Sv: Om jag skulle kika på en ny ras?
Du har inte funderat på en Aussie? Jag är egentligen helt fel person att förespråka en sådan (eftersom det inte alls är min typ av hund), men det verkar ju vara en hund som lever upp till det du önskar
Så typ Miao eller någon annan här inne med bra koll på arbetande aussisar kanske kan promota rasen lite bättre
Nån skrev aussie. Min kompis höll med om det
Har dock inte mycket erfarenhet av dem, förutom en skällig utställningsvariant och en väldigt duktig och försiktig brukstjej. Kanske nån som vet mer om rasen ser tråden och vill berätta!
Hehe, då kommer aussiefreaket här
!
Jag älskar (arbetsavlade) aussies pga deras mångsidighet, formbarhet, allroundanvändningsområde, lättlärdhet och intelligens. Det är hundar som med relativ lätthet tar sig upp i de högre klasserna i både lydnad, bruks och agility (givetvis mycket beroende på föraren och dess intresse och såklart hundindividens förutsättningar).
Som alla raser så har även denna ras sina svårare sidor. Formbarheten som jag nämnde kan räknas som en svårare sådan (för föraren) eftersom de snabbt tar åt sig både bra och dåliga erfarenheter och beteenden och formas efter dessa. Det finns även skärpa och vakt i stort sett i alla aussies eftersom de bl.a har en bakgrund som vakthundar, dock givetvis med varierande grad (allt från omärkbart till extremt mycket). Folk kan ibland tro att de ska vara som en BC, men jag skulle nog vilja säga att de mentalt sett är mycket mer lika en (arbetsavlad) rottweiler än en BC.
Andra svåra/negativa sidor som kan finnas (observera KAN, det är inte alls säkert att det finns!) är ex skottberördhet, reservation (överdriven sådan alltså, viss reservation som i att ex ignorera människor de inte har ngt utbyte är något helt annat och rätt vanligt), svårt med andra hundar (detta tycker jag dock är mer på individnivå, jag känner/ser långt mer många aussies som INTE har problem med andra hundar än det motsatta), stress/svårt att koppla av (oftast mycket beroende på hur ägaren lagt stressnivån på hunden). Det är därför rätt så viktigt att hålla koll på nära släktingars MH/MT för att så långt som möjligt säkerställa att det är stabila hundar i det närmsta släktträdet.
Det svåra med att köpa en aussie är att det finns såna extrema variationer i rasen, både utseendemässigt och mentalt. Enligt mig personligen är den bästa typen den som ligger "mittimellan" de bägge extremerna och följer ledordet som står i rasstandarden ("moderate"). Dubbelchampions (SE BCH/SE UCH) är inte så vanligt i rasen, men visst finns det här med!
De flesta aussies jag känner, som får utlopp för sina krav på fysisk och mental träning, är härliga familjehundar som älskar att hänga med på allt som bjuds. Bra på att växla mellan vila/arbete och ställer alltid upp på sin förare. Enkla att hantera, men vissa kan behöva en "tumme i ögat" (främst under unghundstiden) ibland för att inte få för sig att man får bete sig hursomhelst
.
Det optimala hemmet för en aussie skulle jag vilja säga är hos någon med ett stort intresse för hundträning, som ger hunden utlopp för dess mentala och fysiska krav (ett intresse för bruksgrenarna är nästan ett måste för det ger hunden SÅ mycket
!). Man bör ha viss fingertoppskänsla/lätt att läsa hund (återigen för formbarheten jag nämnde innan) så man kan se när det ex är dags att gasa/bromsa, vila/aktivera och när det är dags att sätta gränser.
Som avslutning och repetition, jag älskar aussien för dess mångsidighet, formbarhet, allroundanvändningsområde, lättlärdhet och intelligens