver ge typ 4 kilo av de så har hästen fyllt sitt dagsbehov.

När hästen går på lösdrift har man sällan kontrollen över balansen i hästens foderstat, det är den som är avgörande om hästen ska få i sig i rätt mängder eller inte. En förutsättning för att få en bra balans är att grovfodret är välbalanserat från början, vilket är mycket sällsynt även om det finns. Orsaken till att islänningar blir oerhört mycket mer feta på detta fodringssättet, är att de har en avvikande matsmältningssystem mot andra raser.

Unga hästar och digivande ston funkar bra på det här systemet, medan ridhästar oftast antar en relativt för rund silhuett för att det ska bli nyttigt för dem. Här får man helt enkelt begränsa intaget, men ändå försöka bibehålla tuggtiden.

Jag måste nog hålla med, vi har en liten lösdrift här och ägarna till dessa hästar ville från början ha fri tillgång. Det slutade med att det gick runt 7 st klot i hagen, det blev så feta att det var rent osunt för dessa hästar.
Vi har numera löst det så att de fodras 7 ggr per dag, första fodringen kl 06.00 och sista ca 23.00, och nu börjar det gå ner i vikt och se lite mer normala ut.
Däremot så funkar det med våra unga hästar i lösdrift, det har ju helt andra behov. När vi upptäckte detta, tog vi kontakt med flera mycket stora och kända uppfödare för att få råd, här var råden eniga. Inga ridhästar på fri tillgång om de inte har särskilda behov, det slutar i regel med att de blir oerhört feta. Jag lyssnar gärna på dessa människor, de är erfarna.

Men visst har lösdriftshästar större behov, men det lär inte vara försvarbart att låta dem bli så feta.

Hästa på lösdrift skall ha fri tillgång på hö eller hösilage anser jag..Myten om att de blir feta är inte sann.
Då får amn ge ett hö av lägre näringsinnerhåll så de akn äta fritt

När ajg hade lösdrift så hade de fri tillång och kunde gå in i stallet som jag hade byggt en stor lösdrift i=)

att säga att det är en myt är väl att ta i? jag har då haft hästar som varit mer än lovligt feta pågrunutav fri tillgång på hö/höselage. Det fin faktiskt hästar som hettsäter. Och vist kan man byta till något som inhelåller mindre näring men dom andra stackrana då som behöver näringen? jag har inte fri tillgång längre utan portionerar ut hö under dagen och ger en större giva på kvällen så att dom har att tugga på längre undernatten.

När det gäller frågan så hatar en av mina hästar bokstavligen att stå inne i en box (han river hellre stallet innan han låter sig kuvas :mad:) och den andra är dammkänslig så för dem är det paradiset att få gå ute. Dom får regntäcken på sig om det snöar/regnar mycket och är dom svettiga får dom ha en tjock yllefilt + regntäckte tills dom är torra och hittil har det inte varit sämmre väder en så. Blir det riktigt dåligt kan jag väl tänka mig att ta in dom några timmar men självklart har dom även vindskydd i hagen som dom kan gå in i när dom vill.

Vi har alltid haft våra pållar på lösdrift, på olika ställen och ihop med andra hästraser också. De är så vana vid det att de inte bryr sig om stallet. De väljer i princip alltid att vara där maten är:D
En liten historia om detta:
I slutet på vintern för två år sedan var det riktigt ruskväder här, massor med snö och vind. Pållarna stod på lösdrift med halvblod som var inne på natten. När det stormade som värst kom en dam och knackade på hos stallägarna och skällde ut dem för att de plågade "de stackars små ponnyerna" genom att låta dem vara ute i ovädret. Eftersom halvbloden då var inne i sina boxar hade vår två isisar en stor hage, ligghall med massor med halm och en höhäck med en hel rundbal hösilage för sig själva. Så valet de hade var att stå inne och käka halm, eller stå ute och käka hö. Gissa vad de små matvraken prioriterade...:rofl::rofl::rofl:
Stallägarna gjorde i alla fall damen till viljes och gick ut och försökte övertala pållarna om att vara inne i ligghallen. De stod där så länge människorna klappa och gav dem havre, men så snart de gick så promenera pållarna ut till höhäcken igen och fortsatte käka.:cool:

Angående att de blir feta på lösdrift med fri tillgång, så tycker jag det varierar. Vår vallack håller sig i hyfsat hull på lösdrift om han går med många hästar, då busar han och rör sig mycket. Rider man mycket är han helt lagom. Vårt sto däremot rör sig inte ett steg i onödan annat än när man rider. Dessutom är hon alltid ranghögst och har därmed tillgång till den mesta och bästa maten. Går hon på fri tillgång ser hon ut som en flodhäst, oavsett hur mycket man rider.

Men har man ett hö av lägre näringsinnehåll så hästarna kan tugga i sig en 10-15 kilo hö om dagen utan att bli feta!

Då blir inte hästen feta och man rider hästen dessutom så håller man dom i trim.

Mina hästar kan lätt trycka i sig 15kg hö på några timmar om man skulle låta dom. Den ena har faktiskt stått på fri tillgång av hösilage en vinter, och aldrig mera. Det var inte ens särskilt bra värden. Skitfet och tråkig blev han.

Näe, mina hästar har en alldeles för bra "överlevnadsinstinkt":angel: för att få fri tillgång ("nu måste vi äta ordentligt så vi överlever vintern detta år också!").

För ca 10 år sedan bestämdes i vårat dåvarande stall, att hästarna skulle gå på fri tillgång av grovfoder. I detta fall blev det hösilage och inte hö. Projektet skulle pågå under ca 3 månader, och därefter utvärderas.
Efter 3 månader fick vi en rapport, det var inte möjligt att fortsätta då snittintaget per häst låg på ca 35 kg hösilage per dygn och alla och jag menar alla såg ut som en gäng bowlingklot.
Vissa av hästarna drabbades av diarré, varför är okänt. Andra fick förstoppningskolik eftersom de inte hade tid att gå och dricka utan bodde och sov på matplatsen. Tilläggas bör att dessa hästar hade 2 matplatser, hagen var ej heller av mikroformat så det var inte där skon klämde. De käkade upp på ena stället för att sen hasta till nästa bal, när den var slut återvände de till platsen för den första eftersom då stod där en ny.

Jag kommer aldrig glömma när jag kom till stallet och hittade min häst liggande i hösilagebalen ätande medan en ung ponnyhingst stod och petade på honom med en pinne. :o

Min häst tog inte många steg i onödan i hagen under den tiden heller. Låt oss bara konstatera att fri tillgång inte är för alla...:angel:

Visst är det roligt att folk "på byn" vet att det är synd om hästarna men inte hästarna själva. Jag har mina ungston på lösdrift och blir anmäld stup i kvarten för att jag låter de stackarna stå ute utan täcke och stall. De har en ligghall som de sover i en stund då o då, annars föredrar de ju att vara ute. Ställer jag dem på box vilar de högst nån timme, äter upp maten och sen bankas det hejdlöst på boxdörrarna för att de har tråkigt och vill ut. Men det förstår inte folk för hur kan hästen INTE tycka det är mysigt att stå inne??? I snöstormen i veckan hade de skitkul och jag hade stort sjå att få tag i och ta in det sto som pga att hon diar 2 föl skulle få sin extra matranson.

Ang att de inte rör sig vid fri tillgång så har jag löst det så att vi lägger ut hösilage på olika ställen i högar 3 ggr/dygn. Då äter de tills de är mätta, sen leker de eller går in i ligghallen och lägger sig en stund etc. Maten serveras uppe på kullen ovanför huset, vatten på ett annat ställe och ligghallen ligger nere vid stallet så de måste förflytta sig. Tar maten slut får den vara slut i ca 2-3 timmar innan de får nytt för att de ska hinna göra mer än bara äta. Lite pyssel att packa påsar och lägga ut men jag vet att de inte får i sig dålig mat, jag ser vad som går åt och kan reglera mängden vid behov och jag rör mig bland hästarna flera ggr/dygn så jag ser att alla mår bra. Inga feta hästar men alla är i gott hull och är pigga. Bra hövärden oxå så de behöver inget kraftfoder.

Valackerna som vi rider står på stall över natt men får hösilage i hagen 2 ggr/dag plus individuell giva inne över natt. Svårt med fri tillgång då en är under igångsättning, 8 år, stor och tjock medan den andra är 26 år och rids ca 4 dgr/v och kan äta hur mkt som helst utan att bli fet. Gamlingen får kraftfoder etc men tjockisen får bara en näve luzernahack och morot i krubban när han kommer in.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka