Om att göra permanentbädden permanent

F

flugar

Varje år har jag öst ut våra torvbäddar och anlagt nya på hösten. Det har sen tagit ca 2 månader innan dom blivit bra igen. För mig består en bra torvbädd av en hårdare kärna ca 10 cm tjock och på den ligger ca 5 cm lös torv som ersätts varefter den förbrukas.
I år lät jag bäddarna vara kvar och fortsatte bara att lägga på torv som vanligt. Nu i januari fungerar det alldeles utmärkt men det jag är rädd för är om det kan bildas bakterier eller annat i bädden som jag inte märker men som kan påverka hästarna negativt. För närvarande mår dom toppenbra.
Våra rutiner är att dom är inne under vinterhalvåret från 2130 till 0700. På sommaren inne bara en gång i veckan om dom inte är på sommarbete. Jag mockar på morgonen med potatisgrep då skit och pinkhålor åker ut.
Fördelar med flerårig bädd: Absolut ingen ammoniak lukt vilket tidigare varit fallet under uppbyggnadsmånaderna (ca 2). Enklare och effektivare att mocka, hästarna håller bättre ordning i sin box. mindre arbete med tömning av hela boxen, billigare, ingen mögellukt, ingen svamplukt.
Nackdelar: För närvarande inga kända !
Efter lyser folk med erfarenhet med flerårig permanent bädd eller kunskap om microorganismer,svamp,mögel i torv.

Sv: Om att göra permanentbädden permanent

Varje år har jag öst ut våra torvbäddar och anlagt nya på hösten. Det har sen tagit ca 2 månader innan dom blivit bra igen. För mig består en bra torvbädd av en hårdare kärna ca 10 cm tjock och på den ligger ca 5 cm lös torv som ersätts varefter den förbrukas.
I år lät jag bäddarna vara kvar och fortsatte bara att lägga på torv som vanligt. Nu i januari fungerar det alldeles utmärkt men det jag är rädd för är om det kan bildas bakterier eller annat i bädden som jag inte märker men som kan påverka hästarna negativt. För närvarande mår dom toppenbra.
Våra rutiner är att dom är inne under vinterhalvåret från 2130 till 0700. På sommaren inne bara en gång i veckan om dom inte är på sommarbete. Jag mockar på morgonen med potatisgrep då skit och pinkhålor åker ut.
Fördelar med flerårig bädd: Absolut ingen ammoniak lukt vilket tidigare varit fallet under uppbyggnadsmånaderna (ca 2). Enklare och effektivare att mocka, hästarna håller bättre ordning i sin box. mindre arbete med tömning av hela boxen, billigare, ingen mögellukt, ingen svamplukt.
Nackdelar: För närvarande inga kända !
Efter lyser folk med erfarenhet med flerårig permanent bädd eller kunskap om microorganismer,svamp,mögel i torv.
Jag tror inte att det är några problem hygieniskt egentligen. Jag undrar bara hur ni gör när ni ska skura stallet? Lägger ni över plast på bädden eller är ni bara försiktiga med vattnet?

Om du strör med Stalosan emellanåt ska det inte vara något problem med bakterier. Men hur tjock bädd får du egentligen efter ett tag? Blir den inte vääääldigt tjock?
Jag har bädd med torv i botten och ett lager av spån ovanpå. Min häst kissar tyvärr bara i ena änden av boxen så där blir "kärnan" hård ganska snabbt, men i andra änden av boxen blir den inte det alls. Jag har däremot inte haft något problem med lukt när bädden sätter sig. (Jag har ett lager Stalosan i botten och strör sen med lite ett par gånger i månaden)

p,s Jag blev också nyfiken på hur du gör när du skurar stallet.

Tack för tipset med Stalosan men vad är det egentligen. Mina bäddar är jättefina och luktfria så jag har egentligen inget behov att tillföra konstigheter.
Bäddarna bygger inte på utan man får istället se upp så det inte tar av den hårda delen när ytlagret börjar tryta. I stort sköter det sig själv.
Tvättning av boxarna: En varm försommardag körde jag igenom boxväggarna med högtryck (ger faktiskt inte så mycket vatten). Sen torkar det ganska fort upp av sig själv.

Har du vanlig kalk i botten då eller?
Stalosan finns att köpa på Lantmännen. Det är helt giftfritt och är ett medel som är bakteriedödande samt att det neutraliserar för att förhindra ammoniaklukt. Vanlig kalk neutraliserar en aning, men inte speciellt bra och det är inte bakteriedödande alls. När en bädd ligger länge uppkommer ju en hel del bakterier som inte är önskvärda.
Den hårdare bottnen byggs ju på mer och mer eftersom. Den kan inte sluka hur mycket urin som helst och när den blir mättad måste det till mera strö som bygger på. Mina bäddar har växt en hel del. (har legat sedan oktober)

Senast ändrad:

Grejen är att hästarna pinkar 2-3 gånger per natt och på morgonen mockar jag bort det mesta av detta eftersom det sugs upp i det lösa skiktet. Och som jag skev, bäddarna är fria från oönskad lukt men jag vet ju inte om det pyr av andra grejer där nere. Därför skulle det vara kul att få kontakt med någon med en fungerande flerårig permanentbädd.

Tack för tipset med Stalosan men vad är det egentligen. Mina bäddar är jättefina och luktfria så jag har egentligen inget behov att tillföra konstigheter.
Bäddarna bygger inte på utan man får istället se upp så det inte tar av den hårda delen när ytlagret börjar tryta. I stort sköter det sig själv.
Tvättning av boxarna: En varm försommardag körde jag igenom boxväggarna med högtryck (ger faktiskt inte så mycket vatten). Sen torkar det ganska fort upp av sig själv.

Stalosan är som jag fattat en typ av kalk som förhindrar ammoniaklukt. Hade det till våra hästar och det funkar superbra!

Varför har du spån överst? Spån suger inte alls upp vätska lika bra som torv. För 2 år sedan provade jag en blandning av torv och strö vilket dels gav blötare bädd dels mer åtgång; enda fördelen var att det blev lite ljusare.
Ventilationen är givetvis också viktig.

Fast jag har upplevt det precis tvärtom. Nu efter flera års prövande med den bästa bädden så har jag äntligen hittat det som fungerar så gott som perfekt. Nämligen en tjock torvbädd med spån överst.

När jag fyller på med strömaterial så fylle jag på med spån. Bädden är nu lite mer än ett halvår och jag skall fylla på med två stora torvbalar för första gången sen jag gjorde bädden.

Spånet gör så att torväbben sätter sig väldigt snabbt + att när man mockar ut så får man med sig i princip ingen torv alls. Torven är en hård bädd medan spånet är löst och ligger ovanpå. Fördelen med spånet är att det fyller ut bättre än torven + att när hästen går runt så är det bara det lösa spånet som rörs runt. Själva bädden är helt orörd.

Mvh

Tora

*KL* kanske OT oxå:smirk:

Här har vi rena halmbäddar (bara halm alltså) + kalk förståss.
och jag har funderat lite kring detta med lukt och olika bäddströ min reflektion är att det som spelar mest roll i mitt tycke är väderleken!! Är det mycket regn (fukt) och strax över nollan då är risken som störst för lukt och "söggligt" ytlager oavsett strömedel. Är det varmare eller kallt (minusgrader) då är bäddarna torra och luktfria oavsett strömedel då också. Jag har stått i olika stall och testat olika bäddar under nu 25 år och föredrar permanentbäddar av halm. jag upplever att hästarna föredrar dem - har aldrig så mycket liggavtryck som på detta.
(Jag har unghästar + vuxna ridhästar som tränar/tävlar i stallet)

Vitsen med permanentbädd är att man inte mockar bort urinet. Det ska ner i det undre laget som ska brännas där till utmärkt jordförbättrare. Därför är spån bra att ha överst för att det inte ska suga upp urinet. Det ska rinna igenom till det undre lagret. (det är denna bränningsprocess som gör bädden varm)

Senast ändrad:

Exakt som dig gör jag också. Torv i botten och spån ovanpå. Jättebra. (Tycker också det funkar lika bra på det gammaldags sättet med halmkakor i botten och spån ovanpå, men jag har inte lika lätt att få tag på bra halm)

En väl fungerande djupströbädd är inget man ska mocka ut! Det händer absolut ingenting mer med torven efter att den börjat brinna ihop. Så länge inte hästarna GRÄVER i den. Men det känner man på lukten (ammoniak). Det är alltså mycket bättre att låta bädden ligga så länge den fungerar! Det blir inga nya bakterier eller ngt sådant och varken mögel eller svamp växer i bädden så länge den hålls aktiv = tillförs nytt kiss! Dumt att kalka eller hälla på andra medel, helt onödigt om man verkligen har en tjock bädd som brinner = blir hård och torr.

Enda farliga med djupströbädd är djur som gräver och hittar saker att äta nere i bädden, idisslare får gasbrand då, vet inte om hästar klarar det bättre, men har aldrig hört att de kan få gasbrand (det är ju en jäsning i fel mage s a s) Hästar äter ju sällan skitiga saker (utom min fölunge....)

Jag lät av olika anledningar bli att mocka ut torvbäddarna för två år sedan. Fortsatte alltså efter sommarbetet som vanligt. I våras, då var bädden alltså två år, mockade jag ur och gjorde ny bädd. När jag tänker efter var det egentligen onödigt. Den var varken tjockare eller besvärligare att mocka ur än efter ett år. Den var helt luktfri och det understa lagret var som finaste matjord.
Jag använder något som heter Boxnytta i stället för Stalosan. Det är ett bergsmineral som neutraliserar och "suger" upp ev fukt och lukt. Ser ut som fin havssand. Det är jättedrygt och inte lika dyrt som Stalosan heller.

En bekant till mig hade tidigare ridskola med en massa hästar. De mockade inte ur sina torvbäddar på flera år. När de avslutade verksamheten var bäddarna bara ett par dm höga. Jag ska prova nästa år igen att låta bäddarna ligga kvar. Det var helt klart inte sämre i alla fall.

Jag antar att du svarade fel person. Håll koll på vem du svarar så det inte blir rörigt att läsa.

Exakt som dig gör jag också. Torv i botten och spån ovanpå. Jättebra. (Tycker också det funkar lika bra på det gammaldags sättet med halmkakor i botten och spån ovanpå, men jag har inte lika lätt att få tag på bra halm)

Jag har också haft samma problem med halmen. Det är därför jag föredrar torven.

Mvh

Tora

Vi har likadana permanentbäddar, men våra "sätter sig" på ett par veckor. Kalk eller stalosan i botten, 10 cm "kaka" och lös torv ovanpå. Bajs och kiss i den lösa torven tas bort varje dag, men det som är i kakan sparas. Är det väldigt blött på kakan lägger vi på stalosan. Stalosan minskar tillväxt av bakterier, svampar och virus etc. Du kan läsa mera här:
http://www.lactamin.se/webit/websid...i5ruTK7i6gWtKI4G3uDKPEFjgmHXuQfk560NCCFOGgIMp

För att minska risken för mögel etc är det också viktigt att göra rent i stallet, och inte minst att ha god ventilation. En fuktig miljö främjar ju tillväxt av diverse oönskade saker ...

Just ventilationen kan vara lite knivigt höst och vinter; har du kallstall så blir fukthalten i princip som ute (eller t o m högre). Finns många bra trådar/ inlägg om ventilation på hästverksamhet här på Buke.

En väl fungerande djupströbädd är inget man ska mocka ut! Det händer absolut ingenting mer med torven efter att den börjat brinna ihop. Så länge inte hästarna GRÄVER i den. Men det känner man på lukten (ammoniak). Det är alltså mycket bättre att låta bädden ligga så länge den fungerar! Det blir inga nya bakterier eller ngt sådant och varken mögel eller svamp växer i bädden så länge den hålls aktiv = tillförs nytt kiss! Dumt att kalka eller hälla på andra medel, helt onödigt om man verkligen har en tjock bädd som brinner = blir hård och torr.

Enda farliga med djupströbädd är djur som gräver och hittar saker att äta nere i bädden, idisslare får gasbrand då, vet inte om hästar klarar det bättre, men har aldrig hört att de kan få gasbrand (det är ju en jäsning i fel mage s a s) Hästar äter ju sällan skitiga saker (utom min fölunge....)

Tack för ditt svar. Håller helt med dig om att inte köra med onödiga kemikalier. Du verkar ha erfarenhet av flerårig permanent bädd och grepp om hur den fungerar. Hur länge har din bädd legat och har du haft några speciella problem?

Jag har följt tråden med stort intresse. Jag har tyvärr inget bra svar att ge dig eftersom jag är helt nybörjare på det här med permanentbädd....så jag hoppas du ursäktar om jag slänger in en egen fråga och trådkapar en aning. ;)

Jag är ute efter en lösning där jag behöver spara tid vid mockningen och om jag har förstått det rätt så gör man det om man har bädd istället för att mocka "hela" boxen varje dag. Vi har kallstall med borttaget innertak. Alltså öppet hela vägen upp i nocken. Därför blir det minusgrader i stallet på vintern osv.

Hur gör jag bäst en bädd?
Min ena häst är en riktig "skitpelle" som rör runt allt i en salig röra varje natt. Funkar det att ha bädd till en sån häst?

Om det funkar med lortpellar eller inte är helt individuellt, du får testa helt enkelt.

Vi har enbart haft torv i botten, för jag anser att det har överlägsen uppsugningsförmåga. Det blir som en kaka, och avger inte ammoniakångor när bädden satt sig.

Vårt stall är ett isolerat kallstall, alltså ouppvärmt.

Liknande trådar

Hästvård Om tråden ligger fel så får moderator gärna flytta den :) Jag har tänkt fixa en permanent bädd till vintern men har lite funderingar...
Svar
3
· Visningar
1 012
Senast: bigganl
·
Hästvård Jag blev less på att mitt stora halvblod alltid hade tredje värdskriget inne i sin box så fort han blev det minsta upprörd och att jag...
Svar
14
· Visningar
2 171
Senast: Lena J
·
A
Hästvård Vi är på väg att byta till torvbäddar i vårt stall. 3 st har redan bytt, men jag blir väldigt tevksam till att byta själv då jag tycker...
Svar
16
· Visningar
3 990
Senast: ch791022
·
C
Hästmänniskan jag har min häst inackorderad i ett stall. den har stått där i ca 2 månader och det är också så länge jag har ägt hästen. i början...
2
Svar
35
· Visningar
4 102
Senast: Ganesco
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Adventskalendertråden 2024