Om 1 unghäst(2årigt hlb) har 450 EPG

mimus

Trådstartare
och den andra (tinker) 0 EPG, kan de gå på samma bete som förra året då?

Om jag följer avmaskningsintervallerna?
(vart ska de gå de dagar som hon är avmaskad? kvar på betet? byta till andra beteshagen, eller till vinterhagen några dagar?

Sv: Om 1 unghäst(2årigt hlb) har 450 EPG

Avmaska unghästen, låt dem gå som vanligt i beteshagen. Möjligtvis skulle jag avmaska tinkern sista avmaskningen för att få bort det från förra året den ev. fick i sig nu.

okej, ja det låter bra, sista avmaskningen blir i slutet på september och då är det ju vettigt att avmaska tinkern med.

(har ju som sagts i en annan tråd ett maskfritt bete som jag tänkt att de skulle gå på, men det är för kraftigt bete, dessa 2 ovan är redan för feta, därav vill jag ha dem på samma som förra året, pga av snålare bete)

Men kan man inte ta träckprov innan sista med för att se om det är nödvändigt eller råder du generlellt att avmaska då?

Visst är det bättre om man vill ta ett träckprov innan man avmaskar den som hade 0.

Mina andra 2 halvblod hade också 0 EPG, de tänkte jag låta gå som vanligt och göra träckprov våren-06. (de går i egna hagar tillsammans)

Sen har jag 2 inackar som går med varandra, halvblod 18 år 550 EPG (ska avmaskas enl rek och intervaller som unghästen ovan)
går tillsammans med connemara sto som hade 100EPG, de kommer gå i samma sommar hage som förra året, då bör man ju kolla stoet alt avmaska henne ocjkså i höst?
Tänker jag rätt då?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
784
Senast: Lucifer
·
Foder & Strö Nu när det efterlängtade regnet kommit så uppstår genast frågan om det här med socker i betet. Jag har en "frisk" fånghäst som gick på...
Svar
7
· Visningar
1 387
Senast: skiesabove
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 109
Senast: Habina
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 208
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tjockistråden 4
  • Säng
  • Vad gör vi? Del CCV