om att kastrera hankatt

Sedna

Trådstartare
I sommras fick jag en katt från en dag till en annan. Antingen skulle han avlivas eller så fick jag ta honom, valet blev rätt lätt.
Ägaren visste inte hur gammal han var, gissade på ett år i sommras. Han är okastrerad i och med att han inte visade några tecken på att vara könsmogen så är han fortfrande okastrerad. Kan tilläggas att han är innekatt. Jag vill inte kastrerar honom då han är underbar i tempramentet, men alla i min omgivning påstår att man inte kan ha en okasterad hankatt.
Vad säger ni om det?
och vad har det någon betydelse om man kastrerar katten sent?

Sv: om att kastrera hankatt

Hej! Jag håller med om att du ska kastrera hankatten. det finns absolut ingen mening med att INTE göra det. okastrerade hankatter blir väldigt svåra att ha inne eftersom de skvätter överallt - och det luktar APA :eek:

Ska han gå ute så MÅSTE du kastrera honom!!! Inte för att det är lag på det förstås. Men okastrerade hankatter är en av de största orsakerna till hemlösa vildkatter som inte har några bra liv :(
Går en hankatt ute så är det ägarens ansvar att se till att han inte ger upphov till oönskade kattungar, det finns redan för många sådana :(

Okastrerade hankatter ger oftare upphov till grannkonflikter och bråk, eftersom de är mer benägna att kissa i folks rabatter, slåss med andra katter osv...

Har du katten ute är det också större risk för att du får ligga sömnlös många nätter när katten är ute på friarstråt dagar i sträck och du inte vet var han är...

De enda hankatter som inte ska kastreras är de man tänkt använda till avel! :love:

Nu blev det mycket negativt här! Men nu kommer det positiva: Det finns inget som kommer bli sämre hos din hankatt för att du kastrerar honom! Han kommer ha precis samma goa personlighet som han har nu! Oroa dig inte för det!! Han förlorar inget av sin identitet. :D

Lycka till!

.. just det, du skriver ju att han ska vara inne... det blir svårare att ha en nöjd och glad hankatt inne om han inte är kastrerad, jag tror han får ett trevligare liv som kastrerad.
Igen, det gör honom inget i hans personlighet! han blir liksom inte "kuvad" eller så, jag lovar!

Och om inte annat kommer du nog inte att stå ut med lukten när han börjar markera... det kan även honkatter göra, vilket gör att man kastrerar dem snabbt som ögat...

Väntar du för länge med att kastrera - typ flera år - så tror jag vissa hankatter liksom "missar poängen", de fattar helt enkelt inte vad som hänt utan fortsätter som förut... :smirk:

Du märker på din katts beteende när den blir könsmogen, och då kan det vara lagom att kastrera den. Fråga veterinären vad hon/han tror annars!

Jag väntade till min grabb blev tre innan jag kasterade honom. Han visade inga tecken på att skvätta eller andra liknande beteenden. Han blev lite pratglad ett tag och beslutade då för att kastera honom.

Han är innekatt som jag skrev och skulle han bli utekatt skulle jag givetvis kastrera honom, men det finns inga planer på att han någonsin kommer att bli utekatt. Så ditt dravel om utekatter finner jag rätt poänglöst. Jag är uppvuxen på landet och är uppvuxen med katter, jag vet allt det där..

Jag är mer intresserad av okasterade innekatter. Hur det fungerar. För min: han skvättar inte, har inga sådana beteenden. Han är otroligt barnslig och omogen. Så jag ser själv ingen anledning till att kasterar honom om han inte visar några tecken på att vara könsmogen trots att han är iaf 1,5 år. Då väntar jag hellre.

Intressanta inlägg och från en ovanlig vinkel :) Trodde faktiskt inte att det kunde fungera så bra med okastrerade innekatter. Det är ju vad "alla" brukar säga, att de pissar, jamar och är allmänt odrägliga så man är så illa tvungen...

Vi kan ju inte heller veta hur katten själv upplever att bli kastrerad. För de allra flesta verkar det från mänsklig synvinkel gå bra, men har även kommit i kontakt med hanar som blivit håglösa och verkat deppade, försökt para sig och sett så snopna ut när det inte funkat som förut osv...

Senast ändrad av en moderator:

Sotis. kul. Katten i fråga heter faktiskt Sote ;)

Ja det är min uppfattning också, att alla säger det. men denna katt verkar toltalt avtrubbad när det gäller det sexuella.

Jag känner att det känns meninglöst att kasterar honom om jag inte anser att det behövs. För precis som du skriver vet ju inte vi hur katten själv upplever det.

Om det funkar bra, skit i vad "allt folk" säger och låt honom vara som han är :D Själv tycker jag det skulle kännas bara skönt att slippa, känns mer som ett nödvändigt ont att snöpa frässar och din kisse verkar ju nöjd och du med :D

Kanske är han sent utvecklad och du kommer att måsta kastrera senare, kanske är det en myt att man inte kan ha okastrerad innekatt? :confused:

Det är klart man kan ha en okastrerad hankatt, tänk på alla som föder upp katter som har fertila hanar hemma. Det finns massor av hankatter som aldrig strilar eller ställer till bekymmer. Jag tänker ha min hane okastrerad så länge det går, naturligtvis under förutsättning att han inte börjar kissa inne. Så länge han endast är innekatt och du håller koll så han inte rymmer så skadar det ju ingen. Kiss från fertila hanar luktar starkare, men bryr man sig inte när man städar lådan så gör det ju inget. ;)

/Erica

Sedna skrev:
Han är innekatt som jag skrev och skulle han bli utekatt skulle jag givetvis kastrera honom, men det finns inga planer på att han någonsin kommer att bli utekatt. Så ditt dravel om utekatter finner jag rätt poänglöst. Jag är uppvuxen på landet och är uppvuxen med katter, jag vet allt det där..

Men... ursäkta mig då! Jag skrev ju ett inlägg till, som handlade om just innekatter, när jag sett att du menade att ha den inne...
Att du har växt upp på landet och vet "allt" kan väl inte jag veta? Du startade ju en tråd där du bad om råd? :eek:
Rätt taskigt att kalla det jag skriver för "dravel", bara för att du inte tycker det angår dig.

För att återgå till huvudfrågan: om katten inte visar tecken på att vara könsmogen, behöver du ju inte göra något ännu.

ja jag tyckte det var dravel eftersom det inte alls rörde frågan på något sätt. jag bad om råd om innekatter och inte utekatter, men det vet du ju vid det här laget. så det behöver vi inte prata mer om.

han kommer att förbli okasterad, för det mår både han och jag bäst av.

Inte för att det verkar som om du vill ha några råd...
men jag tycker att du ska göra som du har tänkt när han nu fungerar bra.

Jag har en fertil hane (avelshane), innekatt. Det har funkar alldeles utmärkt tills kvällen innan nyår. Han har varit snäll och go och aldrig strilat. Av någon märklig anledning bestämde han sig för att han skulle spöa upp alla andra katterna här hemma :confused: Jag fick gå in och sära på katterna vilket resulterade i 2 rejäle bett i handen och en uppklöst underarm = antibiotika och en öm arm ett tag framöver.

Katterna särades på och i förrgår lyckades han smita och börja slåss igen. Jag fick gå emellan och sära på katterna och jag fick hugg i foten :crazy:

Need I say att kulorna kommer ryka så fort som möjligt på denna kille? Han slog om från from som ett lamm till stridskämpe och det verkar vara hormonerna som ställer till det. Som en akutåtgärd fick han en hormonspruta av veterinären och han har faktiskt lugnat ner sig.

Jag skulle definitivt inte hålla en hane fertil om det inte vore för min uppfödning.

Sedna skrev:

Jag är mer intresserad av okasterade innekatter. Hur det fungerar. För min: han skvättar inte, har inga sådana beteenden. Han är otroligt barnslig och omogen. Så jag ser själv ingen anledning till att kasterar honom om han inte visar några tecken på att vara könsmogen trots att han är iaf 1,5 år. Då väntar jag hellre.

Faschinerande nog är det ofta dom som bott på landet och är uppvuxen med katter som har den sämsta synen på dom.
Hur skulle hon veta att du inte hade några planer på att släppa ut honom?
Vi människor är oftast inte tankeläsare...

Hormoner kan göra att det vänder fort. Jag har själv varit med om det på min honkatt och som Sol skriver så händer det även på hanar.

Men eftersom du är uppvuxen på landet med katter så vet du säkert redan det :smirk:

Hälsan tiger still, brukar man ju säga :) Det enda man hör om och läser om på internet är alla problem, hur man ger frässarna p-piller, måste ha dem i egna rum, ha blöjbyxor, Feliway osv.

Så kul att läsa inlägg med helt annan vinkel, faktiskt det första jag sett som gällt en innekatt :) Utekatter brukar ju oftast inte markera inne.

Tråkigt med din frässe, Sol. Finns inget annat bra alternativ?

Besparar mig gärna din sarkasm och dina påhopp om att jag/vi som är uppvuxna med katter på landet skulle ha den sämsta kattsynen.

Nej jag skulle inte heller hålla en fertil hane tillsammans med andra katter, det ser jag som en för stor risk för bråk etc. Men denna katt har ingen kontakt med andra katter och jag tycker det gör skillnad. Men det kanske är fel av mig.

Liknande trådar

Katthälsa Sedan några månader har en okastrerad hankatt med halsband hängt runt i de olika stallen i min by. Den sista 1 1/5 månader eller så har...
2
Svar
25
· Visningar
2 690
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
4 234
Senast: Gumman123
·
Katthälsa Hej, tänkte höra om nån har nåt bra tips eller hjälp till mitt problem som jag inte tänkt på. För 3 månader sedan tog jag hand om en...
Svar
6
· Visningar
1 380
Senast: Annostar
·
Övr. Katt Jag har precis fått hem en vuxen hankatt som vi troligen ska ta över då förra ägaren inte kan ha honom kvar. Detta är en stor, aktiv...
Svar
3
· Visningar
7 407
Senast: Etienne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama