Om jag skulle kika på en ny ras?

Glimfeather

Trådstartare
Nästa år blir det för hoppningsvis en valp här hemma. Första tanken är ju såklart bearded collie, men som en kompis sa: "Du har ju bara haft bearded collie. Tänk om det finns någon annan ras som passar dig lika bra eller ännu bättre?". Hm, ja kanske. Det skadar ju inte att i alla fall kika på andra raser.

Jag vill ha en frisk, pigg och förig allroundhund som vill testa på lite olika saker. Jag har mycket tid för aktivering så en aktiv ras är att föredra. Jag är främst aktiv inom lydnad, men spårar även rätt mycket. Jag satsar väl inte på sm i lydnaden direkt, men jag vill ha en lättlärd hund där det inte är omöjligt att ta sig uppåt i klasserna.

Jag söker en ras där man i allmänhet inte behöver kämpa sig blå med allmänlydnaden, en enkel hund alltså som med lite träning kan gå lös utan att sticka. Viltintresset får gärna vara lågt. Det gör inget om hunden inte är väldigt intresserad av andra människor och hundar.

Motionen är det vanliga, mycket skogs- och bergspromenader så gott som dagligen. Och cykling, ridning och bad/simning när årstiden tillåter.

Jag vill inte ha någon jättehund och ingen minihund, ingen trim-/klippras (vill kunna ställa ut utan att behöva fixa en frisyr), och ingen plattnos, annars har päls och storlek inte någon stor betydelse.

Kanske glömt att räkna upp något nu.

Har ni några tips? :)

Sv: Om jag skulle kika på en ny ras?

Kelpie såklart! Av de 3 hundar jag haft har kelpien varit klart enklast i vardagslydnaden, han gör som man säger helt enkelt. Enkel att lämna bort till andra då han lyder dem med. Funkar till det mesta men blir nog inga stjärnor i skydd och jakt ;). Med min kör jag lydnad, spår och vallning, och till hösten ska vi prova på lite agility. Har även provat sök några gånger. Rasen är mycket frisk och är inte direkt uppdelad i utställning eller bruks. Att en hund är både BCH och UCH är inte alls ovanligt. Perfekt storlek (bärbar utan att kännas liten) och ingen pälsvård.

Jag har också funderat på kelpie :) Hur stor blir en kelpie ungefär? Fäller de mycket? De verkar väldigt lagoma, precis det jag uppskattar hos beardisen, men kanske mer fart. Även varit lite inne på cattledog, men den kanske är lite för svår? Har fått för mig att de är lite hårda och kan ha svårt för andra hundar, även de i familjen?

En kelpie blir runt 50 cm i mankhöjd, tikarna är mindre än hanarna och kan gå ner mot 40 cm. Fäller 2 ggr om året normalt sett. Jag har haft labbe och schäfer och de fällde mer. Cattledogs är fiiina men ingen hund jag hade satsat på om jag ville komma någon vart. Det lilla jag kan om dem säger att de är mer som rottisar, dvs ganska tjockskalliga och jag tror det är svårt att få tag på en bra. Det är lättare med en kelpie :). Köper man från en som avlar mot bruks är chansen till en bra hund ganska stor.

Då ska jag nog stryka cattledogen just nu iaf :)

Det är ju så svårt när man ska leta ny ras när man haft samma hela livet. Vad man ska kika på när man letar kennel, hur vet man vilka som verkligen avlar mot bruks och inte bara säger det? Har du några kenneltips? Visst är kelpie en bruksras? Innebär det att alla som går i avel måste ha gjort mh? Är det några fler meriter som behövs? Vad ska man mer kika efter?

Då ska jag nog stryka cattledogen just nu iaf :)

Det är ju så svårt när man ska leta ny ras när man haft samma hela livet. Vad man ska kika på när man letar kennel, hur vet man vilka som verkligen avlar mot bruks och inte bara säger det? Har du några kenneltips? Visst är kelpie en bruksras? Innebär det att alla som går i avel måste ha gjort mh? Är det några fler meriter som behövs? Vad ska man mer kika efter?

Nu var inte frågorna riktade till mig men jag kan svaret några av dem så hoppas det är ok att jag svarar :p

Kelpien är en bruksras och måste ha gjort MH för att användas i avel. De ska självklart även vara höftröntgade.

Som jag förstått det finns det kennlar som avlar mer mot vallning och de som avlar mer mot bruks och självklart de som är mer mittemellan. Vilken inriktning en kennel har tycker jag man ser ganska snabbt om man tittar på vilken vikt de lägger vid MH resultaten i valet av avelsdjur och hur många avkommor från kenneln som gör MH och MT. De som avlar mot vallning verkar bry sig mindre om detta = färre mentalbeskrivna avkommor. Min kelpie är en blandning av mer bruksinriktade och mer vallinriktade linjer.

Eftersom det inte finns så väldigt många kelpieuppfödare i Sverige går det ganska snabbt att själv kolla igenom dem och vad de har producerat för hundar :)

Tack för ditt informativa svar :) det verkar vara en jättetrevlig ras verkligen! Ska försöka få träffa några så fort jag kan.

Golden, labbe och flat ja ... Har kompisar som har raserna (jaktvarianterna), och de är jättetrevliga, men det känns ändå inte riktigt som det är min typ av hund. Kan inte sätta fingret på vad det är, men det har inte klickat :) Jag går nog bäst ihop med hundar med vallhundar. Eller så är det bara en vanesak ;)

Du skulle kunna ta och kika på beauceron, stämmer rätt bra in på vad du söker. :)

Finns kanske kennlar som avlar mot vallning men de verkar inte fått fram några vallhundar, i registret finns 2 st med GK VP (tidigare LP) med samma stamnamn, Chokolate, den ena född -76 o den andra -2002
http://www.svak.se/?page_id=801

En hel del som försökt o inte speciellt många som lyckats, de som vill ha en vallande hund väljer nog en ASD/WK, de avlas för vallning. Tror nog att en AK kan passa TS.

Cattledogen tror jag som någon skrev, inte vara den lättaste rasen, där finns 1 som klarat VP vid tillfället 4 år gammal o på 6:e försöket. Tyder inte på så stor följsamhet.

Finns kanske kennlar som avlar mot vallning men de verkar inte fått fram några vallhundar, i registret finns 2 st med GK VP (tidigare LP) med samma stamnamn, Chokolate, den ena född -76 o den andra -2002
http://www.svak.se/?page_id=801

En hel del som försökt o inte speciellt många som lyckats, de som vill ha en vallande hund väljer nog en ASD/WK, de avlas för vallning. Tror nog att en AK kan passa TS.

Cattledogen tror jag som någon skrev, inte vara den lättaste rasen, där finns 1 som klarat VP vid tillfället 4 år gammal o på 6:e försöket. Tyder inte på så stor följsamhet.

Jag har inte påstått att de lyckats, har inte alls någon bra koll på titlar osv. inom vallning. Menade att de framförallt prioriterar vallgeneskaper i sin avel, sen om de blir dugliga vallhundar är en helt annan sak.

Är rätt säker på att min hund är ganska nära släkt till en av hundarna då nämner :p

Jag har inte påstått att de lyckats, har inte alls någon bra koll på titlar osv. inom vallning. Menade att de framförallt prioriterar vallgeneskaper i sin avel, sen om de blir dugliga vallhundar är en helt annan sak.

Är rätt säker på att min hund är ganska nära släkt till en av hundarna då nämner :p

Hade de prioriterat vallegenskaper hade hundarna klarat av ett VP. Eller ja, hade de prioriterat vallningen hade de avlat på BC eller WK, inte AK.

Briard kanske? Tror det var du och jag som diskuterade raser och kommer ihåg att "våra" raser hade en del likheter som var det vi tyckte om.

Ja, briarder verkar ju superroliga :) Hur är de mentalt? Lätt att hitta en bra och arbetsvillig hund? Är de kvicka och lättlärda? Har faktiskt inte träffat speciellt många briarder. Ska öäsa in mig lite på rasen, men spontant känns det som att om jag ändå ska ha en hårig hund till så blir det beardies. Speciellt nu när jag har kontakt med en uppfödare som har använt (och kommer använda igen) en hund som är helt obesläktad med våra kennelklubbsreggade beardiesar och som för hoppningsvis lämnar mer arbetsvilliga valpar :) Men briarden har alltid tilltalat mig också.

Hade de prioriterat vallegenskaper hade hundarna klarat av ett VP. Eller ja, hade de prioriterat vallningen hade de avlat på BC eller WK, inte AK.

Framför det till dem som säger sig avla mot detta. Att klanka ner på vad jag har skrivit är ganska meningslöst, jag tror TS fattade vad jag menade och det var väl det viktiga? TS ville inte ha en vallhund att valla får med om jag förstod det rätt utan en arbetsvillig hund med vallhundsbakgrund.

OT
Men det är nog fler är två AK som är godkända vallhundar om det var det Vallhund syftade på. Jag hittade iaf någon till utan större ansträngning.

Det finns ett drygt 20-tal på vallreg som genomfört vallhundsprov.

Min kommentar syftade till att oavsett vad uppfödaren säger, så kommer TS inte att få en vallhund om hon köper AK.

Det finns ett drygt 20-tal på vallreg som genomfört vallhundsprov.

Min kommentar syftade till att oavsett vad uppfödaren säger, så kommer TS inte att få en vallhund om hon köper AK.

Och det ville TS inte ha så jag förstår inte problemet?

Det är nog inte alla dessa uppfödare som säger så utan det vara bara för att beskriva den "uppdelningen" som finns som jag skrev så. Jag hittar inget bättre ord för att beskriva de uppfödare som avlar mot en arbetsvillig hund genom att använda hundar som de påstår är bra på att valla och i några få fall är godkända vallhundar men som inte allt för sällan har ett ganska crappy MH.

Förslag? (Eftersom de uppenbarligen inte är tillåtet att nämna orden Australian kelpie och vallning i samma mening på det här forumet :o)

Liknande trådar

I
Hundavel & Ras Ska inte skaffa ny hund på minst ett år men är i full gång med att välja ras och därför behöver jag nu er kära bukare. Jag ska ha...
Svar
3
· Visningar
1 051
Senast: isse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka