Öm i fötterna, finns det nån lösning innan ny skoning?

Domino_s

Trådstartare
Mitt sto har gått och blivit öm i sulorna fram... kanske ev lite bak också...:(

Nästa skoning ska hon få sulor om hovis håller med om att det behövs. Men hon har inte ens gått halva tiden än och att slita av och göra om kom vi fram till är helt onödigt...

Men nu undrar jag om det finns nån möjlighet att sätta nåt på hovarna som ger lite dämpning för henne när jag rider ut. (första biten på vägen är grovt grus..:crazy:)

Har själv funderat på om det går att sätta på såna där "plasthättor" som man kan använda när dom får tappsko för att dom inte ska slita sönder sej.

Vad tror ni?

Mvh Domino_s

Sv: Öm i fötterna, finns det nån lösning innan ny skoning?

Om det är den bruna skulle jag vara orolig för eventuell fång.

Går den i gräshage?

Har den kunnat gå på gruset förr?

Magstatus?

Kan den vända på en femöring på gruset? Värme o puls?

Tänker också fång... varför skulle den plötsligt bli sulöm när den är skodd? :confused:

jag förstår inte riktigt hur din hovslagare tänker? :confused:

är hästen så öm så är det ju idiotisk att inte sko om med sulor redan nu, det kommer knappast bli bättre! låt bli att rida eller sko med sulor.

Svarar alla:

Det är den svarta (vilken är den med fång). Har gått igenom varje millimeter av hovarna och känt och klämt, ingen värme, ingen puls, magen är som den ska och hon mår kanonbra i övrigt. (Fång var också min första tanke)

Anledningen till att hon inte fick sulor när hon skoddes om var att då var hon inte öm. (Hade snösulorna kvar)

Har testat att göra "vändtestet", inga problem... Det blir ömt när hon trampar på nån sten på vägen eller i padocken... Eller när vi skrittar över vägen där det ligger mängder med lösgrus, vilket till största del består av rakbladsvassa stora stenar... Till och med så min valack kan knäa till lite där ibland...han är absolut inte öm i vanliga fall...:crazy:

Mvh Domino_s

Jag har tyckt att min fångponny har varit lite som din för några dagar sedan, ömmade lite och var ngt mindre pigg än vanligt (men hon hade också aningen till puls efter ridturen). Nu tror jag att allt alltid beror på fång och eftersom gräset har vuxit en del så har jag minskat ner på "betandet " dvs tiden på ganska kort gräs med munkorg rejält för hennes del. Ett par dagar senare är hon som vanligt igen och går som vanligt, mkt piggare.

Inte vet jag - en tillfällighet kanske.

Men jag undrar egentligen om din går på gräs nu?

Jag har tyckt att min fångponny har varit lite som din för några dagar sedan, ömmade lite och var ngt mindre pigg än vanligt (men hon hade också aningen till puls efter ridturen). Nu tror jag att allt alltid beror på fång och eftersom gräset har vuxit en del så har jag minskat ner på "betandet " dvs tiden på ganska kort gräs med munkorg rejält för hennes del. Ett par dagar senare är hon som vanligt igen och går som vanligt, mkt piggare.

Inte vet jag - en tillfällighet kanske.

Men jag undrar egentligen om din går på gräs nu?

Min går inte på gräs och kommer inte få det heller förrens möjligen i augusti.
Min är som en bulldozer att rida (som vanligt alltså...:D) och ser och känns lika pigg som vanligt både före och efter ridning...:laugh:

Mvh Domino_s

Lättast och billigast måste väl ändå vara att sko om nu och lägga på sula än att köpa tofflor el dyl?

Varför skule det vara onödigt ? Är väl bara att lägga om skorna och sätta dit sulor.

Tänker också fång... varför skulle den plötsligt bli sulöm när den är skodd? :confused:
En skodd häst kan väl va tunn i sulorna ändå!
Täcker skon sulan?:angel:
En sula som av nån anledning är för tunn eller för mjuk kan va mkt känslig för underlaget.
Att då skydda den med sulor , kan va lämpligt om den går på vasst underlag eller visar sulömhet.
Till trådskaparen:
Är sulorna för mjuka/tunna så pensla hovarna med trätjära en tag för att härda upp sulorna,men en riktigt sulöm häst behöver sulor direkt.
Varför vänta om den behöver det nu?Bara att ta av skorna ,lägga på sulor och sömma om!
Varför vänta om hästen visar tecken på ömhet,ekonomi?
Väntar du för länge så får hästen muskelspänningar i kroppen.

Du kan inhandla såkallade barfota boots att ha på när du rider på sådant underlag som hästen ömmar av. Finns flera varianter på marknaden.
Men det är nog billigare att sko om hästen med sulor så snart som möjligt då dom bootsen ligger på 1500-2000kr paret. Lycka till.

Jag fick intrycket att hästen plötsligt blivit sulöm, en häst kan väl inte plötsligt få tunna sulor?

Om hästen har fånghistoria skulle iaf jag bli misstänksam att den blir plötsligt sulöm.
Min minsting reagerar med ömhet/ovilja flera dagar innan han blir varm/får puls/ser halt ut, i värsta fall kan man väl tänka sig att ett lindrigt fånganfall inte "blir mer" än sulömhet?

plötsligt och plötsligt, hon skrev väl inte att det kom på en sekund heller? det tar ju alltid lite tid innan det är så ömt att man märker det, så det behöver ju inte betyda att det kom över natten. därmed inte sagt att hästen inte kan ha fång... men all ömhet är icke fång.

att köpa boots osv tycker jag låter helt idiotisk! dels är dom betydligt dyrare än att sko om och dels slits dom väldigt snabbt om man har vanliga skor innanför.

Har man sådant underlag som man inte kan undvika skulle jag ha sulor jämnt.

Som Lilla skutt skrev kan den ju nu vara mjuk i sulan eller dylikt.

Snösulan kan oxå ha gjort sitt till.

Svarar alla:

Hovis och jag tror också att snösulorna kan ha orsakat en del av del. Hade den där varianten som är med en luftspalt och det hade gått in en massa sand och jord så det blev som en hård "korv" som låg och tryckte.. Nästa år blir det hela snösulor kan jag lova...:crazy:

Jag är väldigt skeptisk till att slänga på sulor direkt (alltså ta ut hovis och göra om skoningen, är hon fortfarande öm vid nästa skoning får hon sulor) då vi gjorde det på min mammas häst och den kunde aldrig gå utan sen... Min gamla ponny-valack var också sulöm, men på hovis inrådan la vi inga sulor och ganska snart märktes inget av ömheten...

Jag tycker mej se en liten förbättring, verkar inte öm alls bak... Sulorna är torra, hårda och fina och hon reagerar inget direkt när jag använder visitertång.. Jag tar det naturligtvis lugn och undviker att rida där det är en massa sten, går i kanten på den stenigaste vägen så gott det går. I skogen märks inget av ömheten...

Jag har för säkerhets skull sett över foderstaten en gång extra gång... Men det finns inte så mycket mer jag kan ändra för fångens skull... Hullet är normalt på henne...:laugh: Jag har rådfrågat veterinär som behandlade henne när hon hade fång sist...

Mvh Domino_s

Har hon haft fång förrut:eek:

Då skulle jag slå på sulor- direkt o kolla allt annat.
Vet du hur du kollar? -läs fångråden från Strömsholms hemsida.

Har den t o m varit öm bak är det ganska illa.

Rid ENDAST på mjuk mark sålänge!

Har hon haft fång förrut:eek:

Då skulle jag slå på sulor- direkt o kolla allt annat.
Vet du hur du kollar? -läs fångråden från Strömsholms hemsida.

Har den t o m varit öm bak är det ganska illa.

Rid ENDAST på mjuk mark sålänge!

Ja, hon fick för några år sedan då hon gick på bete.

Ja, vi är flera stycken som har känns och klämt på henne. Vid skoning fanns inte minsta spår av fång, dock lite, lite, lite "mjuk" i sulan förmodligen av snösulorna...
Hon vänder på en femöring, avlastar inget ben. Är pigg och glad.

Det enda jag kan komma på är att hon var stel bak för ca 1,5 vecka sedan i ridningen, både tränare och andra trodde att det var överansträngning då hon fått från att gå på bogarna till att jobba under sej med bak och bli med buren fram på ganska kort tid... Kanske var det det jag upplevde som att hon var "öm" bak. Nu är hon precis som vanligt. När jag ser henne gå på hård väg sätter hon ner hoven precis som vanligt och avlastar inte tån. Hon springer som en dåre i hagen och i övrigt mår hon som en prinsessa. Vid tidigare fång har hon sett ut som sju svåra år...:crazy: Väldigt trött och hängig...

Mvh Domino_s

Kom på en sak till...

Hon har fram tills för ett par dagar sedan ätit Soja (krossad pellets)... Hon har haft lite små, mjuka fodergallor... Dock försvann dom när jag plocka bort sojan, och det är nu när jag tänker efter i samband med det som fossingarna blev lite bättre... Men jag tycker inte att det ska påverka fötterna...:confused:

Tydligen kan vissa hästar bli lite tjocka i benen av soja, vet inte om det kan ha påverkat lite granna också...

Jag försöker leta anledningar som ni kanske märker. Dock tror jag inte på nån akut fång, inte heller föregående behandlande veterinär eller hovslagare.

Mvh Domino_s

Liknande trådar

Ridning Vilka alternativ till järnskor borde jag titta på? Mitt sto har alltid gått med järnskor, sista åren också med sula. Detta efter en...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
13 856
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 555
Senast: Liten
·
Utrustning *osäker på om jag lagt rätt, då den inte är helt "ren" utrustningsfråga men samtidigt tyckte jag inte att den passade in någon...
Svar
12
· Visningar
2 310
Senast: WildHorse
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 338

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka