Om inte parkslide - vad är det då?

farin

Trådstartare
Kan någon med växtkunskap tala om vad det här är? Har tyvärr bara bild när eländet är nedklippt. Växte (växer för jag får inte bort hela rothelvetet 👿) alldeles bredvid grunden på landet. Har klippts ner många gånger men det gör ingen skillnad alls.
20200717_174025.webp


Trodde det var parkslide men de har tydligen inte taggiga kanter på bladen. Så vad kan det vara? Och hur får jag bort den?
 
Jag tycker också det ser ut som kirskål. Den luktar lite åt gräslökshållet när man klipper den och går att göra t.ex pesto på. Väldigt svår att bli av med om man inte täcker marken med annat
 
Ja, kirskål. Det är inget kul. :crazy: Men om det växer så att man kan klippa kontinuerligt med gräsklippare så brukar det ge med sig (efter rätt lång tid). Jag hade det i en häck där jag bodde förut. Helt omöjligt...
 
Nej, det kan intevara kirskål, den växer med en stor vedartad för och blir som en buske.
Så här ser det ut i skottkärrannu, har sågat roten för att få bort såmycket som möjligt.
20200717_201755.webp
 
Kan någon med växtkunskap tala om vad det här är? Har tyvärr bara bild när eländet är nedklippt. Växte (växer för jag får inte bort hela rothelvetet 👿) alldeles bredvid grunden på landet. Har klippts ner många gånger men det gör ingen skillnad alls.
Visa bifogad fil 54314

Trodde det var parkslide men de har tydligen inte taggiga kanter på bladen. Så vad kan det vara? Och hur får jag bort den?
Google lens ger som förslag bl.a strätta och sorbus scopulina kan nån av dom vara nåt? :)
 
Jag gissar också på fläder. Få buskar försvinner av att skäras ned upprepade gånger, du får helt enkelt gräva bort roten på den om du vill bli av med den.
 
Har inte blommat alls i år, inte tillstymmelse till knopp alls. Ser inte ut som fläder som växer hos grannen heller, men ska googla druvfläder, de kanske ser annorlunda ut?
Nu är roten så borta den kan bli utan att ta bort sten/betongtrappan in till huset 👿 Hoppas eländet dör nu 😊
 
Har inte blommat alls i år, inte tillstymmelse till knopp alls. Ser inte ut som fläder som växer hos grannen heller, men ska googla druvfläder, de kanske ser annorlunda ut?
Nu är roten så borta den kan bli utan att ta bort sten/betongtrappan in till huset 👿 Hoppas eländet dör nu 😊

Det borde den göra. Vi har mejat ner de som finns här men den kommer tyvärr tillbaka eftersom vi inte grävt bort rötterna (de står knepigt till på större stenblock mer eller mindre).
 
Har inte blommat alls i år, inte tillstymmelse till knopp alls. Ser inte ut som fläder som växer hos grannen heller, men ska googla druvfläder, de kanske ser annorlunda ut?
Nu är roten så borta den kan bli utan att ta bort sten/betongtrappan in till huset 👿 Hoppas eländet dör nu 😊
Druvfläder har nog lite spetsigare blad kom jag på (hittade plötsligt ingen, brukar finnas flera vid tomten). Fläder har prickar på grenarna och hela växten luktar mycket, en ganska kryddig men intensiv doft. Grova grenar kan vara ihåliga.
Om den inte luktar skulle det kunna vara ask. De kan växa upp med långa raka grenar lite liknande som flädern men blir så smånngom stora träd. De har dock fler bladpar på sina blad, minst fem brukar det vara. Så det beror på hur typiskt ditt blad på bilden är.
 
Druvfläder har nog lite spetsigare blad kom jag på (hittade plötsligt ingen, brukar finnas flera vid tomten). Fläder har prickar på grenarna och hela växten luktar mycket, en ganska kryddig men intensiv doft. Grova grenar kan vara ihåliga.
Om den inte luktar skulle det kunna vara ask. De kan växa upp med långa raka grenar lite liknande som flädern men blir så smånngom stora träd. De har dock fler bladpar på sina blad, minst fem brukar det vara. Så det beror på hur typiskt ditt blad på bilden är.
Druvfläder är vild och förekommer lite överallt i hagar, skogsbryn och utmarker. Fläder är mer enkulturväxt. Tror inte att jag här i mellansverige träffat på fläder annat än i trädgårdar och parker.

Druvflädern är envis och starkväxande. De kan skjuta meterlånga årsskott. Jag går årligen medgrensaxen och klipper bort bakom min loge. Den är fin när den blommar och bären är färgglada, men den är ett ogräs som lätt tar över. Busken blir volumiös.
 
Druvfläder är vild och förekommer lite överallt i hagar, skogsbryn och utmarker. Fläder är mer enkulturväxt. Tror inte att jag här i mellansverige träffat på fläder annat än i trädgårdar och parker.

Druvflädern är envis och starkväxande. De kan skjuta meterlånga årsskott. Jag går årligen medgrensaxen och klipper bort bakom min loge. Den är fin när den blommar och bären är färgglada, men den är ett ogräs som lätt tar över. Busken blir volumiös.
Håller med. Är på gränsen att vanlig fläder som odlad klarar zon 3-4 (kan frysa ner helt stränga vintrar), men växer hej vilt i t ex Halland och kan behöva hållas efter. Även i Stockholmsområdet så växer den vild eller förvildad på många platser. Årsskotten kan var ett par meter långa på fläder.
Flera av druvfläderbuskarna på min skogstomt tycks plötsligt ha försvunnit. Väldigt förvånande.
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
2
· Visningar
433
Kropp & Själ Hur hanterar ni som är väldigt mörkhåriga era gråa strån? Jag vet att det finns en hel del som bara ”låter det ske” men jag är inte där...
2
Svar
25
· Visningar
2 698
Senast: Rie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Sov otroligt dålig i natt på grund av en incident igår. Jag flyttade till min lägenhet för typ fem år sedan. Jag köpte den under...
2
Svar
31
· Visningar
3 564
Senast: hollypolly
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
25 897

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp