Om elbilar - 1000 frågor (typ)

SaraMara

Trådstartare
Vill inte spamma i Bensinupprorstråden men eftersom frågan uppkom där (också) och jag privat har diskuterat detta en del, samt grubblat desto mer, så tänker jag att jag skapar en egen tråd. Om elbilar. Dess för- och nackdelar men kanske framför allt: hur miljövänliga är de?
Jag är, som den typiskt trendkänsliga, medelklasstant jag är, sugen på att nästa gång jag ska byta bil byta till en elbil och därmed byta bort min (visserligen ganska snåla) diesel.

När jag pratar om detta i vardagen med bekanta, familj och vänner - och när jag läser/lyssnar till rapporter så har jag dock så himla svårt att argumentera för miljönyttan. Så: kan ni hjälpa mig? Jag tilltalas av tanken på inga lokala utsläpp (vilket ju är bra för min närmiljö), inga farliga cancerogena partiklar från dieselutsläppen, en minskad klimatpåverkan osv. Som de flesta antagligen. Men, just klimatpåverkan och utsläpp blir jag ständigt dängd i huvudet om, från människor som har betydligt mer naturvetenskaplig grund än jag och som jag därför står mig väldig slätt mot i diskussionen. De menar bl.a. att det är (i) ett väldigt privilegierat sätt att se på utsläpp att välja bort dem här, till nackdel för dem som bor där elen skapas, (ii) att livslängden på ett sådant fordon är så mycket kortare än för en kvalitetsbil som går på fossila bränslen att LCC blir så kort att miljönyttan förtas endast av denna anledning på grund av både energiåtgång vid tillverkning och resursutnyttjande, farligt avfall osv, (iii) att de bidrar till ett elberoende som - nu när kärnkraften avskaffas - leder till ökad förbränning av fossila bränslen vars nettopåverkan på miljön OCH klimatet är mer negativ än mina filtrerade dieselutsläpp, och (iv) att batteritillverkningen baseras på vidriga, diamantliknande, gruvdrifter i tredjevärlden och baseras på ändliga resurser också dessa (vilket väl är det argument som i min samhällsvetarhjärna bitit sig fast mest). Argument om räckvidd, problem med laddning osv lämnar jag utanför, det går ju att undersöka också för en samhällsvetare.

Jag tycker att jag läser på så mycket jag kan i dagspress, lyssnade till Klotets dragning om detta och är skapligt insatt - men ändå saknar jag helt argument.

Har belackarna rätt? I så fall är jag ju sjukt ointresserad av att lägga en årslön på en bil som inte ens uppfyller 80 % av mina egentliga krav - men om jag kan minska mitt klimatavtryck så kan det kanske vara värt kompromissen.

Ny bil blir det oavsett, så argumentet "behåll den gamla" kan vi tänka bort i "tankeexperimentet", fråga är alltså om en ny dieselbil (eftersom jag kör mest på landsväg har jag rationaliserat mig fram till att det därmed är det bästa valet, eftersom det klimatmässigt är bättre) eller en ny elbil. Är jag en lurad hipster om jag köper en elbil, eller är jag en klimathjälte?
 
Vill inte spamma i Bensinupprorstråden men eftersom frågan uppkom där (också) och jag privat har diskuterat detta en del, samt grubblat desto mer, så tänker jag att jag skapar en egen tråd. Om elbilar. Dess för- och nackdelar men kanske framför allt: hur miljövänliga är de?
Jag är, som den typiskt trendkänsliga, medelklasstant jag är, sugen på att nästa gång jag ska byta bil byta till en elbil och därmed byta bort min (visserligen ganska snåla) diesel.

När jag pratar om detta i vardagen med bekanta, familj och vänner - och när jag läser/lyssnar till rapporter så har jag dock så himla svårt att argumentera för miljönyttan. Så: kan ni hjälpa mig? Jag tilltalas av tanken på inga lokala utsläpp (vilket ju är bra för min närmiljö), inga farliga cancerogena partiklar från dieselutsläppen, en minskad klimatpåverkan osv. Som de flesta antagligen. Men, just klimatpåverkan och utsläpp blir jag ständigt dängd i huvudet om, från människor som har betydligt mer naturvetenskaplig grund än jag och som jag därför står mig väldig slätt mot i diskussionen. De menar bl.a. att det är (i) ett väldigt privilegierat sätt att se på utsläpp att välja bort dem här, till nackdel för dem som bor där elen skapas, (ii) att livslängden på ett sådant fordon är så mycket kortare än för en kvalitetsbil som går på fossila bränslen att LCC blir så kort att miljönyttan förtas endast av denna anledning på grund av både energiåtgång vid tillverkning och resursutnyttjande, farligt avfall osv, (iii) att de bidrar till ett elberoende som - nu när kärnkraften avskaffas - leder till ökad förbränning av fossila bränslen vars nettopåverkan på miljön OCH klimatet är mer negativ än mina filtrerade dieselutsläpp, och (iv) att batteritillverkningen baseras på vidriga, diamantliknande, gruvdrifter i tredjevärlden och baseras på ändliga resurser också dessa (vilket väl är det argument som i min samhällsvetarhjärna bitit sig fast mest). Argument om räckvidd, problem med laddning osv lämnar jag utanför, det går ju att undersöka också för en samhällsvetare.

Jag tycker att jag läser på så mycket jag kan i dagspress, lyssnade till Klotets dragning om detta och är skapligt insatt - men ändå saknar jag helt argument.

Har belackarna rätt? I så fall är jag ju sjukt ointresserad av att lägga en årslön på en bil som inte ens uppfyller 80 % av mina egentliga krav - men om jag kan minska mitt klimatavtryck så kan det kanske vara värt kompromissen.

Ny bil blir det oavsett, så argumentet "behåll den gamla" kan vi tänka bort i "tankeexperimentet", fråga är alltså om en ny dieselbil (eftersom jag kör mest på landsväg har jag rationaliserat mig fram till att det därmed är det bästa valet, eftersom det klimatmässigt är bättre) eller en ny elbil. Är jag en lurad hipster om jag köper en elbil, eller är jag en klimathjälte?
Elbil är efter att två av mina vänner gjort examensarbeten om dom inte en aktuell bil miljömässigt för mig, däremot så är det ju kanske trevligare i stan osv om bilarna blev tystare.

Är inte diesel värre en bensinen? Vad jag läst så är diesel sämre än bensinen även om det inte är dåligt på samma sätt.
 
Är inte diesel värre en bensinen? Vad jag läst så är diesel sämre än bensinen även om det inte är dåligt på samma sätt.
Är det så? Jag är så fostrad i att man valde diesel pga klimatpåverkan (koldioxidutsläppen), men att diesel däremot är skadligare vad avser partiklar i stadsmiljö. Jag som kör ca 4000 mil om året, varav den stora merparten utanför städer, tänker därför att det är viktigast att prioritera klimatpåverkan och försöka minimera den?
 
Så, vad står det i examensarbetena, som gör att elbilen inte är aktuell för dig längre miljömässigt sett?
Det är jag också nyfiken på, det är så himla omdebatterat och jag hänger inte med - och vill ju ogärna göra "fel" också inför kommande beslut.
 
Är det så? Jag är så fostrad i att man valde diesel pga klimatpåverkan (koldioxidutsläppen), men att diesel däremot är skadligare vad avser partiklar i stadsmiljö.
Elbilar ska generera mer mikroskräp från däcken än vad vanliga förbränningsmotorer gör - detta beroende dels på att elbilsmotorer 'vibrerar annorlunda' än förbränningsmotorer, samt att elbilens vridmoment är mycket högre - båda är ofördelaktigt för däckens livslängd.

Elbilar sägs 'äta däck'.
 
Elbilar ska generera mer mikroskräp från däcken än vad vanliga förbränningsmotorer gör - detta beroende dels på att elbilsmotorer 'vibrerar annorlunda' än förbränningsmotorer, samt att elbilens vridmoment är mycket högre - båda är ofördelaktigt för däckens livslängd.

Elbilar sägs 'äta däck'.

Beror väl på hur tungfotad man är på gasen? Tycker de flesta elbilister verkar ta det väldigt piano , kanske för att man vill spara på batteriet...
 
Elbil är efter att två av mina vänner gjort examensarbeten om dom inte en aktuell bil miljömässigt för mig, däremot så är det ju kanske trevligare i stan osv om bilarna blev tystare.

Är inte diesel värre en bensinen? Vad jag läst så är diesel sämre än bensinen även om det inte är dåligt på samma sätt.
Jag har gått ett gäng miljökurser på universitetet och frågat denna fråga till många lärare. Dom har egentligen inget rakt svar, men brukar säga såhär:
Bensin, släpper ut mer koldioxid, sämre för klimatet.
Diesel, släpper ut mer partiklar, farligare för människor.

Så följdfrågan av mig har varit: "så bor jag på landet är en dieselbil bättre?" Och dom har sett lite tveksamma ut, men svarat ja.
 
Vi har också kollat på elbilar och planerar att nästa bil blir en elbil. Men det där om att elbilar skulle öka förbränning av fossila bränslen när man måste ladda dem förstår jag inte, tex Tesla installerar ju solvärmeladdning till bilen hemma om man vill?
 
Jag oroar mig över batteriet till elbilar. Det är rätt dyrt för miljön att tillverka och frågan är om tillgången på ffa litium är tillräcklig. Och så talar man om att batterierna ska vara återvinningsbara - men om en kemisk process ger energi borde det inte kosta energi att reversera den? Och om det går att göra jättebra, miljövänliga batterier till bilar - varför kan jag inte få ett sådant till min telefon?

Jag tror absolut på elbilar om man kör mycket (men då kanske laddningen är ett problem) - men moderna förbränningsmotorer kan göras väldigt snåla, särskilt om bilen är liten (men då blir det ju problem med säkerheten)

Elbilar är en av de områden som får mig att känna mig dum. Jag fruktar den dag då jag måste skaffa ny bil.
 
Så, vad står det i examensarbetena, som gör att elbilen inte är aktuell för dig längre miljömässigt sett?
Jag har inte orkat sätta mig in i det och memorerat allt dåligt med den typen av bil men det är inte mycket positivt miljömässigt. Dyra och opraktiska, dock bekväma och tysta. Som en som pratade för elbilars fördel sa att dom är roliga bilar att pendla till jobbet med, har man längre distanser eller använder bilen mer så är det inte rätt bil att välja än iallafall.
 
Vi har också kollat på elbilar och planerar att nästa bil blir en elbil. Men det där om att elbilar skulle öka förbränning av fossila bränslen när man måste ladda dem förstår jag inte, tex Tesla installerar ju solvärmeladdning till bilen hemma om man vill?
Jag tror att argumentet är kopplat till att elen vi laddar med inte är "fossilfri", och att ett ökat beroende av kolkraft gör att förbränningsmotorer av fossila bränslen i fordon är "renare" och "bättre" för miljön. Jag har väldigt dålig koll på hur elsituationen ser ut, i Sverige och i Europa, och därmed också svårt att både värdera och bemöta argumentet.
 
Jag oroar mig över batteriet till elbilar. Det är rätt dyrt för miljön att tillverka och frågan är om tillgången på ffa litium är tillräcklig. Och så talar man om att batterierna ska vara återvinningsbara - men om en kemisk process ger energi borde det inte kosta energi att reversera den? Och om det går att göra jättebra, miljövänliga batterier till bilar - varför kan jag inte få ett sådant till min telefon?

Jag tror absolut på elbilar om man kör mycket (men då kanske laddningen är ett problem) - men moderna förbränningsmotorer kan göras väldigt snåla, särskilt om bilen är liten (men då blir det ju problem med säkerheten)

Elbilar är en av de områden som får mig att känna mig dum. Jag fruktar den dag då jag måste skaffa ny bil.

Det finns ganska gott om litium faktiskt. Sen används litium till många olika batterier och gruvdriften är ganska smutsig men tillgången till litium är ganska stor och täcker behovet flera år fram. Det är klart det kostar energi att reversers den kemiska processen, det är ju det som sker när man laddar batteriet. Återvinningen av batterierna handlar ju om att utvinna metallerna för att kunde använda dessa igen, och den processen måste definitivt bli bättre. Litiumbatterier är även den vanligaste typen av batterier i mobiltelefoner och annan elektronik.

Jag förstår faktiskt inte alls varför det har blivit så populärt att påstå att elbilar än sämre för miljön än bensin eller dieselbilar. Det finns problem med produktionen av batterierna, men det gör dom fortfarande inte lika dåliga som bensin och dieselbilar. Sen har elbilarna stor potential att bli ännu bättre för miljön genom ny och bättre teknik. Det har inte bensin och dieselbilarna eftersom dessa förbränner fossila bränslen och därmed aldrig kan bli hållbara.
 
Jag oroar mig över batteriet till elbilar. Det är rätt dyrt för miljön att tillverka och frågan är om tillgången på ffa litium är tillräcklig. Och så talar man om att batterierna ska vara återvinningsbara - men om en kemisk process ger energi borde det inte kosta energi att reversera den? Och om det går att göra jättebra, miljövänliga batterier till bilar - varför kan jag inte få ett sådant till min telefon?

Jag tror absolut på elbilar om man kör mycket (men då kanske laddningen är ett problem) - men moderna förbränningsmotorer kan göras väldigt snåla, särskilt om bilen är liten (men då blir det ju problem med säkerheten)

Elbilar är en av de områden som får mig att känna mig dum. Jag fruktar den dag då jag måste skaffa ny bil.
Jag känner lite likadant. Eller, jag har en sådan där önskan om att ha en elbil att jag blir frustrerad över att höra argument mot, och en ovilja mot att "gå på något" som egentligen är kontraproduktivt och dessutom både dyrare och sämre än alternativet. Och så är jag alldeles för dålig på att läsa den typen av forskning, och att granska källorna till den, för att kunna bemöta argument mot.
 
Det finns ganska gott om litium faktiskt. Sen används litium till många olika batterier och gruvdriften är ganska smutsig men tillgången till litium är ganska stor och täcker behovet flera år fram. Det är klart det kostar energi att reversers den kemiska processen, det är ju det som sker när man laddar batteriet. Återvinningen av batterierna handlar ju om att utvinna metallerna för att kunde använda dessa igen, och den processen måste definitivt bli bättre. Litiumbatterier är även den vanligaste typen av batterier i mobiltelefoner och annan elektronik.

Jag förstår faktiskt inte alls varför det har blivit så populärt att påstå att elbilar än sämre för miljön än bensin eller dieselbilar. Det finns problem med produktionen av batterierna, men det gör dom fortfarande inte lika dåliga som bensin och dieselbilar. Sen har elbilarna stor potential att bli ännu bättre för miljön genom ny och bättre teknik. Det har inte bensin och dieselbilarna eftersom dessa förbränner fossila bränslen och därmed aldrig kan bli hållbara.
Tack! Jag vet inte heller varför, men måste medge att det påverkar mig. Framför allt vad gäller frågan om livslängd för bilarna och batterierna, som är ett sådant begrepp som även jag kan "greppa" och har svårt att säga emot. Mycket förkortad livstid för en produkt med sådan miljöpåverkan oroar mig och är svår att "försvara", givet att inte produktionen är fossilfri. Stämmer detta alls, och i så fall, ändras det? Jag tänker på t.ex. mobiltelefoner som rimligen borde vara tekniskt utvecklade men där batterierna som en tidsinställd bomb börjar fallera efter två år - och det är ju en liknelse man ständigt hör. Jag tänker att fordonsbatterier ser helt annorlunda ut och borde ha en betydligt längre livslängd (bevisligen, det rullar ju "gamla" hybrider ändå)?
 
Tack! Jag vet inte heller varför, men måste medge att det påverkar mig. Framför allt vad gäller frågan om livslängd för bilarna och batterierna, som är ett sådant begrepp som även jag kan "greppa" och har svårt att säga emot. Mycket förkortad livstid för en produkt med sådan miljöpåverkan oroar mig och är svår att "försvara", givet att inte produktionen är fossilfri. Stämmer detta alls, och i så fall, ändras det? Jag tänker på t.ex. mobiltelefoner som rimligen borde vara tekniskt utvecklade men där batterierna som en tidsinställd bomb börjar fallera efter två år - och det är ju en liknelse man ständigt hör. Jag tänker att fordonsbatterier ser helt annorlunda ut och borde ha en betydligt längre livslängd (bevisligen, det rullar ju "gamla" hybrider ändå)?

Livslängden och räckvidden har länge varit hindrade för elbilar, det stämmer. Men utvecklingen går framåt och bättre batterier utvecklas, samt bättre produktion. Jag tänker att man genom att ändå köpa en elbil kan stötta den utveckligen, till skillnad från fossildrivna bilar som aldrig kan bli hållbara. När det gäller mobilbatterierna så tror jag en anledningen till att de börjar bli sämre efter två år är att tillverkarna inte är intresserad av att göra batterier som håller länge. Tror säkert det skulle gå att tillverka mobilbatterier som håller längre om viljan fanns. Till exempel batterier i datorer håller ju betydligt längre en två år.
 
Det finns ganska gott om litium faktiskt. Sen används litium till många olika batterier och gruvdriften är ganska smutsig men tillgången till litium är ganska stor och täcker behovet flera år fram. Det är klart det kostar energi att reversers den kemiska processen, det är ju det som sker när man laddar batteriet. Återvinningen av batterierna handlar ju om att utvinna metallerna för att kunde använda dessa igen, och den processen måste definitivt bli bättre. Litiumbatterier är även den vanligaste typen av batterier i mobiltelefoner och annan elektronik.

Jag förstår faktiskt inte alls varför det har blivit så populärt att påstå att elbilar än sämre för miljön än bensin eller dieselbilar. Det finns problem med produktionen av batterierna, men det gör dom fortfarande inte lika dåliga som bensin och dieselbilar. Sen har elbilarna stor potential att bli ännu bättre för miljön genom ny och bättre teknik. Det har inte bensin och dieselbilarna eftersom dessa förbränner fossila bränslen och därmed aldrig kan bli hållbara.
Min fetning: De flesta dieselbilar går att köra på hvo( även om flera biltillverkare inte behåller garantin då...) så de blir rätt miljövänliga då, spec. eftersom hvo går att producera lokalt, på tallolja som är en restprodukt av från bla pappersindustrin.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp