Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tack! Jag ha för mig att det var nåt sånt...Lägg äggen i en djup kanna. De som sjunker till botten direkt är pinfärska, de som reser sig lite upp är 1-2 veckor gamla. De som flyter som korkar kan vara dåliga (men det är inte helt säkert).
Alltså, det troliga är att det är den här vårens skörd och då är det ju inget problem att använda dem. Är de äldre än typ 2 månader så är de minst ett halvår gamla, eftersom hönshjärnorna haft äggpaus över vintern.Vattentestet (som @Philosophia skriver om) kan avgöra om det är helfärskt eller inte men för att avgöra om det är ätbart är det lukt/smak som får kontrolleras
Men har ni något hum om hur gamla de kan vara som mest? Ägg håller ju lätt i flera månader.
haha, jag knäcker I.N.T.E något ägg som jag är osäker på...Ska man knäcka dem så brukar jag göra det i ett glas först, flyter gulan ut helt och hållet är de rätt gamla
Tack! Jag ha för mig att det var nåt sånt...
Alltså, det troliga är att det är den här vårens skörd och då är det ju inget problem att använda dem. Är de äldre än typ 2 månader så är de minst ett halvår gamla, eftersom hönshjärnorna haft äggpaus över vintern.
haha, jag knäcker I.N.T.E något ägg som jag är osäker på...
Vattentestet (som @Philosophia skriver om) kan avgöra om det är helfärskt eller inte men för att avgöra om det är ätbart är det lukt/smak som får kontrolleras
njä, jag gräver hellre ner dem på komposten...Spara de ägg som du är osäker på och så knäcker du dem separat utomhus. Lägg de fräscha knäckta äggen tre och tre (eller vad som är lämpligt) rör ihop och frys in och ta fram när du ska använda dem.
njä, jag gräver hellre ner dem på komposten...
Vi får ändå mer ägg än vi gör av med, så det är inget måste att spara dem. Men snålänningen i mig tycker att det är lite onödigt att kasta 20 ägg utan att ens ha kollat dem...
Jo så borde det ju vara, så det borde egentligen vara uteslutet att det är något annat än ägg från den här våren. Har inte testat dem än...Eventuella ägg från förra sommaren borde ha spruckit under vintern om stället inte ligger frostfritt. Skalet håller inte när innanmätet fryser.
Hehe... Blir dock inga barn där för våra tuppar är numera före detta tuppar. ..Men Plutthönan då ....gömma sådär och smyga för sina barns skull