Ömma hovar

Sv: Ömma hovar

Det beror på varför de är dåliga, tjära är starkt uttorkande och om hästen är sulöm pga fuktigt underlag (tex snö eller lera) som gör sulan för mjuk så kan det hjälpa med tjära, som en nödlösning. Men när det rör sig om trasiga, spruckna hovar som TS häst har så är det som du säger inte alls bra med tjära.

TS, skaffa boots så fort som möjligt. :)

Ja, min hade sprickor och bitar som föll bort, som du säger.

:)

Inga skor hovarna var för trasiga bak, tyckte då att vi ska låta henne vila från skor. Det tar tid vad jag förstår så ska underlätta med boots när hon rids, tror inte det är någon fara för övrigt. Idag går hon omkring som vanligt:) Tack och lov

Hon får i sig vad hon behöver, hon har en bra välbalanserad foderstat

Åh tack för tipset! Och tack för att DU läser ordentligt och ser vad jag skriver:love:

Oj vad svårt vem ska man lita på??
Ska nog kolla runt lite och se vad olika hovisar kan tänkas rekomendera....

Japp boots är prio 1, ska införskaffas i helgen

En hov som är övermättad av fukt blir mjukare och då ömmar hästen lättare. Dessa hovar kan också "falla sönder" och det kan va svårt för hästägaren att veta om det är pga torka eller fukt hoven går sönder. Hovis kan säkert svara på detta och eftersom han rekommenderade tjära så är hovarna säkert övermättade med fukt och då är tjära bra:)

Vi har en gamling (men pigg och glad) som har ömma hovar. Vi fick ta bort skorna nyligen då det helt enkelt inte går att sätta på nya för det är så trasigt bak främst. Hovis har sagt att det kommer ta tid att få bra och sa att hon kommer få ont när man rider. Det är barnen som rider så det blir ju ingen jättetyngd, i helgen red barnen ut varsin dag och igår märktes det att hon var öm. Inte så att hon haltade eller så men ville gärna inte gå och la sig mer än vanligt (hon älskar att ligga ner men blev mer än vanligt).
Hovis har rekomenderat att stryka på tjära en gång vecka så det gör vi.
Han påtalade även boots. Så det ska införskaffas.
Någon som har mer råd som har haft liknande med sin häst?
Varför tar man av framskorna om det inte är större problem?

Jag tycker nog att du ska kontakta en annan välrenommerad hovis.

Det finns något som heter Hoof Aid som kanske kan vara värt att prova? Finns i flytande och pulver form.

För många herrans år sedan hade vi en gammal valack vars hovar sprack så det blödde. Hovis fick nita och hålla på. Den hästen fick biotin och blev mycket bättre om än inte helt bra (för allvarliga skador som sedan ledde till att vi fick ta bort honom). Det otäcka med honom var att hur mycket hovarna än sprack och blödde (det blev pölar ibland! Helt vidrigt!) och hur mycket hovis än var där och skar och nitade etc så hade han aldrig ont... Det visade sig att han var nervsnittad. Han var en travare född i Danmark och på den här tiden var det tillåtet där men inte här. Det var en hemsk upplevelse som jag absolut inte vill uppleva igen... :(

Jag håller tummarna för att din lilla häst snart ska "vara på fötter" igen. :)

Oj vad sorgligt med din häst!

Gammeltanten verkar mycket piggare nu, blir lite paddockridning i helgen med tjejerna få se hur det går.
Biotin ger vi, men ska kolla upp det du rekomenderade. Vill ju inte att hon ska vara öm en minut

Min häst har vart jätte sul öm i flera veckor nu på vintern, har dock skor.
Jobbigast har han haft det när de vart riktigt hårt i backen o knöligt i marken men även när snön legat vit och styltor bildas under hoven.
Hovis rekommenderade smärtlindring, så veterinären ringdes ut och mycket riktigt vart han VÄLDIGT sulöm och fick smärtstillande som han fått äta ett tag.

Hovis har satt på hela sulor under skon nu för o skydda sulan men rekommenderade att jag skulle fortsätta med smärtlindring ett tag till.

Eftersom du inte kan ha skor/sulor på din häst så kanske smärtlindring är ett alternativ? Så den slipper ha så ont tills hovarna växt till sig bättre.

Så ont har hon inte. Nu går hon som vanligt. Isisar är tåliga:) Men märker jag att hon får mer ont så ska hon få hjälp direkt.

Liknande trådar

Hästvård Tjena! I lördags tog jag och hovis beslut att vi ska ta av skorna fram på min häst. Han är barfota bak sedan föl och har starka, bra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
12 789
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 580
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
1 133
Senast: Roheryn
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 387
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bästa hagbootsen?
  • Stora shoppingtråden III