om djursjukhusens sekretess

ameo

Trådstartare
Moderator
För några år sedan fick jag en häst via ett muntligt testamente från en vän. Jag vet att han varit på en av ATGs hästkliniker flera år innan detta och har svaga minnen av vad kompisen berättade om diagnosen.
Jag funderar på om det på något sätt är möjligt för mig att få reda på vad som står i hans journal på kliniken? Förra/dåvarande ägaren är ju alltså bortgången och så även hennes föräldrar som överlät hästen till mig (överlåtelsehandling finns). Det finns alltså ingen att fråga ifall det är okej att titta på journalerna.
(jag är även bekant med hästens uppfödare, som vännen köpte hästen av, om det spelar någon roll)

Jag misstänker att det är omöjligt att få tag i uppgifterna, men undrar lite om det finns något kryphål i ett sånt här specialfall?
Är det någon som har koll på hur detta funkar?

Sv: om djursjukhusens sekretess

Är det någon som har koll på hur detta funkar?

Jordbruksverkets veterinära avdelning och deras jurister borde i alla fall ha bättre koll än bukefalos. Dessutom kommer du även få ett svar som är sekretess belagt.

Lycka till och hoppas du får svar på dina frågor.

Vet du om hästen var försäkrad vid behandlingstillfället? Vilket bolag i så fall?
Ibland kan det gå att gå via bolagen - det ska inte vara så men det brukar fungera.

Annars tycker jag att du kan ringa kliniken och förklara det hela. Iom att du har ett överlåteslseavtal och personen tyvärr är avliden så kanske det kan se det som att de inte bryter sekretessen (om personen är avliden menar jag). Får du tag på rätt person så tror jag att de kanske kan berätta lite.
De får nog inte göra det men det händer.

Hur fungerar sekretess vid dödsfall? Någon som har koll?

Det finns ingen "övergripande sekretess"/tystnadsplikt inom djurhälsovården på samma sätt som i humanvården. Allt är upp till djursjukhusets/veterinärens policy. Det finns något vagt om att man inte skall ge ut uppgifter som kan leda till "skada för tredje person".

Jag skulle ringa och prata med kliniken. Någon form av sekretess finns det men den är säkert inte lika restriktiv när personen är död. Det finns liksom ingen anledning att skydda uppgifterna längre.

tack för era svar!
jag mejlade kliniken nu för att fråga om det på något sätt är möjligt att få veta, återstår att se vad jag får för svar.

Vi hade tappat bort ponnyns vaccinationsintyg och behövde få ut hennes journaler för att veta vilken typ av vaccination hon behövde m.m. Vi ringde kliniken som berättade muntligt och sedan även skickade hem journalerna (alla som fanns på ponnyn) till oss, utan att göra någon kontroll på att jag var hennes rätte ägare..

Fast jag tänker såhär... om ägaren har dött och ägandet gått över på föräldrarna, som i sin tur överlåtit hästen på dig så borde det KANSKE gå att via föräldrarna få tag på handlingarna. Jag tänker alltså via dödsboet på något vis.

För säg att föräldrarna ärver denna häst av sin dottern som avlidit, då borde dom kunna begära ut handlingarna i dotterns namn genom dödsboet, precis som man har rätt att begära ut andra handlingar som angår dottern. Det är ju minst sagt relevant för föräldrarna att de får kännedom om och tillgång till hästens sjukdomshistorik för att kunna sälja eller besluta hur man skall göra med hästen. (att de sedan överlåtit hästen till dig bör inte vara avgörande).

Jag tror det är en väg att gå, för annars tror jag att det kan bli knepigt. Du har normalt inte rätt till journaler och historik på en häst, OM inte dåvarande ägare ger sitt medgivande (och då gäller det endast handlingar som är kopplade till den period då den haft hästen. Alltså har hästen haft flera ägare kan det bli svårt).

Tror inte att det är några som helst problem. Inte alls samma sekretess som för människor och hästen är ju din nu.

Tror inte att det är några som helst problem. Inte alls samma sekretess som för människor och hästen är ju din nu.

Där har du väldigt fel. Sekretessen på veterinärjournaler är relativt strikt. Att du nu äger hästen ger dig inte rätten att få tillgång till tidigare journaler, därav TS problem och undran.

Fast jag tänker såhär... om ägaren har dött och ägandet gått över på föräldrarna, som i sin tur överlåtit hästen på dig så borde det KANSKE gå att via föräldrarna få tag på handlingarna. Jag tänker alltså via dödsboet på något vis.
Föräldrarna är också avlidna
Och de har aldrig ägt hästen. De skrev bara den överlåtelsehandling jag ville ha, för att ha någon form av papper på att han är min.

Det är enbart min kompis och hästens uppfödare som ägt honom före mig. Jag känner/kände båda väl.

Fast om de är enda arvtagare efter dottern så har de ägt hästen, genom dödsboet (även om de formellt kanske inte gjort något ägarbyte innan överlåtelsen på dig). Men är allihopa numera avlidna så blir det desto svårare, i vart fall på det sättet jag föreslog.

I ditt läge skulle jag nog helt enkelt ringa försäkringsbolag och aktuell klinik och lägga korten på bordet och fråga om de kan hjälpa dig, eller vart du ska vända dig, och om det överhuvudtaget är möjligt. Sekretessen är bra på många sätt, men dålig på minst lika många, speciellt när man hamnar i en sån här knepig sits!

Nej, hästen övergick i min ägo några dagar innan min vän dog. Så nej, föräldrarna har aldrig ägt den, inte ens formellt. Men du har rätt i att det möjligen hade gått att få ut journaler via dem. Fast den möjligheten är också borta nu, som sagt.

Jaha, det framgick inte. Därav antog jag att föräldrarna överlåtit via dödsboet eftersom de skrev överlåtelsehandlingen. Finns det några syskon eller annan nära släkt till de avlidna?

Sekretessen för avlidna människor är oftast mycket lägre. Dock inte alla journaler och uppgifter. För känsliga uppgiftervär välv sekretessen 100 år (är dock osäker på den siffran).

Om de närmast anhöriga är döda och uppgifterna inte anses skada ägaren så är det inte omöjligt att kliniken ger ut dom.

Sekretessen för avlidna människor är oftast mycket lägre. Dock inte alla journaler och uppgifter. För känsliga uppgiftervär välv sekretessen 100 år (är dock osäker på den siffran).

Om de närmast anhöriga är döda och uppgifterna inte anses skada ägaren så är det inte omöjligt att kliniken ger ut dom.

Tror det skall vara 70 år på journaler. 100 år gäller andra saker. Är inte helt enkelt det här och jag är inte speciellt insatt i detta. Vet bara att jag läst något någonstans :D.

Så ta inte mina uppgifter för några sanningar.

Senast ändrad:

Nej tror du har rätt på 100 år, det är den tid som tar tills dess att känsliga uppgifter i journaler inte anses kunna skada den döda eller anhöriga längre. För att ta del av journalhandlingar av en död avliden kan man ansöka om en prövning, dock lämnas uppgifter inte ut som kan "skada" den avlidna oavsett (om man blir beviljad får man ut journalen där eventuella känsliga uppgifter är strukna). Men då talar vi om den dödes EGNA journaler, det man efterfrågar i tråden är HÄSTENS journaler, vars dåvarande ägare äger rätten till (tyvärr numera avliden). Det är en hel vetenskap ;)

För att göra det ännu mer komplicerat så vet jag att jag också har läst 25 och 50 år i samband med sekretess :D

Skall bli spännande att se hur det slutar. Man kanske inte skickar några journaler utan bara tar det muntligt via telefon. Med tanke på att alla runt fd ägaren är döda så ser jag inte riktigt vem som skulle lägga in en klagan mot veterinären. Dessutom kan det ju anses vara lämpligt av djurskyddskäl att nuvarande ägaren får kännedom om tidigare sjukdomar.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 954
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 987
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 796
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 475
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Adoptivhund vägrar gå ut