K
knasan
Jag har en femgångsislandshäst. När jag var hos veterinären för en vrickning på vä bak upptäckte de även en hälta på vä fram. Jag har ridit henne sedan förra våren och någon gång under förra sommaren upptäckte jag att hon alltid tränger inåt i höger varv, med framdelen före. Min fundering är att hon kanske avlastat vä fram genom att dra sej åt höger. Det blev värre med tiden, trots att jag gymnastiserade henne liksidigt och en kiropraktor fixade till ryggraden, och oavsett om hon reds eller arbetades fritt från marken. Men hon visade inga normala tecken på hälta, som jag kunde märka.
Vad tror ni? Kan de visa en ömhet genom att dra sej åt andra hållet? Även när hon vilat har hon alltid stått med benen på ett visst sätt så att vänster kota är lite rätare än höger kota. Och hon har alltid stått med frambenen en aning spretande utåt, typ bambi på isen, och jag har mest tänkt att beror på att hon vill ha nära till marken när hon betar, men det kanske inte bara är det. Veterinären anmärkte på benställningen.
Vad tror ni? Kan de visa en ömhet genom att dra sej åt andra hållet? Även när hon vilat har hon alltid stått med benen på ett visst sätt så att vänster kota är lite rätare än höger kota. Och hon har alltid stått med frambenen en aning spretande utåt, typ bambi på isen, och jag har mest tänkt att beror på att hon vill ha nära till marken när hon betar, men det kanske inte bara är det. Veterinären anmärkte på benställningen.