om aspergers syndrom

ameo

Trådstartare
Moderator
Läste i aftonblaskan http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18214649.ab att försvararen till killen som tros ha mördat och styckat Vatchareeya anser att han inte kan ha utfört detta pga att han har aspergers syndrom.

Jag kan nästan inget alls om aspergers - ÄR det så att man kan anses vara oförmögen att mörda och stycka bara för att man har detta syndrom? Låter konstigt i min värld, känns bara som ett "gripa-sista-halmstrået-argument" från försvararen. Men kanske är det jag som är naiv?
 
Sv: om aspergers syndrom

jag vet en som har den diagnosen o han är jägare och har skjutit katter så det tror jag inte ett dugg på
 
Sv: om aspergers syndrom

Mycket konstigt argument. Klart att man kan mörda ändå. Och göra allt annat, rent fysiskt. Sen att man har en massa psykiska spärrar är en annan sak, men jag som är mycket insatt i ämnet anser inte att det är ett hinder i det här fallet.
 
Sv: om aspergers syndrom

Nej du är inte naiv. Givetvis kan någon med Asberger mörda, precis som NT människor kan mörda. Advokaten gör bara bort sig och kommer troligen att spä på fördommarna om Asberger då en rekyl åt andra håller säkert kommer i media :(
 
Sv: om aspergers syndrom

Oförmögen att utföra gärningen kan han knappast vara. De personer jag känner som har asperger är intelligenta personer som är kapabla till det mesta. Det de lider av (de som jag känner i alla fall) är en nedsatt förmåga att klara vissa sociala situationer, t ex svårighet att läsa av andra människor och att anpassa sig efter andra. Särskilt när det gäller outtalade eller vaga signaler.

Man skulle kunna tänka sig (tror jag) att ange diagnosen som orsak till mordet, dvs att han gjorde det för att han inte uppfattade hennes reaktioner, snedtände och därför slog ihjäl henne. Annars finns nog ingen anledning att blanda in diagnosen.
 
Sv: om aspergers syndrom

Omväxling förnöjer som man brukar säga. Annars brukar man ju höra att mord begåtts pga Asperger och att alla aspergare är jättefarliga mördare O_o
 
Sv: om aspergers syndrom

Omväxling förnöjer som man brukar säga. Annars brukar man ju höra att mord begåtts pga Asperger och att alla aspergare är jättefarliga mördare O_o
Precis vad jag tänkte! :D

Människor med Aspergers kan vara precis lika skyldiga till brott som alla andra, det beror inte på om man har någon diagnos eller inte.

/Jenny, som själv har Aspergers
 
Sv: om aspergers syndrom

Jomen precis! Enda skillnaden är väl egentligen att de mord som faktiskt begås av aspergare i vissa fall kan te sig lite udda och då gärna dyker upp i kvällsblaskorna :p

//En till aspergare (som inte mördat - än... :sneaky: )
 
Sv: om aspergers syndrom

Preciiiiiiis. Som han den där galningen i Härnösand, trippelmördaren. Jo men tjenare, vilken galning! Då fick jag höra att jag kanske var en mördare eftersom jag hade aspergers (jo men tjena..), bland annat kommentarer i min blogg om det. Wtf liksom?! Det hittade en journalist och efter den helsidan i DN har ingen kommenterat det hos mig mer, inte "vänner" heller ;). Känns ju jävligt spännande när till och med de jag känner börjar tvivla liksom. Tack för det media!

//En till aspergare (som inte mördat - än... :sneaky: )
Haha, inte du heller?! :eek::D
Jag är mest snäll så jag blir dum typ.
 
Sv: om aspergers syndrom

Eller som programserien Ondska som gjorde ett avsnitt om Asperger och vinklade eländet till att alla aspergare är mördare, psykopatdiagnoser odyl var helt oviktigt i sammanhanget :p Var en på ett annat forum vars barn kommit hem gråtande från skolan dagen efter. Ungen har Asperger och kompisarnas föräldrar hade sagt åt kompisarna att inte leka med ungen längre för han var farlig :banghead:

Haha nä, jag är faktiskt rätt jävla dumsnäll jag också, men nån gång ska väl vara den första! :D
 
Sv: om aspergers syndrom

Det låter som en felcitering.
Vad jag läst (och hört) så är det inte diagnosen som sådan utan hur den och andra diagnoser yttrar sig hos just den här personen.
 
Sv: om aspergers syndrom

Nä, så klart inte.

Men kan det vara så att försvararen menar att han har vissa spärrar/fobier/idéer på grund av Aspergers syndrom som gör det "omöjligt"? Tex klarar inte av höga ljud, kroppskontakt, blod eller liknande?
 
Sv: om aspergers syndrom

Det jag förstått i diskussioner jag hört om gärningsmannen är att han var i många fall ganska initiativlös i sin asperger och att försvaret invände att hans brist på initiativ och oförmåga att planera skulle gjort det svårt för honom att stycka och förflytta kroppen. Tror försvaret även försökte sig på en förklaring där hans Aspergers påverkade hans sociala interaktioner till den milda grad att han inte skulle klarat av att ljuga för polisen i förhören.
 
Sv: om aspergers syndrom

Skitsnack.

Vet personer med asperger och dom kan säkerligen mörda någon om dom nu skulle vilja det.

Tex så har jag själv blivit tillfrågad om jag skulle vilja göra en aspergerutredning senast i december men jag har tackat nej. Det kan ju vara så att jag har det men har valt att inte veta, och ja, jag kan mörda. Men det vill jag inte.
 
Sv: om aspergers syndrom

Vi Aspies är precis som alla andra bara det att vi kan ha svårt med interaktionen. Vi kan göra det alla "normala" människor gör och har samma typ av spärrar. En sak jag märkt är att ju äldre vi blir desto mer försvinner av diagnosen och den som träffar mig IRL kan aldrig gissa att jag är en Aspie. :p
Specialintressen och gåvor förstärks dock med åren men det kallar jag bara erfarenhet, precis som hos alla andra.

Jag har ju vitt skilda intressen men alla hamnar i facket teknik och elektronik, sen har jag medfödd "animal sense" men den väljer jag att inte snacka högt om för "animal whisperers" är ju bara flum och båg. :meh:
 
Sv: om aspergers syndrom

Är väl säkert så att ju äldre du har blivit desto mer har du tränat på den sociala biten, säkert ofrivilligt men ändå.
Jag har vänner med det, men är inget jag tänker på. Speciellt inte om de skulle kunna mörda mig eller inte :p
 
Sv: om aspergers syndrom

Ge mig inga planer nu.. *smider lömskheter* :sneaky:

/Aspie nr 3

(OBS jag bara skojade angående lömska planer - om någon trodde jag menade allvar eller så :p )
 
Sv: om aspergers syndrom

Jag kan personligen säga att jag lär mig mer för var dag som går. Ju äldre jag blir desto bättre kan jag "dölja" mitt funktionshinder då jag helt enkelt lärt mig utantill hur saker och ting bör vara i sociala situationer.

Brukar säga att jag är mekanisk, inte automatisk som de flesta NT-personer är.
 
Sv: om aspergers syndrom

Jag har lärt mig att aspergers syndrom gör att man inte har någon humor, DET BETYDER ATT DU ÄR SERIÖS:eek:


(inlägget till mig tycker jag är fullständigt logiskt, alla lär vi livet ut)
 
Sv: om aspergers syndrom

Nä, så klart inte.

Men kan det vara så att försvararen menar att han har vissa spärrar/fobier/idéer på grund av Aspergers syndrom som gör det "omöjligt"? Tex klarar inte av höga ljud, kroppskontakt, blod eller liknande?

Bra tanke. Som sagt så finns det vissa saker (olika från person till person, förstås) som gör att om man som Aspie inte klarar av att göra/ta i/se på/smaka något, jag då klarar man det absolut INTE.
För det är näst intill fysiskt omöjligt att ta sig till att göra det. Hjärnans "NEJ JAG KAN INTE"-signaler är så överväldigande starka så man omöjligt orkar eller klarar kämpa sig över den tröskeln. Sedan KAN man med vilja och jädra anamma ta sig över eller försöka kika över kanten på sin höjd, men vissa saker är inte värt det.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp