Öm i ryggen

Sv: Öm i ryggen

Kollar upp utrustningen noga, på ett halv år kan det hända mkt.
Använd täcke och massera lite så cirkulationen kommer igång.
Men först kolla upp den ordentligt.
Kolla tänder och ben med, hör ju ihop allting.
Lycka till!

Senast ändrad:

*kl*

min pålle lyckades muskla om sig så sadeln satt kasst på två månader... billigt å bra

massör 4-ever säger jag bara...

Han kan har låst sej i nacken. Då kan hästen få ont i ryggen, eller rättare sagt lite småont i muskelaturen! Det är ingen fara. Skritta barbacka i skogen så hästen får lyfta på fötterna och rid t ex serpentiner mellan träd eller bara slalom och ställ och så.. de kommer släppa efter några dagar. Longera ocksÅ! Men kom ihåg! Longera i båda varven!

OBS! Ta inte dit en veterinär ifall du vill kolla om han har ont i ryggen. Ta dit en kiropraktor som kan "knäcka" till och kolla om den har ont m.m. och om den är mer musklad i ena sidan!

kiropraktor är inte alltid att föredra...

som du säger kan ju ryggont bero på nackproblem... kan även komma bakifrån så att de muskelgrupperna drar år varsitt håll... = ryggen blir spänd å öm...
om en kiropraktor då rycker till, vad händer med de spända musklerna?
tar man bort spänningarna i nacke å ruma (tex) så släpper ryggen (med ev lite extra hjälp)

om man istället får bort spänningarna så kan skelettet återgå till sitt ursprungsläge...

ang. veterinär å ryggont så spyr jag bara jag hör det... min (fd) veterinär hängde på hästens rygg (spänd som en fiolsträng) å "kunde inte känna nått"... vilken idiot som helst hade kunnat räkna ut att det var för spända muskler för å kunna känna....
på eget initiativ fixade jag remiss till röntgen på ultuna istället... tack å lov inget KS eller liknande i ryggen... kom sen i kontakt med "världens bästa massör" :love: som fixade MUSKLERNA och alla djupt rotade problem!!!!!!!!!

självklart är det ju "enkelt i teorin"... men det tåls att tänka på VARÖFR man gör det ena å det andra! :)

ang. veterinär å ryggont så spyr jag bara jag hör det... min (fd) veterinär hängde på hästens rygg (spänd som en fiolsträng) å "kunde inte känna nått"... vilken idiot som helst hade kunnat räkna ut att det var för spända muskler för å kunna känna....

Konstig veterinär, tur att ni inte åker till denna längre :bow:.

Dock är det faktiskt att föredra att åka till klinik-veterinär om hästen visar smärta i ryggen. Röntgen finns endast på kliniker, och det bästa är att utesluta skelettfel från första stunden.
Därefter kan man använda sig av andra behandligar, såsom kiropraktik/likn. Dock skadar det nästan aldrig att anlita massör. så som du gjorde.
Så att spy över veterinärer som diagnoserar ryggproblem är lite fel.

Min förra häst hade ryggproblem och med hjälp av veterinärens rehablitering blev han mycket mycket bättre.

det pinsamma är att det VAR på en klinik... å de sa inte ens att vi skulle röntga... så när hästen hade vilat ett halvår å inte blev bättre så ringde jag å bad om en remiss, DÅ säger hon i tel "men varför gör du inte det här, vi har röntgen här"...

jag trodde inte att de hade möjlighet att röntga ryggen där och att det var därför de inte sa nått...

*blev just arg igen*

kan dock tillägga att min rygghäst funkar som ridhäst idag!
å just idag har hon gjort matte till världens lyckligaste å hon är värd miiiiiinst en miljon :love:

Min var öm i ryggen för ett tag sen, tog då dit en som behandlade henne med typ laser.

Era hästar som ömmar i ryggen, hur reagerar dom om du drar med ditt finger/nagel längs med ryggen c. 5-7 cm från ryggraden? Drar dom undan ryggen då eller hur vet ni att de har ont? :confused::(

Min drar oftast undan ryggen lite aningen där var ländryggen börjar, men bara på vänster sida.

Era hästar som ömmar i ryggen, hur reagerar dom om du drar med ditt finger/nagel längs med ryggen c. 5-7 cm från ryggraden? Drar dom undan ryggen då eller hur vet ni att de har ont? :confused::(

Min drar oftast undan ryggen lite aningen där var ländryggen börjar, men bara på vänster sida.

Kände i ridningen + bad jag en tjej som jobbar med hästar att kolla henne;)

min gör det, men be nån köra in en nagel i din rygg så ska du se att du oxå reagerar :p

jag känner som så att hon spänner ryggen när jag stryker med olika tryck...
sen har jag ju lärt mig att massera min häst, så hon hon är kall från hagen å ömmar så masserar jag å masserar under magen osv, tillslut så släpper det "akuta" i ryggen...
hon kommer nog alltid ömma mer eller mindre, men det har ju med huvudet att göra oxå....
efter ridning så kan jag trycka rätt hårt, då är hon ju uppvärmd...

sen kan de ju ha träningsvärk oxå, så allt "ömmande här å var" är inte alltid ONT som i "skada" :)

'Jag har en häst' som är väldigt känslig mot kyla och liknande. Han har shivering, ganska lindrig, men ändå att det besvärar honom.

Har din häst problem med bakbenen på något sätt?

Terapeuten tyckte hästen hade extremt viga och fina bakben utan minsta motstånd någonstans och att dessa bakben måste gynna honom i hoppningen -vilket det ju gör.

Jag har oxå problem med ryggen på min ena häst. Det började med att han fick ont i länd och kors rygg. Tog kontakt med vet de sa då låt honom vila nån vecka och håll honom varm om ryggen. Går det inte över så får du återkomma.
Det gick inte över utan han blev dessutom halt på ett bakben.
Ringde vet igen fick en tid på kliniken dagen därpå. Konstaterades att han nu var 3 gradigt halt i vb i kota och 3 gradigt i hasen. Frågade om de inte skulle kolla höger bak oxå men det behövdes inte sa de. Frågade även om ryggen om det kom från benen eller om benen kom från ryggen....Men det va inget att bry sig om just nu.
Blev ordinerad vila i ytterligare 3 veckor med Butta sedan återbesök.

På återbesöket va han inget bättre. Fick dem att böja höger bak nu då han har blivit halt på det oxå. Visade 3 grader i kota och 2 i hasen.Antagligen belastningshälta. Ingen koll på ryggen nu heller.
Fick Butta igen plus blev sprutad i bb och vila i 3 veckor sedan återbesök.
På återbesöket så var han nu lite bättre ½ grad i hasen och 1½ i kotan på vb och ½ grad i hasen och ½ grad i kotan på hb.
Blev sprutad igen i bb. Återbesök om 6 veckor (Slutet på juli)
Men fortfarande så har han även ont i ryggen och jag får inget svar av vet om frågorna om ryggen.
Vad tror ni? Kom hältan av ryggen eller kom ryggen av hältan.
Är det nån ide att ta ut nån massör eller liknande (kan ni rekommendera nån i värmland så är jag tacksam. Pm mig gärna)
Vart ska man vända sig för att få ryggen kollad?

du ska inte ha massör när han står på butta å behandlas med sprutor!

jag skulle kolla igenom hästen.. men det är jag... veterinärer tenderar till att titta på allt under knäna så fort hästen visar hälta...

men jag är lite bitter ;)

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 592
Foder & Strö Jag upplever min häst lite öm i huden, pälssättning på gång gissar jag? Det är ju bara protein som det finns bevis för ökat behov av men...
Svar
2
· Visningar
325
Senast: Ninnurur
·
Hästvård Nu behöver jag hjälp! När jag började borsta min häst idag så märkte jag att han är väldigt öm på höger sida nertill vid halsfästet...
Svar
7
· Visningar
587
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
2 012
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare