Om jag får drömma

Om jag inte vore deprimerad utan hade massor av energi och driv, om jag inte hade svårigheter att starta och fullfölja något, då kunde mitt liv se helt annorlunda ut. Jag skulle vilja odla en massa så klart, både grönsaker, frukt, bär och nötter. Överskottet kunde jag sälja. Jag skulle utveckla min skogsträdgård snabbare. Jag skulle laga min mat från grunden med det jag odlar. Och kanske skulle jag hålla kurser och föreläsningar om detta. Det vore kul att sprida kunskap till vetgiriga. Men det känns lite läskigt att tänka på. Jag skulle behöva kunna mer själv först. Jag skulle också vilja utveckla skogsträdgårdar på allmän mark. Kanske skulle jag skaffa bin igen. Jag skulle också gärna ha höns, men då måste jag ha hjälp av någon annan. Och så skulle jag vilja ha mer liv och rörelse här. Jag kunde t.ex. ta emot volontärarbetare som vill lära sig mer om odling.

Så det är tråkigt att läget är som det är. Jag orkar ju knappt med mig själv. Men drömma kan man ju.

Om jag inte vore deprimerad utan hade massor av energi och driv, om jag inte hade svårigheter att starta och fullfölja något, då kunde mitt liv se helt annorlunda ut. Jag skulle vilja odla en massa så klart, både grönsaker, frukt, bär och nötter. Överskottet kunde jag sälja. Jag skulle utveckla min skogsträdgård snabbare. Jag skulle laga min mat från grunden med det jag odlar. Och kanske skulle jag hålla kurser och föreläsningar om detta. Det vore kul att sprida kunskap till vetgiriga. Men det känns lite läskigt att tänka på. Jag skulle behöva kunna mer själv först. Jag skulle också vilja utveckla skogsträdgårdar på allmän mark. Kanske skulle jag skaffa bin igen. Jag skulle också gärna ha höns, men då måste jag ha hjälp av någon annan. Och så skulle jag vilja ha mer liv och rörelse här. Jag kunde t.ex. ta emot volontärarbetare som vill lära sig mer om odling.

Så det är tråkigt att läget är som det är. Jag orkar ju knappt med mig själv. Men drömma kan man ju.
Kanske finns det någon/några av alla dina bra idéer som trots att det kostar energi att orka med, kan ge tillbaka i annan positiv energi? Förstår att det inte bara är att ta tag i det sådär men tänker att det är lätt att fastna (iaf för mig) lite i hur mycket jobb det är med saker utan att tänka på vad man sedan får tillbaka i form av glädje.

Kanske finns det någon/några av alla dina bra idéer som trots att det kostar energi att orka med, kan ge tillbaka i annan positiv energi? Förstår att det inte bara är att ta tag i det sådär men tänker att det är lätt att fastna (iaf för mig) lite i hur mycket jobb det är med saker utan att tänka på vad man sedan får tillbaka i form av glädje.
Jag odlar ju lite i alla fall. I år har jag planterat ytterligare två valnötsträd, tre persikoträd och lite annat. Det glädjer mig att se det växa.

Jag funderar ju också på det där med att ta emot volontärarbetare. Det skulle bli massor gjort och det skulle vara kul. Men samtidigt är det väldigt krävande och jag orkar nog inte med det just nu.

Och kanske skulle jag hålla kurser och föreläsningar om detta. Det vore kul att sprida kunskap till vetgiriga. Men det känns lite läskigt att tänka på. Jag skulle behöva kunna mer själv först.
Nu klippte jag lite i det du skrev, eftersom jag ville svara på bara just detta. Du kan absolut tillräckligt för att sprida kunskap till andra redan nu!

Det enda som behövs är att veta lite mer än de du ska hålla kurs/föreläsning för. Man behöver verkligen inte vara expert inom sitt ämne, så länge man inte ska hålla kurs/föreläsning för just experter då. Ofta är det de som står nära i kunskap som lär ut bäst, eftersom dom bättre kommer ihåg hur det var att vara i sina elevers läge och vilka svårigheter som fanns då. Det kan även vara lättare för kursdeltagaren att relatera till den som lär ut.

Det finns jättemånga youtubeklipp omkring 10-20 minuter som handlar om att skapa kurser även om man själv inte anser sig duktig nog (gör man någonsin det?), det kanske kan ge lite inspiration. Sök på Imposter syndrome, så finns det massor om den där känslan av att inte kunna tillräckligt/vara en bluff.

Nu klippte jag lite i det du skrev, eftersom jag ville svara på bara just detta. Du kan absolut tillräckligt för att sprida kunskap till andra redan nu!

Det enda som behövs är att veta lite mer än de du ska hålla kurs/föreläsning för. Man behöver verkligen inte vara expert inom sitt ämne, så länge man inte ska hålla kurs/föreläsning för just experter då. Ofta är det de som står nära i kunskap som lär ut bäst, eftersom dom bättre kommer ihåg hur det var att vara i sina elevers läge och vilka svårigheter som fanns då. Det kan även vara lättare för kursdeltagaren att relatera till den som lär ut.

Det finns jättemånga youtubeklipp omkring 10-20 minuter som handlar om att skapa kurser även om man själv inte anser sig duktig nog (gör man någonsin det?), det kanske kan ge lite inspiration. Sök på Imposter syndrome, så finns det massor om den där känslan av att inte kunna tillräckligt/vara en bluff.
Tack för pepp!

När jag gick trädgårdsutbildningen förra året så fick jag smeknamnet Wiki, för jag hade tur och kunde svara på många frågor. Men hur jag ska förpacka kunskapen till en kurs eller föreläsning, vet jag inte.

Tack för pepp!

När jag gick utbildningen förra året så fick jag smeknamnet Wiki, för jag hade tur och kunde svara på många frågor. Men hur jag ska förpacka kunskapen till en kurs eller föreläsning, vet jag inte.
App, app! Det var inte p.g.a. tur, det var för att du bär på massa kunskap!!
Det finns hjälp att få för sådant, t.ex. i massor av gratismaterial och guider online, om man inte vill betala för en kurs i kursskapande. De flesta siter där man kan ladda upp sina kurser har någon form av steg-för-steg-guide man kan följa (det kan du göra även om du inte tänkt publicera kursen där i slutändan).

Det fetstilta. Nej. Faktainnehållsmässigt håller jag med dig. Men för att kunna hålla en kurs eller föreläsning måste man även kunna hålla en kurs eller föreläsning rent pedagogiskt.

De som lär ut bäst är vanligen de goda pedagogerna. Nu säger jag inte att @Wille inte är en sådan. Det vet jag inget om. Men den biten är helt frånvarande i ditt inlägg trots att den är otroligt viktig när det gäller kurser och föreläsningar. Sedan finns det andra sätt att dela med sig sin kunskap av som ställer mer moderata förväntningar på ledaren, typ olika varianter av studiecirklar, frågespalter osv.

Det fetstilta. Nej. Faktainnehållsmässigt håller jag med dig. Men för att kunna hålla en kurs eller föreläsning måste man även kunna hålla en kurs eller föreläsning rent pedagogiskt.

De som lär ut bäst är vanligen de goda pedagogerna. Nu säger jag inte att @Wille inte är en sådan. Det vet jag inget om. Men den biten är helt frånvarande i ditt inlägg trots att den är otroligt viktig när det gäller kurser och föreläsningar. Sedan finns det andra sätt att dela med sig sin kunskap av som ställer mer moderata förväntningar på ledaren, typ olika varianter av studiecirklar, frågespalter osv.
Jag syftade såklart bara på den kunskapsmässiga delen angående kursens/föreläsningens ämne :), eftersom jag tolkade det som att det var just ämneskunskapen @Wille menade att hon behövde mer av.

Självklart finns det många fler delar i en kurs än bara ämneskunskap, där pedagogik såklart är en stor del. Ska man göra egen onlinekurs behöver man ju t.ex. även kunna klippa filmer och marknadsföra sin kurs till rätt målgrupp.

App, app! Det var inte p.g.a. tur, det var för att du bär på massa kunskap!!
Det finns hjälp att få för sådant, t.ex. i massor av gratismaterial och guider online, om man inte vill betala för en kurs i kursskapande. De flesta siter där man kan ladda upp sina kurser har någon form av steg-för-steg-guide man kan följa (det kan du göra även om du inte tänkt publicera kursen där i slutändan).
En klasskamrat förra året tyckte att jag borde vara lärare i stället.

Jag får verkligen ta mig en funderare på hur jag skulle kunna göra. Det känns läskigt att ta på sig rollen som någon som både lär ut och inspirerar andra. Jag vill ju inte bara förmedla torra fakta utan inspirera till fortsatt lärande och vilja att prova saker på egen hand. Jag vill förmedla glädje och lust. Och det vet jag inte om jag är kapabel till. Tycker ju jag är en rätt torr och tråkig person även om jag någon gång lyckas få folk att skratta.

Senast ändrad:

Jag får verkligen ta mig en funderare på hur jag skulle kunna göra. Det känns läskigt att ta på sig rollen som någon som både lär ut och inspirerar andra. Jag vill ju inte bara förmedla torra fakta utan inspirera till fortsatt lärande och vilja att prova saker på egen hand. Jag vill förmedla glädje och lust. Och det vet jag inte om jag är kapabel till.
Kan du inte köra på din tanke om blogg till en början? Det går ju att utveckla vidare sen om du vill, och då har du förmodligen redan en publik som kan vara intresserade

Tack för pepp!

När jag gick trädgårdsutbildningen förra året så fick jag smeknamnet Wiki, för jag hade tur och kunde svara på många frågor. Men hur jag ska förpacka kunskapen till en kurs eller föreläsning, vet jag inte.
Blir du ledare på studieförbund så finns utbildningsledare/liknande där för att hjälpa dig med just att paketera kunskapen till kurser :)

Jag får verkligen ta mig en funderare på hur jag skulle kunna göra. Det känns läskigt att ta på sig rollen som någon som både lär ut och inspirerar andra. Jag vill ju inte bara förmedla torra fakta utan inspirera till fortsatt lärande och vilja att prova saker på egen hand. Jag vill förmedla glädje och lust. Och det vet jag inte om jag är kapabel till. Tycker ju jag är en rätt torr och tråkig person även om jag någon gång lyckas få folk att skratta.
Men tänk vilken glädje och tillfredsställelse när du med dina kunskaper inspirerar andra inom det område som är din specialitet👌☺️

Heja! Det låter så fint. :heart

Bortsett från spåret att förverkliga drömmarna liksom i handling, så finns en väldig vinst i att drömma på. Dröm i detalj. Dröm fram lösningar på de olika hinder som kan finnas.

Att ha en (eller flera) ganska detaljerade visioner kan verkligen ge hopp och kraft. Det kan bli ett sätt att smita ur depressionens grepp, lite, lite.

I början är drömmar ofta ”målade med den breda penseln”. Att tillåta sig/träna sig på att drömma detaljer också kan hjälpa till att förverkliga. Alltså inte som ett ”projekt” och superuppstyrt om orken inte finns, bara att låta sig se och önska detaljer.

Det finns en jättefin omställningsbok som heter from what is to what if av Rob Hopkins som handlar just om att reclaima föreställningsförmågan som en del i och möjliggörare för omställning.

Jag gick ju nyligen med i ett politiskt parti. Idag var jag på ett lokalmöte för första gången. Mitt i mötet blev jag tillfrågad om jag hade funderat på något som skulle kunna drivas politiskt. Först tänkte jag inte säga något men sen kläckte jag ur mig att jag ville att det skulle bli fler skogsträdgårdar till allmänhetens förfogande. Jag berättade kort om vad en skogsträdgård är och de blev väldigt intresserade. De ville veta mer vid nästa möte :) Så vi får se vad det kan bli av detta.

Jag gick ju nyligen med i ett politiskt parti. Idag var jag på ett lokalmöte för första gången. Mitt i mötet blev jag tillfrågad om jag hade funderat på något som skulle kunna drivas politiskt. Först tänkte jag inte säga något men sen kläckte jag ur mig att jag ville att det skulle bli fler skogsträdgårdar till allmänhetens förfogande. Jag berättade kort om vad en skogsträdgård är och de blev väldigt intresserade. De ville veta mer vid nästa möte :) Så vi får se vad det kan bli av detta.
Du lyckades väcka dessa personers intresse och de ville dessutom veta mer. Det i sig är fantastiskt. Dessutom kanske det kan vara en introduktion eller ett genrep inför framtida föreläsningar, kurser eller liknande? Bra jobbat, @Wille !

Det kom också genast upp förslag på var skogsträdgårdar kan anläggas. Det kändes positivt.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
380
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 805
Senast: Wille
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har suttit och glott på kursutbudet hos Holma folkhögskola och upptäckt att deras PDC är väldigt omfattande. Dessutom kostar den...
Svar
12
· Visningar
1 195
Senast: Wille
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag trivs med mitt boende. Inget snack om den saken. Här har jag frihet att odla som jag vill. Ja, jag hade kanske önskat att jag bodde...
Svar
1
· Visningar
932
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka