Sv: Om bestraffning inom NH
Hempfling är inte NH. Enligt min mening. Vad NH är, är dessutom ganska oklart. Det beror lixom lite på vem som tolkar det. Jag anser att det är ett dumt påhitt som bara låser folk i rutiner, regler och övningar. Den enda nytta detta namngivande har är att vi fått en annan syn på hästhållning i hästvärlden att synas. Det har fått folk att tänka om, även om inte alla sätter sig in i och förstår det hela till 100% - väldigt få faktiskt.
Hempfling ha en filosofi som bygger på hästens naturliga beteende. Inga regler, inga ramar. Det är inte svårare än vad den beskrivningen innefattar.
Jag väljer att försöka att alltid göra och lyssna till hästens naturliga beteende. Sen vill jag arbeta logiskt. Logiskt för mig är att använda mig av metoder som är lättförståerliga för djuret OCH som vetenskapligt bevisat är bästa inlärningssätt både till hänsyn till resultat och djurets välbefinnande. I regel går dessa två auspekter hand i hand. FFa som jag vill ha en häst som söker efter mina signaler och vill jobba med mig.
Bestraffning är vetenskapligt bevisat ett ganska dåligt sätt att lära in saker på. Det fungerar till viss del, men utan motivation blir prestationen mindre och den man använder metoden blir osäker och gör mer missar. Därav sker mer misstag och personen/djuret kommer inte framåt - utvecklas inte - mer än vad den/det precis måste. Av rädsla och av oengagemang, samt att hjärnan inte fungerar lika effektivt i ett negativt arbetssätt.
Bestraffning är en form av
negativ förstärkning. Det innebär att man ger negativ respons på ngt som är felaktigt. Ett exempel är bestraffning. Ett annat är tryck, att man sätter in ngn obehagligt som sen avtar vid rätt beteende. Negativ förstärkning är en bra metod i vissa fall. Det kan vara ett bra kommunikationsmedel för att få fram ett enkelt utförande.
Positiv förstärkning är vetenskapligt sätt den bästa inlärningsmetoden för både människor och djur. Det innebär att man ger positiv respons på det som individen gör rätt. Belöning är ett exempel, eftergift. Samtidigt som eftergift också innebär negativ förstärkning innan (alltså ett tryck). Dock behöver ju detta tryck inte vara obehagligt på ngt sätt.
Jag föredrar att använda mig av positiv förstärkning för att jag vill ha en positiv häst som mår bra, trivs och söker arbete. Mitt syfte med arbetet med min häst är att stärka hans självkänsla och det gör jag genom att poängtera det positiva och bra i det han gör. Ju mer positiv han blir och ju mer han tror på sig själv och har trevligt, desto mer ger han tillbaka till mig och VÅGAR försöka och söka det som jag önskar av honom. Jag vill ha en häst som letar efter saker att göra för mig.
I det fall du beskriver hade jag sett bristen i min hantering - varför släppte hästen uppmärksamheten på mig? För att gräset var mer intressant. Jag menar om du vill ha din hästs uppmärksamhet och respekt, då ska du förtjäna den också. Inte genom att kuva hästen för det som uppstår då är inte respekt, det är rädsla.
Jag hade funderat på hur en häst avbrutit detta. Inte genom linor, för det ha de inga. Använd ett språk som hästen använder. Sen hade jag funderat på vilken känsla jag ville att hästen skulle få, vad jag ville skulle hända hos hästen. Jag vill att hästen ska glömma gräset och känna ngt positivt! 1. den positiva känslan blir en belöning för honom som dessutom kommer när han gör ngt "med" mig. 2. jag vill att jag ska bli intressantare, positivare än gräset.
Hur går man tillväga då? Det beror ju helt på vilken häst man håller på med. Min häst? Jag hade studdsat fram till honom med emotionen (känslan)/syftet av lek! Så att han av reflex bryter beteendet, ser mitt avbrott som en vänlig/positiv/lekfull gest och sen genast hittat på ngt att sysselsätta honom med. Tex, be honom backa. Så leker hästar med varandra. Och hästar leker även av anledning att göra upp sin rang. Dvs om jag går tillväga som jag just beskrev innebär det att jag utför en mild och vänlig dominanshandling.
Gör jag detta rätt så har jag en häst som upplever att jag dessutom fick honom att utföra ngt han själv kanske inte ens hann tänka på och det hela var både trevligt och väldigt enkelt. Om du kan ge din häst bättre självkänsla och aldrig lägger vikt i dess misstag så är det sina framsteg den kommer ihåg och förknippar med dig. Den litar mer på dig och sig. Du har en häst som låter dig ta besluten i er "flock".
Bestraffning behöve inte i hästhanteringen anser jag. Om man bara ser på hästar som är väldigt starka individer, eller hästar som är väldigt oroliga/osäkra så är ju det allra sista man ska göra med dem att betraffa. Anledningen till att vi använder bestraffning är att vi är lata och kan göra det, dessutom är en hel del människor ganska okunniga.
Tillrättavisning däremot, innebär att man bryter ett beteende. Och det är en helt annan sak. Att man styr individen tillrätta helt enkelt. Mindre negativt, bättre respons. Det gäller både djur och människor.
omg så jag skriver.

Ska bättra mig och försöka fatta mig kortare i fortsättningen.