om djursjukhusens sekretess

Sv: om djursjukhusens sekretess

tack för era svar!
jag mejlade kliniken nu för att fråga om det på något sätt är möjligt att få veta, återstår att se vad jag får för svar.
Jag har redan fått svar på min mejlfråga :) och problemet är numera ett ickeproblem för journalerna finns inte längre kvar på kliniken. Det var för länge sedan hästen var där och det finns alltså inget sparat sen dess.

Skall bli spännande att se hur det slutar. Man kanske inte skickar några journaler utan bara tar det muntligt via telefon. Med tanke på att alla runt fd ägaren är döda så ser jag inte riktigt vem som skulle lägga in en klagan mot veterinären. Dessutom kan det ju anses vara lämpligt av djurskyddskäl att nuvarande ägaren får kännedom om tidigare sjukdomar.

Precis, det kan vara värt ett försök. Det beror säkert också på hur omfattande sjukdomshistoriken är. Om någon veterinär går med på att "bryta" eller kringgå sekretessen så är det viktigt att denne inte lämnar ut några papper utan i så fall tar det muntligt och anonymt, så att den inte själv hamnar i skiten pga en välgärning. Det är säkert också avgörande vilken häst det rör sig om, en hobbyhäst eller en dyr tävlingshäst (där det finns ett allmänintresse av att känna till tidigare skador osv, rykten sprids fort...).

Då måste jag av nyfikenhet fråga vad för klinik detta rör sig om och vad är tidsspannet? Journaler ska generellt sett sparas rätt så länge. Synd att det inte fanns kvar!

Vilken klinik det var spelar ingen roll i sammanhanget.
De svarade att de sparar journaler i 5 år och detta är säkert 10 år sen.

De har inte kvar de gamla röngenbilderna heller utan i arkivet finns bara de digitala, som hade ca 6 år på nacken.

Herrejösses!!
Jag har alltid tagit för självklart att klinikerna sparar journaler minst en normal hästs livslängd.
Det innebär alltså att man kan friröntga en unghäst, och sen, när man 6 år senare vill jämföra dom plåtarna med nytagna, så finns de inte kvar?

Måste säga att jag är förvånad! (Men jag hoppas och tror att på de flesta kliniker sparar längre än så, i vart fall nu när det mesta sköts digitalt). Men kan det nog vara idé att begära ut alla sina handlingar och bilder vid klinikbesök, för man vet ju aldrig när man kommer dit nästa gång och man vill inte riskera att man inte har tillgång till viktiga handlingar som kan vara relevanta för framtida behandlingar.

Synd. Trodde att det var minst 10 år.

Men hade du fått ut dom annars? Rent spontant så känns det som att det finns ingen anledning att inte lämna ut dom annat än av ren princip.

Jag fick väl inget direkt svar på ifall jag hade kunnat få ut dem eller inte. Men veterinären som svarade mig skrev att hon hade kollat i arkivet och inte hittat något på min häst (jag angav alla hans och förra ägarens uppgifter), så det verkar ju faktiskt som att de hade kunnat tänka sig att berätta vad de hittat.

Låter onekligen så. Finns ju inget kvar att skydda egentligen. Men det var snällt av henne att leta igenom arkiven. Det kräver ju faktiskt en viss ansträngning! (OBS inte ironiskt eller elakt menat utan helt enkelt snällt av veterinären)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 965
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 991
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 796
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 475
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Adoptivhund vägrar gå ut