Om intervaller i maxfart

S

Stopek

Blir inte riktigt klok på det hela. Nu talar jag väl i första hand om denna typ av intervaller för hästar som är lite mer klara. Men jag har hört lite olika teorier om hur detta skall användas. De skiljer sig åt väldigt i synen och kommer från tränare som är vana att träna andra ryttare och även hästar själv på högre nivå. Här är de två skilda teorierna.

Teori 1: Man skall vid varje träningspass (alltså inte ridtur) rida en 2-3 galoppintervaller i maxfart på en 2-300 m. Vet inte hur det är tänkt med underlaget här, det bör ju inte vara så viktigt då de flesta av oss inte har tillgång till bra underlag för maxfart på våra vanliga träningspass. Detta är vad jag hört som andrahandsinformation.

Teori 2: Maxfartgaloppintervaller används ytterst sparsamt och bara för hästar som skall gå fort. Det görs mer kvalitativt och i slutfasen för uppträningen före att hästen skall börja gå snabba ritter. Underlaget är väldigt viktigt.

Hur gör ni och vad tror ni?

Hälsning Maja

Sv: Om intervaller i maxfart

Jisses, maxfartsintervaller ser jag ingen som helst anledning att göra.:eek:
Möjligen att nån enstaka rusch kan gå på maxfart, men flera efter varann gör jag inte ens med mina galoppörer.
Intervaller på maxfart ger flera tråkiga efterföljder.
Bla
*Hästen blir yr i knoppen. Inger man önskar av en distanshäst, som ska kunna uppföra sig i grupp, och klara att starta ihop med et gäng hästar.
*Hästar som normalt sett är hållbara går sönder.

Ja, teori 1 låter lite märklig. Men sedan är det ju andrahandsinfo som jag sa och det kan hända att den som berättade för mig har missförstått. Det kanske inte handlar om maxfart. Utan snarare om mer fartlek, en glad galopp.

Jag vill gärna höra från fler hur ni tränar med fart och hur ofta. Fast ni kanske inte vill avslöja för konkurrensen. ;)

Hälsning Maja

Jag som är så nyfiken på hur ni gör. Ingen som har några tankar i ämnet?

Hälsning Maja

Antagligen ingen som tränar intervaller.
Som jag sa så är risken stor att det slår över i bollen på dom.
Passar man sig inte så får man lätt en häst, som efter bara ett par jobb stressar halvt ihjäl sig för att rusa, alternativt börjar backa/resa sig/hoppa i sidled.
Travarna brukar klara intervaller bra, men fullblod, nja...:smirk:

Mina klarar skallen bäst när jag rider runt i kringlor på ett (STORT) fält, och gasar där dom minst anar det.
Viktigt också att ofta rida på fältet utan att galoppera övht.

Jag jobbar mina hästar i intervall i backe under våren och sommaren ca 1 gång i veckan.Dock inte veckan innan och efter tävling.
Jag rider i en backe som är ca 1200 m lång och jag rider i den 3-4 ggr. Jag cantrar 2 gånger och ser till att pulsen går över 180 sedan går jag ner med dem det tar ca 5-7 minuter och då är pulsen under 80 utan problem. Sedan öser jag 1 ggr full galopp och på araben kan då pulsen gå upp till 200 men än har jag inte lyckats med det med travaren max 190 för honom.Sedan joggar jag i långsam trav de ca 4 km jag har hem för att transportera bort slagg.
Genom att intervalla i uppförslut så kan jag få resultat utan att maxbelasta eller gå för fullt upplever jag
Jag upplever att när mina hästar är på väg upp i kondition så får de lätt överskotts energi av den mera långsamma distansträningen. Och efter "intervallträningspass är de lugnare och mer mottagliga för det markarbetes jobb jag ofta lägger in som träningspass efter intervall.
Detta kanske inte är vad du menar riktigt med intervall men vi intervall tränade travhästarna på samma sätt när jag jobbade i travstall och detta just för att inte belasta hårt i höga farter. Dock körde vi kortare och snabbare intervaller för att öka mjölksyratröskeln på dem.

Jag har knappt aldrig varit uppe i maxfart på nån av mina hästar. Musse har nog haft maxfart i 30-40 meter några fåtal gånger, då han mött hårt motstånd på slutspurten. Men annars är både han och jag inställda på att den där extra reserven - den används bara när det är absolut nödvändigt. Och helst inte när jag sitter på!:eek:

Tycker inte ni att det är läskigt när det går så fort?

Musse verkar inte ha något behov av att träna upp snabbheten. Den liksom bara finns där. Och han verkar främst använda den som skrämsel, som ett psykologiskt knep. Om han spurtar mot en annan häst ligger de liksom och känner på varandras kapacitet. Om den andra hästen ökar, ökar Musse oxå, fast blixtsnabbt och överdrivet kraftfullt i bara några steg. Jag tolkar det som att de avgör vem som är snabbast redan innan själva slutspurten.

hur snabbt brukar en arab kunna galoppera... mätte upp min ena till 53 km/h som högsta, då med min låååånga sportsaddle på...
hur snabba är arabgaloppörerna?

Liknande trådar

Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 045
Senast: shia
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 515
Senast: Liten
·
Distans Jag är intresserad av distans men har inte kommit till tävlingarna än, gillar att rida långt och länge och undrar lite hur ni brukar...
Svar
5
· Visningar
1 920
Senast: älgen
·
Distans Hej alla! Hoppas ni vill hjälpa mig lite inom denna gren då jag är rättså grön. Det är så att jag har en 10åring Islandshäst som jag...
Svar
9
· Visningar
2 228
Senast: em76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka