Om häst dör i boutulism och är ovaccinerad, gäller livsförsäkringen då?

Vitavi

Trådstartare
Ponera att en häst skulle dö i boutulism och det visar sig att den inte är vaccinerad. Kan man ändå få ut livsförsäkringen?

Ponera att en häst skulle dö i boutulism och det visar sig att den inte är vaccinerad. Kan man ändå få ut livsförsäkringen?
Japp,
dessutom har jag för mig att vaccinet bara hjälper mot vissa grupper av bakterien, och därför inte ger skydd mot alla. Så även om den är vaccinerad kan den bli sjuk för att den får en grupp bakterier som inte täcks av vaccinet.

Japp,
dessutom har jag för mig att vaccinet bara hjälper mot vissa grupper av bakterien, och därför inte ger skydd mot alla. Så även om den är vaccinerad kan den bli sjuk för att den får en grupp bakterier som inte täcks av vaccinet.
Det finns ingen häst i Sverige som dött av botulism som fått 2 sprutor av grunden eller mer. Så vaccinet hjälper mot den typ av botulism som kan utvecklas i hösilage.

Den enda som kan svara på det är ditt försäkringsbolag.

och inget existerande svenskt försäkringsbolag har ngn kalusul ang detta inskrivet öht.....jag hade nog sagt tvärtom utifrån den vetskapen i sammanhanget: ring ditt FB och fråga om den kalusulen osv så lär du få en notering om att det samtalet skett och som ett brev på posten sen om situationen skulle infinna sig så lär försäkringen inte täcka utifrån det.

Det finns ingen häst i Sverige som dött av botulism som fått 2 sprutor av grunden eller mer. Så vaccinet hjälper mot den typ av botulism som kan utvecklas i hösilage.

Och vad grundar du det påståendet med? För du har nämligen fel. Häst har dött i bot efter enbart två grundsprutor.
Begriper inte hur du bara kan skriva så tvärsäkert och inte ha koll..

Jag kan däremot... För hos oss har vi haft ett sådant fall..

Och vad grundar du det påståendet med? För du har nämligen fel. Häst har dött i bot efter enbart två grundsprutor.
Begriper inte hur du bara kan skriva så tvärsäkert och inte ha koll..

Jag kan däremot... För hos oss har vi haft ett sådant fall..
3 grundsprutor skulle det fara, fel knapp.
Källa SVA.
Skickade ni inte in prover på den?

3 grundsprutor skulle det fara, fel knapp.
Källa SVA.
Skickade ni inte in prover på den?

Kliniken skickade. Vi var en av tre fall där häst dog trots två vacc den perioden.

Tillverkare meddelade oss att fullgott skydd kunde enbart garanteras tre veckor efter sista (tredje) grundvacc.
Vilket vi faktiskt inte visste trots att vi redan då hade vaccinerat i några år.

Året var 2002. Det är längesen nu men minns alltihop som det vore igår. Kommer aldrig att glömma det.

AM

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 065
Senast: JohannaB
·
Träning Jag har funderat lite på dessa stora halvblod som finns idag kontra förr att deras mankhöjd kan ligga mot en 180 cm. Många hästar dör i...
8 9 10
Svar
185
· Visningar
12 510
Senast: Marita73
·
Hästmänniskan Jag fick för en tid sedan en obotlig cancer och jag kommer inte leva så länge till. Man vet inte HUR länge för just nu får jag en...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
13 810
Senast: Tirnanoogh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Burkmat
  • Årets matbluff