"om du säljer hästen så vill jag gärna köpa den."

lovehorses

Trådstartare
Om ni fundera på att sälja eran häst men ni var i valet och kvalet kring det men ni har inte satt ut någon annons utan bara pratat lite med de närmste.
Och en utomstående, som ni inte har så mycket kontakt med eller ingen kontakt alls med, kontaktar er och säger att "om du säljer hästen så vill jag gärna köpa den."


HUr skulle eran reaktion bli av detta?
Positiv? negativ? Varför?

Nyfiken! ;)
Jag skulle bli lite förnärmad först men samtidigt om jag visste att personen är en bra hästmänniska sku man väl börja fundera på det. Då vet man vart hästen hamnar och kanske man kan komma och hälsa på om det är någon halvt bekant. Då skulle jag slippa sätta ut annons och få en massa konstiga svar.
 
Sv: "om du säljer hästen så vill jag gärna köpa den."

Ungefär så sålde jag min häst. Hade pratat med en kompis lite löst om att jag funderade på att sälja. En kompis till henne pratade om att hon ville köpa en häst i den åldern av den rasen jag hade. Hon sammanförde oss och beslutet att sälja blev då lättare :)
 
Sv: "om du säljer hästen så vill jag gärna köpa den."

Har själv lagt ett sådant bud. Köpte hästen :)

Ganska vanligt att folk gör/gjorde så på tävlingar, när jag red ponny fick ofta bud på min från andra ryttares föräldrar haha. Tackade nej dock. Men bli förnärmad? Jag blev snarare smickrad?
 
Sv: "om du säljer hästen så vill jag gärna köpa den."

Så sålde jag min. Egentligen köpte jag honom på ett liknande sätt också.


Varför skulle det ses som något negativt?
 
Sv: "om du säljer hästen så vill jag gärna köpa den."

Negativt kanske jag tänkte att man just blir förnärmad att någon kan skicka ett sådant mess. vet inte riktigt hur jag skulle förklara det. :D

Skulle ni ta de negativt om ni ex sagt ngngång att ni skulle sälja hästen men inte mena allvar än. Bara en hotelse, och så får ni ett mess med frågan?!
Eller skulle ni bli smickrad då med att någon vill köpa eran älskling.
 
Sv: "om du säljer hästen så vill jag gärna köpa den."

Jag skulle bli smickrad, finns ingen anledning att bli något annat tycker jag :)

Den som vill köpa tycker ju att din häst är så fin att den gärna vill ha den. Vill du inte sälja så är det ju bara att säga det.

Jag hade en mkt fin unghäst får ca 10 år sedan. Hände flera gånger att jag fick frågan om jag kunde tänka mig att sälja. Bla i samband med unghästfinalerna i Falsterbo då en dansk GP-ryttare kom fram och ville köpa. Just då kunde jag inte tänka mig att sälja och tackade bara nej, inga konstigheter.
 
Sv: "om du säljer hästen så vill jag gärna köpa den."

Förnärmad? Varför då?

Man ska bli smickrad såklart, det är ju en komplimang att någon annan också tycker om ens häst.
För det behöver man ju inte sälja hästen, å inte till den personen heller för den delen om man inte vill.

Själv köpte jag min häst på det viset :D
Jag sa just "ska du sälja henne så säg till!" och egentligen var jag inte seriös i att jag tänkte köpa någon till häst och hästen var dessutom inte till salu, men det var en komplimang att jag gillar hästen.
Sen föll det sig så att den förra ägaren behövde sälja hästen nåt år senare och tog mig på orden och frågade om jag på riktigt var intresserad av att köpa hästen?
Å det var jag, så jag köpte :)

Bästa affären för alla parter tror jag.
 
Sv: "om du säljer hästen så vill jag gärna köpa den."

Jag skulle inte bli ett dugg förnärmad utan tycka att det var roligt att någon annan insåg hur fin min häst är.
 
Sv: "om du säljer hästen så vill jag gärna köpa den."

Jag hade tagit det som en komplimang! :)
 
Sv: "om du säljer hästen så vill jag gärna köpa den."

fick den kommentaren för ett litet tag sedan.
jag blev glad! Har inga planer på att sälja hästen, men alltid kul att folk gillar ens häst!
Hade det kommit ett bud i samma veva, hade man ju givetvis funderat! :)
 
Sv: "om du säljer hästen så vill jag gärna köpa den."

I ditt scenario att man skulle kunna tänka sej sälja till den personen är det absolut inget negativt...

Värre är det när man sagt så och det kommer en liknande fråga från nån man verkligen inte gillar... Och man kanske tom är i läget att man tänker sätta ut annons. Och som sagt får förfrågan från en man inte gillar men inte vill behöva ta "varför får inte jag köpa hästen när du nu ska sälja" ... DET är jobbigt ;)
Personen vet ju förhoppningsvis inte att man ogillar den då man inte känner personen såååå men har bildat sej en uppfattning om. Då vill man ju inte direkt säga "nej tyvärr jag tycker inte om dej så du får inte köpa min fd ögonsten" ...

Hur slingra sej snyggt ;)
(jag vet jag är känd för att jag alltid säger vad jag tycker MEN kan faktiskt va tyst i vissa lägen med)
 
Sv: "om du säljer hästen så vill jag gärna köpa den."

Att någon frågar borde vara positivt då ingen köper en häst de inte är imponerade av (för det mesta).

Jag var på dressyrtävling en stad bort, kom hem med två vinster. En dag senare fick jag ett meddelande på Facebook där domaren frågade om han kunde få köpa min häst. Jag lovade att kontakta honom om jag bestämde mig för att sälja :P
 
Sv: "om du säljer hästen så vill jag gärna köpa den."

Jag skulle inte bli ett dugg förnärmad utan tycka att det var roligt att någon annan insåg hur fin min häst är.
Eller hur!

Jag fick ett sånt samtal om min första uppfödning, då hon visats på en talangjakt som nybliven treåring (före treårstesternas tid). Det var då en känd utbildare som verkligen VILLE köpa henne.
Sen fick jag flera liknande samtal efter att hennes bror hoppat till sig 53 p på treårstestet, även detta av "kändisar".
Ingen av dem var till salu just då... Men visst var det trevligt att veta att man hade attraktiva hästar i stallet och att jag hade kunnat fått bra betalt för båda två...
 
Sv: "om du säljer hästen så vill jag gärna köpa den."

kl

Medan jag hade min häst kvar tyckte jag alltid att det var hemskt då någon av de riktigt duktiga ryttarna såg mig rida.

Den som ringde och ville köpa min häst var en av dom som stått och tittat länge medan jag red. Och jag som trodde att de tyckte att vi såg förskräckligt dåliga ut! Det visade sig att hon alltid tyckt att det såg så fint ut, och hon hade redan tidigt drömt om att få köpa hästen. :)

Så det var ju verkligen en komplimang, speciellt eftersom hästen bara var fyra då jag köpte honom, och han var då inte alls utbildad. Så nåt hade jag gjort rätt.
 
Sv: "om du säljer hästen så vill jag gärna köpa den."

tycker det är lite småkonstigt att bli förnärmad när man börjat sprida att hästen är till salu inom snar framtid. Överraskad kanske, men förnärmad.. nja. ta det som en komplimang, ingen vill väl köpa en häst de inte gillar :)
 
Sv: "om du säljer hästen så vill jag gärna köpa den."

Jag har fått en del bud på Sofia under den tiden då jag befann mig en del på clear rounder och Pay&Jumps på den lokala ridanläggningen, jag har tagit det som komplimanger då de gett buden för att de fastnat för henne. Sen har jag ju förstås alltid sagt nej, för jag skulle aldrig kunna sälja min tunna :D
 
Sv: "om du säljer hästen så vill jag gärna köpa den."

Hade tagit det som en komplimang :)
 
Sv: "om du säljer hästen så vill jag gärna köpa den."

Jag säger som dom andra, säger någon att dom vill köpa min häst hade jag tagit det som en komplimang ;)

I somras när jag va på tävling var där en snubbe som hade gjort sig mödan att leta upp ägaren till "min" häst, letat upp telenr och ringt henne. Han la ett bud och sa att han ville köpa henne på studs utan vet. besiktning :o
Jäkla tur jag inte fick reda på detta innan sista klassen, annars hade jag varit grymt nervös :nailbiting:
Även i höstat på tävling kom det bra en herre och gav massa komplimanger om henne och frågade om hon va tillsalu :D

Sånt tar jag bara positivt och man blir faktiskt riktigt glad (sålänge hon inte blir såld) :p
 
Sv: "om du säljer hästen så vill jag gärna köpa den."

Om jag hade tankar på att sälja så skulle jag bli jätteglad! Det skulle ju öppna för en mycket lätt och bra affär!

Jag blir riktigt glad in i själen när någon säger något liknande till mig om min häst. Att jag älskar henne och tycker hon är super är ju en sak, men när helt okända människor beundrar henne och säger att "henne skulle man köpa och ta hem" då växer vi.
Det betyder att hon ÄR fin att jag gjort rätt och förvaltat henne väl :D

Det är något jag är stolt över! :)
 
Sv: "om du säljer hästen så vill jag gärna köpa den."

Jag blir bara STOLT när jag får höra såna erbjudande :D
Roligast är när hoppryttare slänger ur sig att de vill köpa min Pålle om han blir till salu (han är en Ridtravare !!! )
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 140
Senast: mamman
·
Hästvård Har en häst av större kallblodsras som dom senaste åren haft problem med klåda. Han är under fortsatt utredning av veterinär som är...
Svar
17
· Visningar
1 817
Senast: maddie202
·
Hästmänniskan Jag har en häst jag haft i 9 år. Hon blir 17 år i år. Hon var perfekt för mig de första åren då jag föredrog att rida i skogen och rida...
Svar
11
· Visningar
2 637
Senast: Vitavi
·
Hästmänniskan Jag och min syster har för ett tag sen börjat leta vår första egna ponny, men det har tyvärr inte gått så bra hittills. Det var från...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
15 475

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp