om kattlådan..

Sv: om kattlådan..

Jag har köpt en tygmatta som man ska lägga utanför kattlåda och det funkar. Men ibland leker min kattunge med den och tuggar på den då sprids det sand över hela badrummet ändå. :( Jag har också köpt en s.k kattoa, alltså med tak på och tog bort luckan för att hon inte fattar hur man kommer in/ ut. Hon står där och jamar tills jag hjälper henne komma ut. Jag ska prova sätta luckan tillbaks när hon är lite större. Men jag tycker att det värsta är när hon leker där och rullar sig i sanden, så är det sand i pälsen!

Senast ändrad av en moderator:

Sirisiri skrev:
Tänkte precis skriva att mattorna är värdelösa... Köpte den enda jag hittade, en blåaktig i form av en tass. Gummiflupparna som ska göra så att gruset lossnar satt bara där trampdynorna på tassen (mattan) ska sitta. Inte klev kissarna på dom heller! Dessutom blev det grus som hamnade på mattan blåfärgat! Det ville jag ju inte hälla tillbaka i lådan... Och inte minskade grusmängden på golvet heller, så jag slängde mattan efter ett par veckor...

Jag dömde ut dem redan i affären, när jag behövde en matta för tre år sedan var de dessuton hutlöst dyra och fanns knappt någonstans. Så jag gick till Mekonomen och köpte en bilgummimatta. Det fanns en som precis passade till kattlådans form. Ställde kattlådan på den lilla flärpen så den inte ska gå att flytta så lätt.
http://www.mekonomen.se/inetkat/Catalog_images/tillbbild/large/40-6137.jpg

Prova med pappers-pellets, fastnar inte lika lätt i tassarna och det som ändå hamnar på villovägar är lättare att städa upp än "grus". :smirk:

Vi har en dörrmatta framför lådorna. Funkar utmärk, och ser inte lika "insnöat" ut som "kattass-mattor". Men vad är det för korkade katter ni har? Mina har jag visat luckan, puttat på den så att de fattar att de kan gå in, ut kommer de alltid ;)

Makimakac skrev:
Jag har köpt en tygmatta som man ska lägga utanför kattlåda och det funkar. Men ibland leker min kattunge med den och tuggar på den då sprids det sand över hela badrummet ändå. :( Jag har också köpt en s.k kattoa, alltså med tak på och tog bort luckan för att hon inte fattar hur man kommer in/ ut. Hon står där och jamar tills jag hjälper henne komma ut. Jag ska prova sätta luckan tillbaks när hon är lite större. Men jag tycker att det värsta är när hon leker där och rullar sig i sanden, så är det sand i pälsen!

Jo fast kattungar är kattungar, man får helt enklet ta det positiva med det negativa. Tillexempel så är ju kattungar som sötast när dom är små men dom är oxå som bussigast å värst när dom är små å ska hålla på med allt.

Så det blir nog bättre när hon växer upp,, å låter man luckan hänga där seddan när dom är större så klart å inte håller på å daltar på en gång så lär dom sig ganska fort att gå igenom luckan.

carina_bergquist skrev:
min misse är nog lite dummer bara;)

Nä din katt är nog snarare lat :rofl:

Katter gör inget som är ett måste/krav om dom kan undvika det :devil:

:rofl:
Min äldsting fattade på en gång hur man kom in och ut i lådan när vi bytte till en med "lock". Minstingen gjorde som din dock, hon satt därinnne tills jag eller sambon hjälpte henne så vi tog bort själva luckan/dörren.

Lillaloppan skrev:
Har en vanlig, dvs utan tak... Har funderat på att skaffa en med tak faktiskt! Men vet inte hur mycket det hjälper eftersom han sprätter av sig sanden utanför lådan... Sen sitter han gärna på kanten av lådan o balanserar när han gör nr2, ser lite märkligt ut.. Hihihihi! Funkar verkligen dom där mattorna..? Har tittat på en sån men var tveksam till dess funktion.. :confused:

ÄLdsta katten sitter "halvvägs ute" ibland när han gör det stora, nr 2 :D Framtassarna utanför lådan och bakbenen inne, precis som att han tycker det luktar för illa annars. Ser så roligt ut :D

Sassy skrev:
Vi har en dörrmatta framför lådorna. Funkar utmärk, och ser inte lika "insnöat" ut som "kattass-mattor".

Så har jag också gjort, jag köpte en billig svart dörrmatta från IKEA och la den framför kattlådan och det funkade suveränt bra!

Tycker helt tvärtom, att papperspelletsarna är helt omöjliga att städa upp, och flyger runt... Sanden jag har är däremot bara att sopa upp (ingen matta), inte har jag problem med att den fastnar i tassarna heller.

*kl*

Jag tycker att den bästa mattan att lägga framför lådan är "AMORF" från IKEA, ser nästan ut som konstgräs och sanden fastnar jättebra, sandmängden i övriga badrummet har minskat markant.

Tycker pappers-pelletterna är helt värdelösa i lådan. Använder ever-clean sand, den med gröna texten (odour control tror jag). Överlägset och luktar nästan inget alls.

Har iofs bara en liten katt, som hittades i stallet ca 4v gammal och är fortfarande inte särskilt stor och luktar inte särskilt illa.

Hemsk social däremot (inte så konstigt).

Hon skvätter heller nästan ingen sand, än ska jag väl säga... (Hon är iofs ett halvår nu).

nån liknande tråd var uppe för några månader sedan, och jag nappade då på idéen om att ha en vanlig enkel dörrmatta framför lådan.

Det fungerar kanonbra!
Naturligtvis finns det sand utanför mattan också, men det mesta fastnar faktiskt på den.

F.ö så har mina katter en låda med tak och lucka, men de har haft den sen jag köpte den, så de är nog uppvuxna med lucka...
(frågan är om de hade fattat hur den fungerade annars...:crazy: )

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
868
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
4 410
Senast: Kaching
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 457
Övr. Katt Känner jag blir tokig snart. Hur gör ni för att inte få kattsand överallt? Har testat andra material i kattlådan, men en av katterna...
2
Svar
20
· Visningar
1 907
Senast: Onyx
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar