Öm i benen/hovarna

Centaur

Trådstartare
Nu som det är så stenhårt och knöggligt ute ömmar gammelpållen i sina ben. Det blir värre efter skoning, så förmodligen är det hovarna som gör mest ont. Det jag undrar över är om det finns nån typ av beslag som kan hjälpa honom vintertid? Tänker främst på PG, men om någon har andra förslag och ideer så är jag tacksam. Har även funderat på barfota-boots, men vet ej om dom är tillräckligt tjocka?

Han är pensionär och annars pigg och glad, men det syns att han har ont av det underlaget som är nu. Vi hoppas på snö eller plusgrader....

Sv: Öm i benen/hovarna

Prova att ge honom djävulsklo det ger jag till min gamling och hon är som ung igen hon rids dock inte mer utan går som lektant till fölen och unghästarna vilket hon verkar tycka är skoj :love:

Har gett honom det tidigare, utan resultat, men kanske ska försöka en omgång till... Hur lång tid tog det innan du märkte någon skillnad på hästen?

Har även smärtställande utskrivet av veterinär hemma (Quadrisol) men jag läste packningsvedlägget och tyckte det var väldigt mkt biverkningar med den så har ej vågat prova.

Centaur skrev:
Har gett honom det tidigare, utan resultat, men kanske ska försöka en omgång till... Hur lång tid tog det innan du märkte någon skillnad på hästen?

Har även smärtställande utskrivet av veterinär hemma (Quadrisol) men jag läste packningsvedlägget och tyckte det var väldigt mkt biverkningar med den så har ej vågat prova.
Min häst har fått det två ggr och har inte haft nån biverkan. Jo, en. Han blev väldigt pigg!

Många pållar som haft problem med det knöliga underlaget den här vintern,både gamla och unga.prova med att sko med helsulor.Det är ofta sulömhet som är problemet.lycka till!

Ofta tror jag att de tar det extra försiktigt för att skona leder och ligament i benen. Man tror att de har jätteont i hovarna men så är de bara rädda om lederna! På sommaren kan det ju vara skithårt och då går de försiktigt trots att det inte är knöggligt. Fast du skrev att han blev värre efter skoning så det har nog med hovarna att göra också. Hur ser hovarna ut då? Är de friska och fina?

Vi bytade hage när det frös så de slipper gå på de frusna "knögglorna".

Du får nog räkna med att det kan ta 2-3 månader innan du har full effekt av Djävulsklo, jag hade nog provat ett tag igen!
Djävulsklo är en ört som växer i Afrika den har bla. anti-inflammatorisk, smärtstillande och antireumatisk effekt.

positivapuh skrev:
Många pållar som haft problem med det knöliga underlaget den här vintern,både gamla och unga.prova med att sko med helsulor.Det är ofta sulömhet som är problemet.lycka till!
Du svarar väl till Centaur, jag bara svarade om medicinen. Men jag håller med , så mycket skador i en valackhage har jag aldrig varit med om nån gång. Stona har sina problem!!! :devil:

Ja, PG eller flappskor. Fast är det barmark och hårt så är det väldigt stumt att rida i. Fast det aktiverar ju strålen mer. Om det sedan egentligen är stötdämpande pga gummit är väl tvivelaktigt.

Till en gammal häst är det väldigt bra att ge Glukosamin. Det är ett kroppseget ämne som stimulerar ledvätskebildning. Det är ju det som på gamlingar kan behövas få smörjning av lederna. Det är ju något som man numer även ger till (gamla) människor med ledbesvär - Artrox (skulle behöva det själv och är inte så fruktansvärt gammal. Så det är värt att prova. Då under en lägre tid.

Om hästen blir öm av skoningen så kanske din hovslagare verkar för mycket. För det kan väl inte vara långt mellan skoningarna så att vinklarna blir för mycket ändrade, för det kan värka med.

Hälsning Maja

Liknande trådar

Hästvård Jag har en liten a-ponny som jag haft på foder sedan november. Hon har alltid gått barfota som jag förstått det, och det har fungerat...
Svar
17
· Visningar
2 094
S
Hästvård Vi har en gamling (men pigg och glad) som har ömma hovar. Vi fick ta bort skorna nyligen då det helt enkelt inte går att sätta på nya...
2
Svar
32
· Visningar
4 250
Senast: SweetStarAngel
·
Hästvård Jag hade varit tacksam om någon kan ge mig lite input över vad detta kan vara.. 15-årigt halvblodssto som går på lösdrift, har haft 4...
Svar
12
· Visningar
4 399
Hästvård Lång historia: Plattfotat fullbod, ömmar på grus o skos med sulor. Hade för 2 år sedan en bra (utbildad) hovis som tyvärr slutade...
2 3
Svar
59
· Visningar
6 056
Senast: biffen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka