Om en rookie vill köpa westernsadel...

Emor

Trådstartare
Vad ska man passa sig för då?

Jag vill ha en ut i skogen sadel, och har på gamla dar blivit lite feg av mig och skulle uppskatta ett horn att hålla till när farten närmar sig toppfart ;)

Jag kan ingenting om märken man bör passa sig för, paddar man bör ha och liknande. Jag har människor i min omgivning som kan western och som i ett skede när jag har en sadel kan komma ut och hjälpa mig och kika att den ligger bra, men vill gärna försöka kolla runt lite själv och se vad som finns på begagnat marknaden, och vad dom ligger i för pris.

Vet även att det finns bomlösa western sadlar, hur är dessa? Skräp, eller helt ok? Vilka sorter, och vad har man för padd under dom? Finns det i syntet att få tag på?

Jag tittar ju gärna i den nedre prisklassen, hästen behöver musklas upp, och jag vill se hur jag trivs med en western sadel, sen inser ju jag att man får vad man betalar för, men jag hoppas ju att man kan hitta en bra med någon skönhetsskada där ute så att man får ner priset lite ;)

Sv: Om en rookie vill köpa westernsadel...

Jag skulle nog välja en utan horn för det är inte så skönt att landa på om man ramlar framlänges. :crazy:

generellt så brukar man säga skippa nya billiga skitsadlar och köp en billigare men äldre kvalitetssadel. Dom billigare sadlarna ska inte ens ligga på en stackars hästrygg.

generellt så brukar man säga skippa nya billiga skitsadlar och köp en billigare men äldre kvalitetssadel. Dom billigare sadlarna ska inte ens ligga på en stackars hästrygg.

Jo så långt är jag med, men vilka är kvalitet sadlarna, och vilka är dom billiga som man ska akta sig för? Hur känner man igen en bra western sadel??

Continental, Crates, Montana, Wade är några exempel på saddlerys med bra kvalitet.
Vad du absolut inte ska göra är att köpa westernsadel på Hööks, Börjes, Granngården etc. Det är svårt att leta bland privatannonser på internet och i tidningar tyvärr, för du får ofta prova många sadlar på hästen innan du hittar en som ligger perfekt. Jag tycker att många westernsadlar är för snäva över manken och brukar börja med att testa FQ direkt såvida inte hästen är ganska smal och nätt.
Vissa sadlar med bakgjord har en tendens att bli framtunga och ''knipa'' över skulderbladen trots att bakgjorden används. Kolla att en sådan sadel ligger ordentligt på ryggen med fria skulderblad. En ledtråd kan vara att kolla om framgjorden faller ner väldigt långt fram på sadeln, vilket gör att den kan vilja tippa.
Vad du också kan göra innan du tar hem för provning är att, som jag precis skrev i en annan tråd, vända upp och ner på sadeln och se så att vinklarna är lika genom hela sadeln. Dessutom ser du där om den är mycket underbyggd, dvs om man har stoppat sadeln neråt för att få en bra passform. Denna passform är ofta perfekt för en stillastående häst men en häst i rörelse måste ha plats för muskelarbetet och är det stoppning som långa korvar i vägen hämmar det eller skapar obehag som leder till ofria rörelser eller skador.

Det här är mina tankar, men det är en djungel och att hitta bra och rätt sadel till en häst kan vara världens tandgnisslan och ett dyrt kapitel.

Till Anaconda. Jag vill inte vara elak men din kunskap är bristande. Bakgjorden är inte till för sadelpassning. Den är till för att hålla sadeln på plats när man jobbar med rep och boskap. Var sadelgjordarna sitter och hur dom är monterade har med rigging att göra. Rigging har sin anledning och orsak beroende på vad man sysslar med. När man provar en sadel så rider man i den, annars har man inte provat den man har bara lagt den på ryggen. Mig veterligen så finns det ingen sadel som kan skava eller irritera om man bara lägger den på ryggen, alltså man måste rida i den för att veta.

Ja, jag håller med kenneth helt samt undrar lite vad det är för "stoppning" du pratar om??? Mina sadlar har definitivt ingen stoppning?

Faller en sadel framåt är den troligen för stor. Bryggar den är den inte tillräckligt vinklad. Gungar den är vinklingen för stor...ja, det är en djungel så ta hjälp av en som kan.

Töra man svara här tro? någon sa till mig för länge sen att en bra början för att sadeln passar är att den ska ligga så pass bra utan nåt under att man nästan" kan kliva upp i den utan gjord ;9 förstå vad jag menar :) sen så naturligtvis provrida i den gärna mer än en gång.

Hoppas du hittar din sadel :)

Visst kan man säga att en bra sadel skall sitta så pass så man i princip kan kliva upp utan spänd sadelgjord. Det betyder att hästen måste ha ett bra sadelläge och det är inte alla hästar som har det.

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 476
Senast: Nepenthe
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 028
Senast: super
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 015
Senast: Anonymisten
·
Western Jag använder inte FB och tänker inte börja igen med det. Men jag skulle gärna vilja ha folk online att bolla med, fråga saker osv. Jag...
2
Svar
23
· Visningar
4 133
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar