Om hästen går omkull.

Vita_N_6520

Trådstartare
Min häst var väldigt ovillig till att arbeta i fredags.
Igår fick jag reda på att hästen gått omkull rejält påväg från hagen, så antagligen var hon väl stel/hade ont pga det.

Men om hästen slår omkull och är ovillig till att arbeta, men man inte märker någon smärta någonstans på hästen vid tryck etc, hur tycker ni man ska "behandla" den då?
Skrittmotion? Full vila? Lite 'stretchande' eller lätt arbete? Massage?
Hur många dagar ska man räkna med att det tar för kroppen att återhämta sig sig vid en smäll?

Sv: Om hästen går omkull.

berorju på vad som har hänt , en equiterapeut kanske vore bra att ha som kan kolla igenom om nåt hamnat fel...

Finns massvis med möjliga orsaker till varför hästen är ovillig. Och det finns massvis med saker som kan ha hänt när hästen slog omkull.

Muskelbristningar- kan ta alltifrån veckor till månader att läka, då är det vila som gäller
Stäckning- kan ta någon eller några veckor
Ömhet pga blödningar (blåmärken)- några dagar
Krossade ben- finns inte så mkt att göra

Jag har en bekannt vars häst hade satt sig ner ordenligt på stallgolvet. Hon fick vila lite och verkade sedan ok. Men efter ett tag började hästen bete sig allt mer lustigt. Efter en undersökning visade det sig att hon hade krossat bärbensknölen. Alltså bara att ta bort hästen, hon hade riktigt ont utav detta. Inte för att sätta skräck i dig men det kan ha hänt mycket mer än vad det ser ut som.

Jag skulle avvakta ett par dagar/en vecka och verkar inte hästen bättre så skulle jag börja med att undersöka muskulaturen.

jag tycker att du ska ta hästen till klinik som ovanstående skriver, det är så mycket som kan hända när ett tungt djur som en häst går omkull"rejält" vet en häst fick kissingspines efter en sådan skada, fick tas bort. Hoppas du har tur....

del kl

Fast såå illa är det nog inte. Hon var bara lite ovillig till att jobba ordentligt.
Visst kan mkt hända, men jag har varit med om många hästar som gått omkull utan att få skador öht.
Jag skulle snarare kalla det otur om hästen skadade sig allvarligt...

fjordtokan skrev:
Jag skulle avvakta ett par dagar/en vecka och verkar inte hästen bättre så skulle jag börja med att undersöka muskulaturen.
Men frågan är vad man ska göra medan man avvaktar?
Skrittmotionera? Hästkroppen behöver ju ofta lite rörelse för att läka..
Jag troor som sagt inte det är något allvarligt fel (men självklart kan jag inte vara 100), utan mer att hon är stel efter smällen.
Förhoppningsvis iaf. :grin:

Jag brukar vila ett par dagar, tömköra för att se var oviljan sitter eller om det har utvecklat sig till en hälta. Beroende på hur det utvecklat sig så tar jag ut ET eller åker till veterinären.

Men har hästen varit ovillig tar jag alltid ut ET för att inte sitta och förstärka något som ligger fel och gnager. Att fortsätta som vanligt straffar sig alltid i längden.

Personligen åker jag nog hellre till kliniken än tar ut någon annan snubbe :p

Sist jag hade någon ute så kändes det som att kasta pengarna i sjön.. 500 kr för en snabbtitt på 5 minuter känns lite väl.. :cool:
Då sa han öht inte något om ryggen/överlinjen som hästen faktiskt hade problem i..
Men alla är vi väl olika.

Pratar du om veterinär eller ET? Självklart ska man ta ut någon som är BRA, inte vem som helst. Vi har en underbar ET som verkligen hjälpt oss, från en häst med träben till ett fullt rörligt djur på .5 minut.

Ja så gör jag också.

TS: Min erfarenhet är att vetrinärer ofta missar att kika på mjukdelarna och där är en ET mycket mer värd. Såklart måste det vara en duktig och seriös sådan.

Jag pratar om att jag hellre besöker veterinär.

Enl min erfarenhet känns det som sagt som slöseri med pengar. Och då hade jag ut en "känd" sådan.

Min häst låg rejält fast förra veckan (nu på tisdag är det 14 dagar)
Hon har varit stel som en pinne, inte halt eller ofräsch, men man ser ändå att det är "jobbigt". Hon fick vila i en vecka, tömkörde lite lätt, sedan fick hon massage och imorgon kommer ET.

Jag vet ju själv hur det känns i kroppen efter man drattat omkull :D Man sträcker sig lite här var, hästar är ju något större...

Tycker du att hästen behöver vetvård är det upp till dig. Jag pratade med vetten i tfn som tyckte avvakta, och det har jag gjort. Dock är jag grymt överbeskyddande över kusen :o Men hellre en gång för tidigt än för sent...

Jag skulle låta hästen skritta ett par dagar om den inte visar direkt orenhet, typ skritta ut i skogen upp och ner och se om det ger med sig sen försöka jobba och se om det ändrats.
Linimenta, massera lite själv och rykta, blir det inte bättre kan det ju ha blivit så illa att den blivit lite sned i o m att den gått omkull och då är det ju bättre att åka in och se om det finns något man kan göra.
Min vet. samarbetar med en sjukgymnast för hästar så det är asbra, jag har full koll på allt i o m att jag känner den som utbildat sjukgymnasten också och rådfrågar henne också.
Men jag har väl tur också för mina sjukgymnaster och min ET är riktigt bra och vi har en bra dialog, jag tror det är viktigt om man ska använda alternativa behandlare, men att börja göra det i rätt ände och veta att hästen är ok i övrigt.

Jag brukar "köra" tredagarsregeln. Blir hästen inte bättre-klinik i första hand.

Känn igenom hästen o se om du kan lokalisera var det kan sitta- även i rörelse

Jag kan berätta om en erfarenhet jag har. Min förra häst gick omkull vid intag. Han blev rejält halt så veterinär togs ut. Då visste vi inte att han gått omkull. Veterinären misstänkte hovböld då hästen inte var svullen på frambenet och hästen fick stå i sjukhage. Hovslagare kom ut och hittade ingen hovböld. Veterinär tillkallades igen men kunde inte hitta felet. Hästen fortfarande halt och min delägare sliter sitt hår.

Under dessa dagar kunde jag tyvärr inte komma ut till stallet. Då jag kom till stallet och borstade hästen så märkte jag att halsen och bogen satt ihop jämnt på en sida. Vid en närmare granskning av hästen så ser det även konstigt ut vid manken. En kiropraktor kom ut och fixade till allt:banana:.

På den tiden var jag som du. Skeptisk till alla utom veterinärer. Sen under åren så har jag fått ändra mig lite och tänka om.
Alltså hade jag varit du hade jag tagit ut nån ET eller liknande för att kolla igenom hästen om den inte blivit bättre på några dagar. Hästen kan ju ha skadat sig vart som helst på kroppen.

Min häst gick omkull i hagen för nått år sedan och var väldigt ovillig efter det, jag ringde ut vet som fick komma och känna på hästen det visade sig att hästen hade förskjutit ena bogbladet.
Kan juh även vara så att hästen har slagit i korset ordentligt.
Jag skrittade min häst för hand under en period kommer inte ihåg hur länge men nån vecka iaf.

Hoppas du kommer på vad som kan ha gått snett :) Håller tummarna

Tack för era svar.
Pålle har lämpligt nog tappat en sko, så hon kommer få vila tills hovslagaren kommer.
Det va välplanerat av henne.. :p

Du skrev: "På den tiden var jag som du. Skeptisk till alla utom veterinärer. Sen under åren så har jag fått ändra mig lite och tänka om. "

Vad jag förstod var du skeptisk förut. Det var inte jag.

Liknande trådar

Ridning Hej! Min kompis i stallet har en häst med Kissing spines, hästen har haft 6olika ägare +den som äger hästen nu. Uppfödaren och ägare nr...
2
Svar
20
· Visningar
3 880
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 425
Senast: mackan
·
Kropp & Själ Har börjat förlora hoppet tror jag så vänder mig hit för hjäääälp.... (obs långt) Söker tips, råd, erfarenheter.... Vad som helst...
Svar
8
· Visningar
1 913
Senast: tuaphua
·
Hästvård Behöver hjälp med tankar....det låter helt sjukt när jag läser hon är ju jämt skadad lugnt riden massage regelbundet osv väldigt...
Svar
11
· Visningar
6 737
Senast: Madde_padde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka