om kattlådan..

C

carina_bergquist

Nu är det så här att jag har tröttnat på att kissen skvätter ut så mycket sand på golvet när han vart på toa och jag tog och gick till närmaste djuraffär och köpte mig en låda med tak på... men hur fanken får man han o fatta hur "dörren" funkar!? Han trycker liiiite med tassen när jag "tryckt" in honom, men så sitter han där och spinner tills jag hjälper honom... Vad göra!? Ska jag låta hans gamla låda vara kvar tills han fattar eller ska jag ta bort den? Eller kanske kan man ta bort dörren?? :confused:

Sv: om kattlådan..

Jag tog bort luckan på våran, mina katter verkade inte fatta att dom kunde gå in o ut trots att den va där, så för att göra det så smidigt som möjligt åkte den bort.

bra, d låter vettigast,,, för han fattar noll:D

När han väl fattat att lådan funkar med tak så kan man ju alltid testa att sätta tillbaks dörren också. :idea:

/Erica

d e väl sant,, fick inte ens bort luckan, men tejp löste allt;)

Dörren tog jag bort, men har ställt lådan i ett hörn så att öppningen är mot en vägg. Då sprids det lite mindre iaf. Dessutom har jag kommit på att med klinker på golvet sprids det ännu mindre eftersom sanden "fastnar" i fogarna! Men det kanske är prio 2 att fixa... ;) Grövre sand sprids mindre än fin sand, jag bytte.

Mina kissar är rätt korkade men vi har låtit luckan vara kvar för när de har slagit på den en stund så tar de sats och spriiiiinger ut.

Testa och ha kvar din lucka med och hjälp honom inte, då kanske han förstår att han måste hitta en väg ut...Funkar inte det så jaa, då kan du ju ta bort luckan.

testade det med den dumme lille sötnosen satt där bara och spann o spann o spann... så jag gav upp, haha:)

Jag satte in katten i kattlådan hur många gånger som helst och till slut fattade hon att hon kunde öppna den. Fast den var fasligt tung för den lilla kattungen i början men hon kom på sin egen teknik som inte riktigt går att förklara men den avslutas med en snabb snärt med svansen för att den inte ska komma i kläm:D
De fattar, de är bara jäkligt bekväma av sig:D

Han kommer garanterat på det när han blir tillräckligt nödig;)

Apo

Nja, är han nödig och inte kommit på det lär han väl sätta sig nånannanstans... Men tvärtom funkar nog bra, man kan ju inte sitta inne på toaletten hur länge som helst ;)

carina; Jag har låda med tak men utan dörr, tycker det funkar bra. Har inte prövat med dörr, eftersom det funkar utan och det med min katt finns risk för panik (transportburar etc funkar inte alls).

Du kan även prova att köpa en speciell kattlådematta som förhindrar att sanden sprids i lägenheten. Grov kattsand är också till hjälp då det är tungt och ramlar av i eller strax utanför (på mattan) kattlådan..

Min katt sprätter med tassarna (som dom gör om dom blivit blöta om fossingarna) när han klivit ur lådan vilket innebär att han sprätter sand i halva lägenheten..... hur "botar" jag det??

Lillaloppan skrev:
Min katt sprätter med tassarna (som dom gör om dom blivit blöta om fossingarna) när han klivit ur lådan vilket innebär att han sprätter sand i halva lägenheten..... hur "botar" jag det??

Har du en täckt låda? Gör han det i lådan eller när han kommit ut? Om det är i lådan och du inte har en täckt så förslår jag en täckt. Om han gör det när han kommer ut så får du lägga en kattlådematta utanför som tar emot det mesta av sanden som kommer ut på kattens tassar, så har du betydligt mindre sand i lägenheten sen ;)

Har en vanlig, dvs utan tak... Har funderat på att skaffa en med tak faktiskt! Men vet inte hur mycket det hjälper eftersom han sprätter av sig sanden utanför lådan... Sen sitter han gärna på kanten av lådan o balanserar när han gör nr2, ser lite märkligt ut.. Hihihihi! Funkar verkligen dom där mattorna..? Har tittat på en sån men var tveksam till dess funktion.. :confused:

Lillaloppan skrev:
Har en vanlig, dvs utan tak... Har funderat på att skaffa en med tak faktiskt! Men vet inte hur mycket det hjälper eftersom han sprätter av sig sanden utanför lådan... Sen sitter han gärna på kanten av lådan o balanserar när han gör nr2, ser lite märkligt ut.. Hihihihi! Funkar verkligen dom där mattorna..? Har tittat på en sån men var tveksam till dess funktion.. :confused:

:rofl: :rofl:

lite off topic nu, men det där att katten nödvändigtvis kommer på tekniken när de "måste" gå är nog ganska sant...
Min mosters katt var av misstag instängd en gång utan kattlådan. gick i ren desperation och satte sig tillslut i LOCKET till hennes gamla skrivmaskin. = det som var mest snarlikt en kattlåda. locket var rundat och vingligt, så det måste ha krävts en del trix balans för att lyckas, men det gjorde han. :D

Folk reagerar faktiskt på hans teknik då han ofta ska bajsa när det är folk på besök.... Tror han är lite stolt över sin teknik! Hihihi!! Ska lägga kameran i närheten o se om jag kan ta ett kort på honom "in action" någon dag...! Han är så häftig min lilla kisse. :love:

Får väl prova en såndär matta då.. Förhindrar det även "krafsandet" utanför lådan också by the way?

Ickapeltz skrev:
Mattorna är fakiskt jättebra!
Tänkte precis skriva att mattorna är värdelösa... Köpte den enda jag hittade, en blåaktig i form av en tass. Gummiflupparna som ska göra så att gruset lossnar satt bara där trampdynorna på tassen (mattan) ska sitta. Inte klev kissarna på dom heller! Dessutom blev det grus som hamnade på mattan blåfärgat! Det ville jag ju inte hälla tillbaka i lådan... Och inte minskade grusmängden på golvet heller, så jag slängde mattan efter ett par veckor...

En kille jag känner har en sådan han tog helt enkelt bort luckan.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
868
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
4 410
Senast: Kaching
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 457
Övr. Katt Känner jag blir tokig snart. Hur gör ni för att inte få kattsand överallt? Har testat andra material i kattlådan, men en av katterna...
2
Svar
20
· Visningar
1 907
Senast: Onyx
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar