Öm i huden ??

T

Tess82

Mitt travsto beter sig lite konstigt när jag borstar henne på ryggen,över revbenen.Hon viftar med svansen och lyfter bakbenet lite som om det vore obehagligt när jag borstar precis där :confused:
Har ingen aning om vad det är, jag fick hem henne i januari och de som hade henne sa att hon inte hade några problem med huden när jag frågade!Men jag börjar tvivla?Eller har hon kanske ont i musklerna?men hon reagerar inte när jag sadlar..
Har någon varit med om något liknande :confused:

Sv: Öm i huden ??

Tappar päls?
Brunstar?
Nyss vaccinerad?

Finns många saker som kan orsaka hudömhet, hur gör hon om du bara stryker över med handen? Om du lägger på lite tryck med handen?

Hästar som fäller brukar kunna bli känsliga... kan vara det...

Hej!
Har du prövat men en mjukare borste? Våran lilla tjej fullkomligt avskyr när man borstar henne med "rotborste" eller "pigg borste" över ryggen hon verkligen rycker till och nästintill slår efter en...

Hon ömmar inte vid beröring eller när selen kommer på eller sadel. Provade att borsta med en mjuk borste och då reagerar hon inte alls.

Värt att testa!? ;)

min är likadan nu på våren när han fäller.. ser ut som en rabiat tiger när man borstar honom.Jag försöker bara borsta bort det värsta nu .för han blir öm i huden vid fällningen.
Började ge foderjäst i januari i år och det har hjälpt honom en hel del i år då pälsen verkar vara lättare för honom att tappa än tidigare år.

Jag brukar få byta borstar lite. vissa dagar kliar det antagligen och då duger bara piggborsten och ryktstenen.. sen kan han bli öm och då får man ta en mjuk borste i stället..

Ja hon är inte vaccinerad, ja hon brunstar ;) . Har oxå funderat på olika borstar, hon bryr sig ju faktiskt inte när man tar mysborsten på henne. Tack så hemskt mycket för alla svar :banana: tänk vad andras idéer kan vara bra när man själv har slut på dem. tack :)

Liknande trådar

Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 059
Senast: Cactus
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 087
Senast: Liran
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 769
Hästhantering Hej! Jag är medryttare till en d-ponny som är en dam med mycket åsikter och en stark vilja på både gott och ont. Hon är extremt känslig...
Svar
5
· Visningar
1 198
Senast: Hoarfrost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka