Om att betsla upp i terrängen.. Hjälp mig!

the_connemara

Trådstartare
Om jag diskuterat detta innan (fio och smulan iaf) så får ni nu inte ta det här inlägget som en pik, vill bara ha lite "bakgrundsfakta" mest för egen del ;)

Detta gäller er som rider eller har ridit hästar som ni känner ganska/mkt väl och som ni behöver betsla upp i terrängen. Har endel frågor som ni gärna får tänka över lite innan ni svarar på. Svar som "jag rider alltid på tredelat men i terrängen måste jag ha pessoa för han blir så stark" kan ni utelämna, det känns inte riktigt relevant för diskusionen jag vill ha.

För det första, vad har ni för bett i terrängen? Har ni det vid något annat tillfälle?

Om ja: Vid vilka andra tillfällen då? Finns det tillfällen då ni inte kan rida på "dressyrbett" (dvs tränsbett/andra snälla bett/bettlöst utan hävstång osv) och terrängbettet är för skarpt? Vad har ni då?

Om nej: Vad är det som gör terrängen så speciell? Vad har ni för bett vid galoppträning/terrängträning/konditionsträning/ridning i grupp/ute/hoppning? Varför fungerar inte dessa bett i terrängen?

Kommer mer följdfrågor när ni svarar, går inte att fråga mkt mer nu utan ngt fakta om er ;)

Detta är mest för att jag har en massa teorier (som jag inte vet om de stämmer) om att man faktiskt kan få en häst lydig nog att rida den på nästintill samma bett i terrängen som i övrig ridning. Iaf så tycker jag att allför många häster betslas upp i onödan. Men blir nu inte arga, detta är vad jag tror, vill tro, och ger ni mig bra argument mot detta så ger jag mig. Så det är bara att börja övertyga mig;)

jag rider min ponny på gummipelham i terrängen, den betslingen har jag även vid en del hoppträningar och på tävling. I början red jag bara honom på vanligt tre delat bett och det fungerade väll relativt bra. Han har en tendens att bli relativ stark när han har kommit igång och har fått hoppa några hinder i följd.
Självklart tycker jag att det är viktigt att han är lydig och att man ska kunna kontrollera honom på vanligt bett, en av anledningarna till att jag även hopptränar på det i bland. Anledningen till att jag bytte bett förra hösten var att när vi kom upp i klasserna kändes det bättre om man kunde ta en nätt förhålllning innan hinderna och han tog den , än att jag skulle behöva dra och slita i honom som det var innan. Denna säsonen har gått betydligt bättre vilket säkert beror på en del rutin men han springer sig inte lika trött i början då jag kan hålla kvar honom i rätt tempo. Det har också blivit lättare att få tillbaka honom till lydnads hinderna.

På min stora häst har jag ett vanligt tre-delat bett igenom alla disipliner ( förutom när det är kandar klass)

Sen tycker jag personligen att man ska rida på så "snälla" bett som möjligt och att man ska ha kolla på sin häst även utan en helt skrott hög i munnen. Men det går inte riktigt på alla. och då anser jag att det är bättre att ha ett lite skarpare bett och slippa drag kampen.

Hehe såg att du nämnde mej i början på ditt inlägg men tänkte skriva vad jag tycker och tänker iaf! :)
Jag håller med dig till fullo angående att allt för många betslar upp i onödan, och jag anser tex. att många försöker kringå lydnadsproblem med hjälp av ett skarpare bett (menar inte någon specifik, utan helt generellt).
Men sedan har vi ju de där hästarna som är lydiga men dock lite "föör glada" i terrängen. :angel: Då uppkommer ju en säkerhetsrisk som man kanske kan undvika genom att hitta ett bett som hästen uppskattar lika mycket som ryttaren. Men fungerar hästen på ett "snällt" bett så är det ju det ultimata!
Jag tycker att det är viktigt att hästen accepterar bettet och är lugn i munnen och att man inte sätter in något som är på tok för skarpt. Då blir det ju helt motverkande effekt, förhållningarna blir för skarpa och glädjen försvinner.
Det jag tror att alla borde eftersträva är att hitta en ärlig bjudning på hästen, sådan bjudning som man har på vanligt tredelat skall också de som rider på starkare bett ha. Om bjudningen försvinner är ju bettet för skarpt. Vi vill ju att hästen ska ju vilja framåt men samtidigt vara reglerbar, för att åstadkomma detta kan vissa vara tvungna att betsla upp trots att de har en lydig häst.

Många har ju hästar som behöver regelbundet bettbyte och jag har börjat rida min lilla tok på kimblewickbett i både hoppningen och terrängen nu och bättre har han aldrig gått förrut. Äntligen kan jag komma till riktig ridning! Är nu färdig i god tid innan hindret och stör honom inte försent iom att han svarar i tid på mina hjälper! :D

Oj vad luddigt allting blev, hoppas ni förstår vad jag ville få fram iaf! :crazy:

Jaha kan bli långt :D

jag numrerar mina pållar för att lättare förklara.

1. Mkt lydig häst med placeringar upp till msv dressyr (plac alla starter de sista 6åren den tävlade), msv hoppning och svår fälttävlan. Reds på vanligt tredelat bett i alla klasser i hoppning, lätt att svänga och var näst intill oslagbar där. Kunde svänga på en femöring :) Dressyren gick han väldigt bra på bett och minst lika bra på kandar, faktiskt ingen skillnad. Hur lydig som helst och gjorde alltid exacta fattningar och avsaktningar exact vid bokstäver = oftast 8 på lydnad och 9 på ryggningar.
I terrängen reds han på gags! Orsaken till det var att han var relativ långsam i terrängen och jag var tvungen att rida på honom rejält mellan hindrena vilket självklart medförde att han blev rätt lång i forman. Eftersom han dessutom var rent halvblod så blev han fortare trött i en terräng trots att han var väl tränad och det gjorde honom också tyngre att rida för mig. Orsaken till gagsen var just det att det gick snabbare att ta upp honom och att jag kunde rida fortare närmare hindret utan att behöva "dra" honom i munnen pga sin lite längre form i terrängen han blev alltså lättare att korta upp utan att behöva jobba så mycket för mig. Både dressyren och hoppningen så behövde man inte rida på honom så mkt utan där går det ju långsammare naturligt. Jag hade också känslan av att jag kunde rama in honom bättre i terrängen trots att han var mkt lydig.

2. Mkt het häst med ett väldigt knepigt temperament, en ren terrängmaskin som var spikrak på alla typer av hinder. Snabb och vändbar i hoppningen och mindre bra i dressyren. Startade dock en La i dressyr med första utanför plac :eek: annars ett monster i dressyren. Hon var en tiger och reds på vanligt bett i dressyren, satte på kandar en gång men hon var helt vild då. Gags i terrängen och pelham (gummi) i hoppningen. Orsaken till gags i terrängen var just att hon var övermodig och kunde lika bra gå på studs på ett galoppsprång. Hon är nog en av få som studsat ner i snogeholms *** vattenhinder :eek:. Kan bara säga en sak stark som bara den och hoppade det som stod i vägen. Aldrig några problem med styrhinder utan hon var bara sådan till sättet att det skulle gå fort. Jag kan tillägga att denna häst gick 6 st internationella fälttävlan med felfria rundor i både hoppningen och terrängen :eek:

3. Mamman till ovanstående hoppad upp till 150cm med segrar och placeringar på vanligt bett, placerad i LA dressyr och svår fälttävlan. I terrängen reds hon dock på gags just för att kunna rida på henne, hon var blixtrande snabb i terrängen och istället för att sitta och joxa på henne så föll valet på gags. Det gjorde dessutom att hon fick upp sin nacke lite. Hon reds på vanligt bett i början men ju mer hon gick dessto starkare blev hon.

4. Nuvarande häst, Vanligt bett rakt igenom i alla grenarna, Hon är placerad i LA:4 dressyr, 125cm hoppning och ** fälttävlan. Tävlar idag *** och reds en begränsad tid på hissbett förra året då hon började bli stark. Hade det även på första tävlingen i år men bytte ut det innan terrängen då hon blev ännu hetare med det. Hon rids utan sporrar och är en mkt tuff dam som också är väldigt rak på smalhinder och lydig på dressyren (ibland). Super att markarbeta och du behöver bara räta upp dig lite för att han skall göra en halvhalt, men när det är terräng så blir hon tuff utan att för den delen vara olydig. Banhoppningen är hon väldigt het men rids på helt vanligt bett då hon blir värre på skarpare bett. Där gäller det att vara så lugn som möjligt själv och sänka hennes nacke mellan hindren. Snabb i omhoppningar är hon.

5. Nuvarande fullblod rids på vanligt bett i alla grenar super lugn och lydig. Har dock gått på bana och var där mkt het. Idag är det borttränat helt och han kan gå på nästan lösa tyglar i alla grenarna, vad som händer när han går upp i klasserna får tiden visa.

Nu tävlar jag visserligen inte fälttävlan längre, men min Mycket starka ponny red jag på vanligt bett i terrängen. hellre att det gick lite för fort och jag fick ta lite mer än att han belv förbannad och ställde sig upp. Egentligen hade jag velat betsla upp honom men det gick inte, och man får ta det som det är. Och det funkade ju iaf.

Vår stora betslas inte heller upp, han har ett sår i munnen som lätt går upp trots ett år på hackamore och att sätta i ett skarpare bett skulle vara lite självmord för den munnen. Dock tror jag att såret i sig kunde förhindrats av skarpare bett (drogs upp under en jakt då han var helt tokig och min bror som red fick ta i rejält, då tar han ändå en hel del i bänkpress ;)) Han är dessutom inte stark för det mesta, bara het och går lätt att få tag i.

Jag ser hellre att folk betslar upp än att man rider en häst som blir livsfarlig, för det är en livsfarlig sport vi håller på med.
Man kör ju inte en bil med dåliga bromsar i onödan så varför kör ahäst med dålig broms?

jag har snarare gjort tvartom med min gamla hast, den var stark som bara den pa traning men blv oftast mkt lyhord under tavling vilket i sin tur gjorde att jag kunde ga ner fran gags till vanligt transbett :D

Nu tävlar jag visserligen inte fälttävlan längre, men

haha så klok är jag fortfarande. Får se om suget faller på att ta ut den stora något kanske i höst eller i vår, då kanske jag har blivit så gammal att jag blivit senil och glömt att jag inte är ryttare längre. Men numera är jag i första hand fotbollsspelare, inte på långa vägar lika farligt (trots att jag faktiskt så sen som för en månad sen råkade kapa av vadbenet på en tjej på 3 ställen + att hon landade så illa att axeln gick ur led :angel: )

men min Mycket starka ponny red jag på vanligt bett i terrängen. hellre att det gick lite för fort och jag fick ta lite mer än att han belv förbannad och ställde sig upp

Eh?? Hur hårt tog du i din ponny då?? Vad jag vet så galopperar i alla fall jag hela terrängen och på ett skarpare bett så måste man ju vara lättare i handen..

Munsår läker väldigt bra med LHP salva :smirk:

alltså; om du läser igen så red jag på vanligt bett i terrängen, han funkar inte och komemr troligtvis aldrig funka på skarpare bett, han har en tendens att bli överladdad och sen slår det slint i huvudet och han tänker bakåt istället, Jag satt inte direkt och slet i honom, om det är det det lät som, men eftersom han är lite stor o stark o framtung speciellt när han fått galoppera på så fick jag ta ett par lite uppresande tygeltag för att säga "nu kommer hinder"

Gudarna ska veta att vi provat allt med det där såret (som fö inte är på samma häst..) och nu när han inte gått några "större" klasser varken i hoppning eller fälttävlan på ett tag så börjar det läka ihop rätt fint. Vi har noig använt alla salvor som går att få tag på :smirk:
Inkluderat LHP salva..

Nu när jag vaknat lite mer förstår jag hur du menar :o
Jag har visserligen aldrig provat att rida med skarpare bett på tävling, möjligt att det skulel gått bra, själva terrängen , från startbox till mål är en sak, det är framridningen och sekunderna innan start som varit det största problemet.
Har tränat terräng med skarpare bett en gång vilket ledde till att han gick på bakbenen 50% av tiden och frambenen resterande 50% en, detta utan att jag tog i honom mer än nödvändigt (jag har lite fobi för skarpa bette fetrsom jag inte anser att jag är tillräckligt stilla i handen för att rida med dom)
Min tränare satt upp, bara för att bli bjuden på rodeo deluxe, han var tokarg. samma sak när jag bara suttit o skrittat med det ute, så for jag bara tar tyglarna blir han förbannad.
Då mun, rygg, hela tjofaderittan var kollad så var det väl bara inse att jag fick rida honom på vanligt bett och det funkade så det var ingen ide att tjafsa mer.

jag rider med vanligt tre-delat bett på min häst i dressyren, under hoppningen har jag ett tre-delat med ringar på mitten plattan, så han får lite annat i skallen att tänka på ;) ute rider jag på kombinationsbett för att han tycker att det e skit kul och drar på som ***. då e han ändå stark på det bettet, men vet inte vad man kan ha på honom annars. red innan med hissbett men han fick sår i munnen av det :(

....................................................................................................

Man måste ha bra bromsar för att våga gasa

Hurdan är din häst att galoppträna och rida ut på? Galoppera i grupp/längre sträckor? Rider du på tredalt då (förstod jag det som iaf)?

Får lite samma svar som Zipp ;)

Hurdan är din häst att galoppträna och rida ut på? Galoppera i grupp/längre sträckor? Rider du på tredalt då (förstod jag det som iaf)?

Men vi har nog delad uppfattning om ärligt bjudning. Tycker jag ser mkt fler hästar som springer ifrån ryttaren snarare än bjuder. Bjudning för mig är viljan att gå framåt inte ATT gå framåt. Glädjen kommer liksom inte med farten eller att få gå fram utan att vara tillfreds med ryttaren och lyssna. Jag vill hellre se en häst som lyssnar på ryttaren an inte på bettets skarphet.

Sen har jag aldrig förstått det bra med regelbundet bettbyte. Ett bett hästen trivs med ska väl inte användas så att det skadar om den går med det ofta? Fast eftersom det är många som förespråkar det så är jag nästan beredd att ge mig. Dock så är det fler av de ryttare vars ridning jag inte gillar som försspråkar bettbyte än de jag beundrar, så det är väl den sista haken som inte går i ihop i min hjärna..

Himla skoj att det går bättre nu iaf!!
:bump:

Så dressyr innebär bana för sig då? Varför inte rida dressyr ute? För mig är ridning helt ointressant om jag inte har någorlunda koll på hästen ute, dvs hästen går i form och lyssnar precis som den gör på bana.

Visst måste man ha bra bromsar för att våga gasa men varför verkar det som att alla sätter bromsen=bettet???

/ ngt irriterad, ta det inte för allvarligt, jag menar inget illa!

Det var bla från sådana som du som jag antog att jag skulle få bra argument ;) Generellt (inte uttalat dock) så gäller ju min tråd lägre klasser och mindre erfarna ekipage eftersom det är där man oftast ser dåligt samspel. Även om man kan se känsla hos mindre erfarna ryttare oxå.. Men iaf;)

1. Bra anledning ;) Undrar dock även här hur den hästan var att rida ute och galoppträna. Dvs hur den gick på träning i längre galoppsträckor. Var det ok med vanligt bett då (vilket tempo galopptränade du i?) eller?

2. Känns som en häst man lätt tar för "olydig" och lite oharmonisk. Sto (och andra med) kan ju dock vara lite knepiga. Hur var hon att rida annars?

3. Hur var hon att rida annars? Mkt ligger ju i släkten..

4. På den korta beskrivningen så låter hon som en typhäst av modell "het" :D Hur är hon att galoppträna osv?

5. Det var ungefär detta jag ville åt.. Många hästar är nog som din 5:a.. Skulle vara roligt att veta hur han blir i framtiden!

Just det där att mkt "hetsighet" nog går att träna bort. Orkar inte gå in på det så mkt mer just nu, får se vad ni tycker om era svar :devil: Nää, vill inte uppröra någon i onödan, tack för schysta svar!! :bow:

Jag red min gamling på på tredelat eller rakt silikonbett hemma. I 99% av fallen hade jag något av de betten på hopp- och terrängträning också. På tävling växlar han upp, och då byter jag till jaktstång.

Med tidigare ägare gick han alltid med pessoa förutom vid dressyrarbete på bana, det tog ett halvårs träning innan jag kunde galoppera honom ute utan risk för att han skulle sticka.

du förstod helt rätt
Jag galopptränar och rider ut med på tredelat Visst är han lite stark men det är aldrig så det inte kan hålla honom, man får rida lite öppna eller sluta så lungnar han sig:)

Liknande trådar

Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 873
Träning Vi har ett travsto i stallet som gnager något fruktansvärt på inredningen samt har vid några tillfällen även antytt på början till krubb...
Svar
18
· Visningar
1 526
Senast: charmant
·
Utrustning Min kompis har ett litet problem. Hennes häst blir lite för pigg i terrängen. Mellan hindren är inga problem då galopperar han på i bra...
Svar
16
· Visningar
1 225

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Hiss och diss del 5
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar