Om att plegga pigg häst

F

FTW

Läste för ett tag sedan att somliga ger överpigga hästar en liten dos plegasil för att dämpa dem ( t ex när man ska sätta igång konvalecenter).
Detta fick mig en smula fundersam.

Är detta vanligt? Får man verkligen ge plegasil om man inte är veterinär? Kan man överhuvudtaget få en veterinär att skiva ut plegasil för att man vill "ha det hemma"?
Finns det inga risker? (Har hört att en del hästar totalt ballar ur av just plegasil.)
Vilken effekt får man på hästen? Är det en pantentlösning eller en nödlösning?

Berätta gärna allt, för detta har förbryllat mig länge!

Sv: Om att plegga pigg häst

Jag vet inte så mycket om detta men jag vet att min "kompis" gav sånt till sitt Eng. Fullblod som är en super nervös-pigg häst.
Jag märkte inte så stor skillnad på den men den var kanske ännu värre utan det.

Där jag köpte min Arab så hade ägaren sånt i stallet å gav hästarna typ vid lastning och skoning, tyckte det var lite märkligt men enligt honom så hade hans veterinär skrivit ut det och sa att många veterinärer gör det om man frågar dem.
Ja man blir lite fundersam...

Mvh Sandra

Har också ridit pleggad häst på order från ridskolan. Hästen i fråga var under i gångsättning och i princip omöjlig att sitta kvar på (därmed inte sagt att det är rätt att plegga för ridningens skull). Vi gav plegget i lite foder och det var nog snarare en nödlösning.

Angående huruvida veterinärer skriver ut olika prepatat är det nog väldigt olika. Jag upplever det inte som svårt att få ett medel utskrivet även om man inte har en häst som behöver det.

Den vaianten av Plegicil (sirap) som man ger i munnen tillverkas inte längre, nu finns Plegicil enbart som injektionsvetska och all injektion ska ges i samrådan med veterinär. Kan säkert fungera vid kortare användning tex vid klippning eller skoning men om hästen är väldigt stressad så tar inte det lugnand och man är på ruta ett igen.
Har man en häst som man inte klarar att sätta i gång utan lugnande kanske man ska fundera ut ett annat sett att ha den som konvalecent. Genvägar med lugnande tar man till om man har tagit sig "vatten över huvudet", tror man får igen det senare....

Så trodde jag, ja. Men jag blev utskälld efter noter, så då började jag fundera på om jag missat någon poäng ...

Humelibumlan skrev:
Min är inkörd med hjälp av plegg...
Ändamålet helgar medlen? :idea:

Men hur funkar det då?
Ger du det själv? Hur annorlunda blir hästen? Varför valde du att plegga? Hur länge höll du på att plegga?
Berätta mer!!! Jag är genuint nyfiken - och helt okunnig på detta sätt att använda medicin ...

Den verksamma substansen i plegicil är acepromacin.
Den finns dels i pulverform under namnet Vetranquil dels som Plegicil i form av tabletter. Båda är avsedda att ges i foder. Pleg i tablettform och om jag minns rätt även Vetranquil i pulverform finns som licenspreparat och finns därför inte med i Fass Vet och apoteken och ibland även en del vetrinärer känner därför ofta inte till dem.

Jag tycker plegicil är bra att använda om man ska sätta igång sin häst efter exempelvis operation. Då har du kanske en häst som stått i box i x antal veckor som ska börja motioneras lite lätt. Det sista man vill då är att den ska slita sig eller kasta av en. Man får ju givetvis minska dosen efterhand som man motionerar mer kontinueligt.

FTW skrev:
Men hur funkar det då?
Ger du det själv? Hur annorlunda blir hästen? Varför valde du att plegga? Hur länge höll du på att plegga?
Berätta mer!!! Jag är genuint nyfiken - och helt okunnig på detta sätt att använda medicin ...
Beror ju på hur mycket man ger, nu finns ju inte den variant av Plegg jag använde- Sirap som gavs oralt....
Hästen blev "avtrubbad" dvs. lugnad men vid fullt medvetande och gott mod.. ;)
Plegg var det sista alternativet för att ens få Morris i vagn, utan att hon hade sönder allt som var..
Använde plegg Ca 1 månad...

Man kan även Plegga ilskna stallskötare, :angel: -blir så snälla och tillfreds med både sig själv och livet. :love: Både visslar och sjunger. :p Tills det går över för då kan dom bli sju reser värre. :devil:

Jag fick Plegacil (sirap)utskrivet på vet's ordination förut. Hästen var en 5-årig konvalecent och totalt jävla galen!!
Tyvärr reagerade han inte ett skit på pleggen så jag gav upp hela konceptet när jag åkte av och skadade ryggen för livet.
Dessutom är det rent farligt att ge en sån häst plegg då hjärtat ansträngs mer än normalt.

Jag pleggade mitt fullblod under igångsättning på råd av veterinär. Hon pratade sen med en "hästpratare" som var mycket förbryllad när hon förklarade att hästen berättad att hon varit berusad ofta :eek:

Hur kul kan det vara att motionera berusad...

:rofl:
Förlåt att jag skrattar men det lät ju så himla kul! Stackars häst!! :D

När det gäller konvalescenter så får man ofta väga för- och nackdelar mot varandra. En häst som ska ha ligna skrittpromenader vid hand men pga överskottsenergi mest går på bakbenen och bockar på stället, vad är där bäst? Att ställa den på box oxh riskera den flippar ur där med tillslut, eller ge den lugnande inför promenaderna och kunna gå de lugna promenader som är ordinerade?

Rida igång på lugnandeär jag ingen vän av men jag ska inte säga att jag aldrig kommer att göra det, jag vet inte vad framtiden har med sig liksom.

Jag försöker undvika att ge lugnande så långt det går, men när det handlar om att förstöra en hel konvalescens eller droga hästen lite för promenaderna är valet för mig enkelt.''Min valack levde rövare halvvägs in i sin konvalescens inför operationen. Nu gick det att hantera med stigbett och kedja, men hade dte inte hjälpt hade han ått lugnande utskrivet för att ta udden av det värsta.

Mitt förr-förra sto gjorde jag en del försök att plegga (med plegsirap) inför lastning men gav upp. När hästen fått plegg som skulle försätta en elefant i koma och fortfarande var lika uppstressad så gav jag upp. Däremot har valacken fått en spruta lugnande inför lastning en gång, han kan trassla hemskt vid lastning och i detta fall så var det pga skada INTE önskvärt med tokerier. SÅ innan vi skulle hem från kliniken fick han en liten shot lugnande, lastades utan problem,f ick stå på trailern en stund (han är lugn bara han är inne och åker bra) tills det mesta gått ur och sen åkte vi hem.

Däremot vet jag få veterinärer IDAG som skriver ut 'bara för att ha hemma'. Det var vanligare när plegsirap fanns. Eller kanske inte att vet skrev ut det bara för att, men när jag ringde vet och ville ha för lastning till stoet, så skrev ju vet ut en flaska. Och en flaska var på en halvliter eller vad det var, och det går millilitrar per gång så jag hade ju pleg hemma i många år efteråt, att använda efter eget huvud (jag hade halva flaskan kvar flera år efteråt, då jag tappade den i golvet och slog långa ramsor).

Min häst är totalt omöjlig att klippa så jag fick Plegg utskrivet när det fanns i sirapsform. Inga problem alls att få veterinär att skriva ut det. Ringde till distriktsvet., fick ett recept och bara att hämta ut det. Har fortfarande kvar flaskan med nästan allt innehåll.

Inte för att det spelar mig någon roll för plegg tar verkligen inte det minsta på min häst. Så fort hon såg klippmaskinen gick hon i taket.

Numera kommer veterinären ut en- två gånger om året och ger henne en lugnande spruta så vi kan klippa.

i nödlösning kan det vara ett bra alernativ. Annars...köp/håll på med hästar man klarar av är ett bra förslag (inte riktat mot någon). Eller lär dej hantera hästen på ett säkert sätt.
Om hästen kan riskera skador eller liknande om den inte "håller sig i skinnet" då är det ju en sak, men annars gör det som verkligen behövs - träna hästen och visa vem som är ledare och bestämmer..

tänk tex på om ledaren i flocken "säger till" hästen i fråga att hålla sig på plats osv...brukar det vara några problem? oftast inte...så vem av er ser hästen som ledare egentligen?

myfairlady skrev:
tänk tex på om ledaren i flocken "säger till" hästen i fråga att hålla sig på plats osv...brukar det vara några problem? oftast inte...så vem av er ser hästen som ledare egentligen?

Fast det hjälper inte med en överpigg konvalescent. Han höll sig så fint på sin plats, och på slakt grimskaft. men taktade, studsade, gick på bakbenen etc. Och det finns inte en flockledare i världen som bryr sig i vad ranglägre individer sysslar med så länge de inte hotar ranghögre eller liknande.

som sagt..är det risk för att hästen skadar sig så säger jag inte emot..har vart med och gjort det själv. Men jag tycker inte att det är ett alternativ om det är för att man inte klarar av vissa saker med hästen (hanteringsfråga). Och faktiskt så finns det de flockledare som gör det, är det nån häst som håller på och "flamsar runt" för mycket här hemma är damen som bestämmer där och säger till ...i hennes flock ska det inte va nåt tjafs..hehe. Det är alltså inte om de tjafsar med henne utan även annars, även om det självklart förekommer en del bus ibland.

Liknande trådar

Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 342
Senast: mackan
·
Hästvård Historia: För ca 1 år sedan fick hon korsförlamning pga överutfodring (hinkavis med käk). Under tiden hon rehabiliterades lyckades...
Svar
2
· Visningar
1 021
Senast: Domino_s
·
Träning Eftersom jag har allmänt tråkigt så tänkte jag se till att få igång en liten diskussion :devil: Lite nyfiken på hur ni skulle lösa...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 921
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar