Om Agria och avlivning

Carla

Trådstartare
Hej!
Jag har sedan lite drygt 1 år (1 år och 2 månader) tillbaka kämpat med min hästs hälsa, först hosta, sedan en hälta pga två olika skador. Efter första hältan var vi igång i 2 och en halv månad innan nästa skada kom. Dvs, vi kom inte så långt med kondis och diverse.
Nu är vi alltså inne på spark nr 2 och han har stått sen den 3e april. Nu senast var vi inne på ATG och då var han lite (väldigt lite, men ändock) halt på ena fram och andra bak ("originalsskadan" satte sig på HB Has), samt höger bak där han fick sparken. Han har också börjat hosta igen nu när han har fått stå så mycket, och hostan är något man rider bort = inget val.

Det är konstaterat en liten skelettskada på hasbensspetsen och en liten senskada på HB ovanför hasen från tidigare vet.besök pga den senaste skadan.

Nu när vi senast var inne så blev resultatet ännu mer väntande. Nu ska vi prova och se vad som händer med hältorna/svullnaden om han får gå ut i en hage 4-6 veckor och då röra på sigmer självständigt än att jag tar ut honom på 15-20 minuters promenader varje dag. Vet. ville inte börja spruta och bedöva och ha sig.

Men till min fråga - hur länge ska man behöva kämpa? Hur länge ska man behöva vänta? Min häst kommer troligtvis inte komma upp i samma liga som han spelade i innan, och är triangelmärkning på tal - hur gör man då? Har man ett val i sådana lägen om man säger att man hellre tar bort sin häst än triangelmärker honom?
Han har eksem, och som med allt eksem håller det sig i skick om man sköter det, annars inte. Jag har ingen möjlighet eller intresse att ha kvar en triangelmärkt häst med eksem, som dessutom blir förjävlig att hantera när han står. Inte heller har jag lust att sälja honom till en främmande människa med tanke på hur han blir/kan bli.

Förstår ni hur jag tänker? Är det någon som har erfarenhet om liknande situationer? Hur tänker Agria, som är mitt försäkringsbolag?

Kanske lite luddigt.
Tacksam för svar!

/Carla

Sv: Om Agria och avlivning

Jag tror faktiskt att frågan är bättre ställd till den det berör; d v s Agria. Endast de kan svara på vilken policy de har.

Ta en diskussion med din veterinär också. Det är ju veterinären som måste ta beslutet om en häst ska dömas ut eller inte.

Och läs på Agrias villlkor ordentligt.

Lider han inte av att bara gå på lösdrift skulle jag låna ut han som sällskaps häst låt han få bara gå i 2 år som så lalla runt.. Kanske i framtiden att mann kan skritta ut på han 1 timmer 2 dagar i veckan på rakt spår på lång tygel...
Det finns faktiskt folk som letar efter sånna hästar.
Folk som vill ha en sällskapshäst billigtsom inte går att rida på eftersom de bara har tid att rida en häst men behöver 2 som sagt!
Då slipper man ha dåligt samvete att ena hästen bara står=)

och självklart finns det lika bra hästägare som du om inte till och med bättre de som har mer pengar och kan skämma bort den ordentligt läkarmässigt
men man tror alltid att hästen inte kan få det bättre än hos bara en själv..Rätt vanlig tanke vid försäljning=)

Men lider hästen av att bara gå i en hage skall den ju självklart avlivas enligt mitt tycke.

Så hade JAG varit du hade jag gjort följande.. frågat veterinären vad de tror om att hästen bara får gå i hage som sällskap i några år och sedan bara skrittas rakt fram 2 dagar i veckan om den kan hålla för de...
Säger dom ja hade jag triangelmärkt hästen sedan sålt den för 5000-10.000 kronor beroende på vad som följer med.alt lånat ut den pålivstidsfoder om man inte vill släppa taget helt..

För att en häst ska bli triangelmärkt måste en veterinär först döma ut den och sedan säga att den kan användas till annat som t ex sällskap. Så du har inget krav på dig välja en T-märkning istället för avlivning. Det som det hänger på är istället just som skrivet innan i tråden vad försäkringsbolaget säger. Det är de som har det sista ordet i om de ska godta en utdömning eller inte. Sedan kan du själv bestämma om du vill begära hel- eller delutbetalning av försäkringen d v s T-märka eller avliva. Men det är bolaget som beslutar om du kan få det.

Jag förstår iof att man inte vill sälja sin häst .Men håller ändå med dig.
Vet en häst som blev utdömd och en kompis till ägaren tog hästen som sällskap till sin häst . nu 3 år sedan så är hästen plötsligt fullt ridbar promenadhäst och har det jättebra !
HfH

Självklart ska du ringa agria och fråga . Min Tanke är ändock att din häst har olika skador som alla troligtvis är "Reparerbara" .
Hade det varit en och samma skada som uppkom gång på gång så är det en annan sak . Det låter i mina öron som du redan har gett upp !

Hej från hambo

Hej! Gett upp har jag inte gjort. Jag har ordnat det så bra att han kan gå och lalla i en hage hur länge som helst tills han blir bra, flera månader om det så krävs. Inte alla har nog så bra vänner som ställer upp som de jag har, det är jag oerhört tacksam för!

Reparerbara vet vi ju inte, då veterinärerna inte ens hittar felet på honom. Men det är mycket möjligt att han blir bra.

Det här är en häst som inte skall stå i en hage som sällskap i några år.
Jag kan inte ens tänka mig någon som skulle vilja köpa en sällskapshäst som kräver med omvårdnad än en ridbar häst, med tanke på eksemet.
Tror ni att det finns sådana?

jag tycker att det vore bättre att avliva eftersom den har sina fel och haft länge. Även om du lånar ut den eller säljer mycket billigt finns inga garantier på att den någonsin blir bra, kan renav bli ännu sämre om du lånar ut den...

en död häst lider iallafall inte...

Men så finns det faktiskt dom som mycket väl kan ta hand om hästar trots att dom inte är ridbara och har skador som gör att dom inte någonsin kan bli "Användbara" att rida på eller att köra.
Många hästar "jobbar"som sällskapshästar och BEHÖVS !
Vet flera som fått mycket värdiga liv trots skador !

Hej från hambo

Jag hade min häst försäkrad i Agria. Jag kämpade i 2 år med skador på honom (gamla skador från innan jag köpte honom som jag inte blev informerad om :( ) Du får ju skicka ett papper med anledning till varför du vill få igenom en avlivning på din häst om det är det du vill.
Du får skriva det du skrivit här och sådär, jag hade inget krångel med Agria när jag hade bestämt mig.

jo visst det tvivlar jag inte alls på men det gäller att hitta dessa ägare också...

för ärligtalat, vem vill betala pengar för något sjukt och skadat som kräver behandlingar när man kan köpa något friskt för samma peng?

och vem vill ta hand om en sådan häst på foder som kräver behandlingar när ägaren ändå plockar hem hästen när den tillfrisknat och man som fodervärd betalat åtskilliga penningar och tid?

Kasta pengar i sjön med andra ord!

Nej självklart betalar man inte fullpris för en häst som inte är kapabel att ridas/köras . Så menade jag inte . Men i stället för att slakta om hästen blir utdömd, så finns det intresse .
Så menade jag !

Hej från Hambo

Hästen måste dömas ut, av behandlande veterinär. Sen skickar man in till AGria, och så ska DERAS veterinär godkänna det med. Även om din veterinär dömer ut, kan Agrias säga nej.

Hursom, hästen döms ut om dess ridbarhet ansess HELT och VARAKTIGT nedsatt för all framtid. Med helt nedsatt räknar Agria att hästen för all framtid förlorat förmågan att utföra det som ingår i lätta klasser. Dvs, det är slut med att triangelmärka en svårklasshäst för den 'bara' kan gå LA.

Iaf, när hästen är utdömd, så om veterinär anser att den utan att lida av det kan vara kvar i livet som sällskapshäst/promenadhäst, så kan du välja om du vill ha 'full ersättning' (= avliva hästen) eller 'delersättning' (= triangelmärka).

Vid triangelmärkning kommer hästen få reservationer, i ditt fall på alla fyra benen för hälta, och alla komplikationer till det. Det kommer inte täckas i försäkringen i framtiden.

*kl*
Tack för alla kloka svar! Man ska alltid tänka igenom allt minst tusen gånger :angel:

Nu ska vi prova att släppa honom på bete (såklart i samråd med vet) för att se om motionen (att han går mer självständigt och mer under ett dygn än nu) förändrar något. Vi vill prova alla "snälla" alternativ innan vi går in och börjar spruta och bedöva och ha oss. Och det är jag tacksam för.

Det är alltså nästa steg, så får vi se hur han ser ut om 1 månad :)

Jag har också fattat det så, som någon annan här var inne på, att ska man få en häst utdömd för flera olika skador måste det gå att bevisa att de är relaterade till samma sak. För att hårdra det får du ju inte hästen utdömd bara för att den blir sparkad i hagen om och om igen så att du inte kan använda den. Skadan i sig måste vara sådan att den bevisat orsakar att hästen blir oanvändbar i framtiden.

Ta bort den får man ju göra precis när man vill, oavsett vad veterinär säger och oavsett om villkoren för utbetalning av livvärde från försäkringsbolaget är uppfyllda eller ej. Men då får man ju inga pengar heller.

Håller hur som helst tummarna för att hästen blir bra, även om det kanske tar lite tid.

Senast ändrad:

Har hästen inte fått varken behandling och/eller vila, så är chanserna för utdömning minmala. Jag trodde det var hältor som har behandlats och vilats flera ggr utan resultat

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 752
Senast: Lavinia
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
992
Senast: Sirap
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 665
Senast: Stereo
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 968
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka