Exile
Trådstartare
Jag tycker det där är en svår fråga. Å ena sidan är det något radikalt som krävs, å andra så ogillar jag starkt när staten ska lägga sig i hur en enskild familj väljer att lösa familjesituationen.Det spelar ingen roll vad som är hönan eller fjädern. Det som spelar roll är vad vigör idag för att förbättra situationen. Rätt till heltid är ju ett steg. Slopa delade turer ett annat (som sabbar mycket för en specifik yrkesgrupp). Bättre lagstiftning kring tid för återhämtning så det blir svårare att lägga skitscheman som leder till att kvinnor ”väljer” deltid.
Och ja, det är större risk att anställa en kvinna i fertil ålder än en man. Därför är det viktigt med en lagstiftning som ökar fäders föräldrardagar och minskar mödrars. 50-50 som mål.
Min kollegas man har eget företag, skulle han varit pappaledig hade han varit tvungen att helt stänga ner sin verksamhet och hade inte riktigt klarat sig på en lön någon längre tid. Självfallet är en sån situation en bidragande orsak till att det ser ut som det gör, men samtidigt är det ibland som det är.
Rent krasst så måste kvinnor prioritera karriär mer och barn mindre, vilket såklart inte är önskvärt av flera anledningar men utan den uppoffringen kommer det alltid vara mer eller mindre ojämställt överlag.