Öm i ryggen

J

Jackie_nova

Vad gör man åt hästar som är lite ömma i ryggen? Kan man få lite tips..??

Sv: Öm i ryggen

Slutar rida och ta ut veterinär är väl ett bra alternativ.
Egentligen beror det på var hästen ömmar och hur mycket?
Kan du ge lite mer info så ska vi försöka hjälpa dig :) ?

Förhoppningsvis går det att rätta till snabbt.

Säger som ovanstående....lite mer info om det hela så kanske vi kan ge dig tips.

Har hästen haft det länge? När började det? Krånglar hästen i ridningen? Osv, osv.....

Idag reds hästen av en ridlärare, hon tyckte hästen körde upp huvudet och stretade emot lite väl mycket innan han släppte till och väl gick på tygeln. (Lite så har han varit sen vi satte i gång honom efter ett läkt sår på benet). Hon trodde att hästen ev var lite öm i ryggen? Jag kände på ryggen med ganska hårt tryck och hästen reagerar inget. Ridläraren tyckte han skulle ridas i mkt lättsits ett tag framöver - klättra bla. Ringde kotknackaren idag men han hade inte tid på ett långt tag framöver. Överväger starkt att ringa veterinär i morgon för att få bekräftat att han är öm i ryggen.

Jag tror inte att det är något fel på ryggen om du kände igenom den ordentligt (vilket du verkade göra). Jag skulle istället se över hästens mun, vilket typ av bett använder du? Har hästen bilvit undersökt av hästtandläkare?
Hur är hästen när du sadlar?

:)

Ring veterinär!

Vi hade en häst tidigare som stretade emot en del i början av ridpasset, sen efter 20-30 minuter vart det en annan häst.
Visade sig att han hade KS och han är nu uppe på de evigt gröna ängarna...

Sadeln han har är utprovad av utbildad sadelutprovare och välomstoppad av sadelmakaren som även han såg sadeln på hästen när den reds för ca 1/2 år sedan, sadeln var mkt dyr vid inköpet för ca 3 år sedan. Han reagerar absolut ingenting vid sadling och uppstigning.
Hästen rids m fårskinnspad och en ganska lätt ryttare m bra balans och som sitter rakt över hästen.
Vi använder oss av tre delat bett eller vanligt mellantjockt tränsbett. I bland Hackamoore för att han ska slippa bettet -har lärt mej att det är bra att byta m olika nosgrimmor för att ej slita på hästens käke(det innanför).
Vi köpe honom för 1/2år sedan då en klinikveterinär berömmde vilka fina tänder han hadde. Han är 7 år. :confused:

Men du - om sadeln är utprovad (för ett halvår sen - hästen kan ändra muskelatur och liknande på den tiden ) så hoppas jag innerligt att ni har en lite för vid sadel när ni nu har fårskinnspadd under?
Det blir ju liksom som att sätta på sig raggsockor och sätta ner foten i en sko som passar perfekt med vanliga strumpor.

Sadeln är vid, även med fårskinnet under den Sadeln som provades ut då för 1/2år sedan med fårskinnet under sadeln.
Under 2 månader(mars-april) har han bara "stått"= ej blivit riden då han hade såret på benet. Så den teorin :confused:tror jag inte heller på.... :confused:

Har du provat tömköra hästen? Om du har det: beteer den sig likadant då? Har du provat rida barbacka?, om hästen inte protesterar då kanske det är värt att kolla upp sadeln..

Jag har en idé som föär det mesta brukar fungera, massörer :idea: Om hästen får massage av en riktigt duktig massör som använder tex laser ("våran" massör gör det och hästarna älskar det), det märks jätttestor skillnad när man rider efter att hästarna har blivit masserade :d Fast det kan ju alltid vara bra att ta en välutbildad massör, tycker iaf jag .

Lite svårt att veta vad man kan göra, varför ömmar hästen?

:rofl:

jag skulle åka till klinik med hästen, på ett halvår hinner det hända massor!

Min häst är oxå öm i ryggem. mindre på somamren eftersom han då blir varm i den & såtr ute dygnet runt, så han står juhh aldrig stilla i ett kall stall så ryggen blir öm osv. jag bruakr kanske 3 ggr i veckan massera in liniment på ryggen, ända från manken till korstet ungefär. De brukar hjälpa. + att om han vart ute i regnet utan täcke & blivit blöt så sätter jag alltid på honom en filt tills han torkar, Det är ju ganska noga att dom håller sig varma i ryggen om dom lätt blir ömma..

Jag har en idé som föär det mesta brukar fungera, massörer :idea: Om hästen får massage av en riktigt duktig massör som använder tex laser ("våran" massör gör det och hästarna älskar det), det märks jätttestor skillnad när man rider efter att hästarna har blivit masserade :d Fast det kan ju alltid vara bra att ta en välutbildad massör, tycker iaf jag .

Lite svårt att veta vad man kan göra, varför ömmar hästen?

:rofl:

Idag ringde jag en utbildad Equitetrapeur på hästar - så i morgon ska hon undersöka hästen...

Ïdag var equiterapeuten och gick igenom min häst.
Musklerna i halsen var lite ömma på honom och lite ojämna, hans vänstersida när man rider är svårare att få i genom. Terapeuten klämde rejält på hela ryggen och han reagerade inget.
Så hon trodde "problemet" satt i halsmusklaturen i stället.
Han fick massage och laser - vi ska skritta och ta det lungt några dagar framöver så får vi se om han blir "bättre" . Terapeuten kommer tillbaka om 1 1/2 vecka för ev mer behandling...
Naturligtvis går jag vidare om han ej visar bättring = veterinär ...
Jo, jag fick veta av terapeuten att hästen hade enormt fina bakben, viga och som gjorda för hoppning:d och han har ju en strålande hoppteknik med bakben som är högt över...

Hej!
Min foderhäst, som är ett varmblod hade väldigt ont i ryggen när hon kom till mig. Dom första månaderna märkte jag ingenting, men visste att hon hade ont. Men sen blev det värre och då visade hon det. Jag försökte komma på hur jag skulle göra, och efter en tid ringde jag till en massör som kollade igenom henne. Hon kände då att hon var stelare på vänster sida av halsen än på höger (vilket kunde bero på att hon hade gått i travet och att man då bara springer åt ett håll) så halsen blir mer arbetad på andra sidan. I alla fall så visade hon mig hur jag kunde göra för att mjuka upp musklerna, genom att böja halsen åt varsin sida efter varje gång vi ridit, och så ska man trycka på vissa ställen. Och min foderhäst började släppa efter mer och mer och hon vart mycket bättre. Och så hade jag dessutom hört talas om att westernsadlar var riktigt bra, och så själva ridningen. Så jag bytte ut den dåliga dressyrsadeln mot en westernsadel och hennes rygg vart på förbättringsvägen. Och så började jag gå westernkurser där jag även fick träna mycket på att böja hennes hals. Och nu, efter ca ½år (med westernridning) har det blivit stor skillnad på henne. Hon verkar inte alls ha lika ont i ryggen längre, knappt så man märker det och hon mår prima av westernsadeln. Så det är vad jag kan rekomendera dig om du inte redan har en, och så massera och strecha hennes hals efter varje ridtur. Lycka till!!

Och glömde säga, att mitt varmblods "ont i ryggen problem" berodde på att hon var stelare på vänster sida av halsen... samma som din häst!!

Senast ändrad av en moderator:

Taack så väldigt mycke´ för tipset!
Det hade jag faktiskt inte tänkt på... men efter varje ridpass kommer jag stretcha ut o böja halsen på honom, även massera halsen så gott jag kan;)

Min häst är också lie öm i ryggen. Väldigt känslig för väta och kyla. Ibland när jag sitter upp så går han liksom med kutad rygg de första 20 stegen. Det tar också ibland lång tid innan han kommer iform, men när det väl släpper går han super trevligt. Jag har kontaktat en sadelutprovare som skall komma hit och kolla sadeln. Det är absolut inga problem att sitta upp eller att sadla honom. Har som du funderat mycket kring detta. Vill gärna höra andras synpunkter!!

'Jag har en häst' som är väldigt känslig mot kyla och liknande. Han har shivering, ganska lindrig, men ändå att det besvärar honom.

Har din häst problem med bakbenen på något sätt?

Håller helt med MASSÖR, de har hjälpt min häst oerhört och samtidigt kan hon en del om sadlar och har provat och kollat på den varje gång hon varit och masserat honom. Blir som en helt annan häst efteråt. Lycka till!

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 592
Foder & Strö Jag upplever min häst lite öm i huden, pälssättning på gång gissar jag? Det är ju bara protein som det finns bevis för ökat behov av men...
Svar
2
· Visningar
325
Senast: Ninnurur
·
Hästvård Nu behöver jag hjälp! När jag började borsta min häst idag så märkte jag att han är väldigt öm på höger sida nertill vid halsfästet...
Svar
7
· Visningar
587
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
2 012
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd