ameo

Trådstartare
Moderator
Sönerna hittade hönsens ägg-gömma igår, där fanns 20 ägg som vi inte har minsta aning om åldern på.
Finns det något sätt man kan avgöra ifall ett ägg är friskt eller troligen typ ruttet? Jag har för mig att jag hört något, men påminn mig gärna!

Lägg äggen i en djup kanna. De som sjunker till botten direkt är pinfärska, de som reser sig lite upp är 1-2 veckor gamla. De som flyter som korkar kan vara dåliga (men det är inte helt säkert).

Vattentestet (som @Philosophia skriver om) kan avgöra om det är helfärskt eller inte men för att avgöra om det är ätbart är det lukt/smak som får kontrolleras :)

Men har ni något hum om hur gamla de kan vara som mest? Ägg håller ju lätt i flera månader.

Ska man knäcka dem så brukar jag göra det i ett glas först, flyter gulan ut helt och hållet är de rätt gamla :)

Lägg äggen i en djup kanna. De som sjunker till botten direkt är pinfärska, de som reser sig lite upp är 1-2 veckor gamla. De som flyter som korkar kan vara dåliga (men det är inte helt säkert).
Tack! Jag ha för mig att det var nåt sånt...
Vattentestet (som @Philosophia skriver om) kan avgöra om det är helfärskt eller inte men för att avgöra om det är ätbart är det lukt/smak som får kontrolleras :)

Men har ni något hum om hur gamla de kan vara som mest? Ägg håller ju lätt i flera månader.
Alltså, det troliga är att det är den här vårens skörd och då är det ju inget problem att använda dem. Är de äldre än typ 2 månader så är de minst ett halvår gamla, eftersom hönshjärnorna haft äggpaus över vintern.
Ska man knäcka dem så brukar jag göra det i ett glas först, flyter gulan ut helt och hållet är de rätt gamla :)
haha, jag knäcker I.N.T.E något ägg som jag är osäker på... :eek: :yuck: :wtf:

Tack! Jag ha för mig att det var nåt sånt...

Alltså, det troliga är att det är den här vårens skörd och då är det ju inget problem att använda dem. Är de äldre än typ 2 månader så är de minst ett halvår gamla, eftersom hönshjärnorna haft äggpaus över vintern.

haha, jag knäcker I.N.T.E något ägg som jag är osäker på... :eek: :yuck: :wtf:

Spara de ägg som du är osäker på och så knäcker du dem separat utomhus. Lägg de fräscha knäckta äggen tre och tre (eller vad som är lämpligt) rör ihop och frys in och ta fram när du ska använda dem.

Spara de ägg som du är osäker på och så knäcker du dem separat utomhus. Lägg de fräscha knäckta äggen tre och tre (eller vad som är lämpligt) rör ihop och frys in och ta fram när du ska använda dem.
njä, jag gräver hellre ner dem på komposten...
Vi får ändå mer ägg än vi gör av med, så det är inget måste att spara dem. Men snålänningen i mig tycker att det är lite onödigt att kasta 20 ägg utan att ens ha kollat dem... :p

Har ägg i kylen (visserligen) som är några månader gamla. Om de inte känns konstiga knäcker jag på dem och luktar, känns som att om det inte är ätbart så kommer det kännas på lukten :yuck:

njä, jag gräver hellre ner dem på komposten...
Vi får ändå mer ägg än vi gör av med, så det är inget måste att spara dem. Men snålänningen i mig tycker att det är lite onödigt att kasta 20 ägg utan att ens ha kollat dem... :p

Knäck en utomhus vid komposten. Är det ok så är nog de andra ok.

Mjaäe, inte nödvändigtvis. Det skulle mycket väl kunna vara så att (de helt frigående) hönshjärnorna har påbörjat det här stället förra sommaren och sen fortsatt gå dit nån gång ibland sen dess. Äggen låg väl dolda i en byggnad som inte används.

Eventuella ägg från förra sommaren borde ha spruckit under vintern om stället inte ligger frostfritt. Skalet håller inte när innanmätet fryser.

Eventuella ägg från förra sommaren borde ha spruckit under vintern om stället inte ligger frostfritt. Skalet håller inte när innanmätet fryser.
Jo så borde det ju vara, så det borde egentligen vara uteslutet att det är något annat än ägg från den här våren. Har inte testat dem än...
Men Plutthönan då <3 ....gömma sådär och smyga för sina barns skull :)
Hehe... Blir dock inga barn där för våra tuppar är numera före detta tuppar. ..

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 135
Relationer Finns det något bra sätt för en 70 plussare att dejta? Har googlat lite och hittade några sidor som verkade rikta sig till äldre men jag...
Svar
3
· Visningar
675
Senast: cirkus
·
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
778
Anläggning Jag håller på att se över ventilationen i vårt stall som är av den äldre typen byggt med tjocka tegelväggar och innertak av träplank...
Svar
19
· Visningar
994
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama