Olydnad på äldre dar...

L

lisa

Min tant har i hela sitt 15 ½ åriga liv varit en väluppfostrad kisse, aldrig någonsin varit uppe på matbord, köksbänkar osv (lite värre med soffklös :o )

Nu, de senaste månaderna har vi plötsligt börjat hitta henne ihopkurad på matbordet var och varannan dag. Egentligen tycker jag inte det är så farligt, bara att torka bordet innan man äter liksom (mycket päls blir det), men frågan är; VARFÖR har hon plötsligt börjat med det nu??

Man behöver knappt höja rösten för att hon skall inse sitt misstag och flyga ner från bordet (titta lite frågande räcker ;) ), men nästa morgon är hon där igen...

Kan detta ha med åldern/senilitet att göra? Eller har hon tillskrivit sig pensionärsförmåner? :angel:

Sv: Olydnad på äldre dar...

Kan nog vara senilitet, ja. Hon har ju definitivt åldern inne för det.

Vad bra att du inte skriker på din gamla dam. Är det senilitet kan hon ju inte hjälpa det.

Nej det är just det som är så svårt - att veta hur mycket jag skall tilrättavisa.

Jag vill ha henne väluppfostrad som hon alltid har varit, och framförallt uppträda konsekvent inför henne (inte ena dagen OK med matbordet - nästa dag fy). Men om det rör sig om senilitet är det ju lnte riktigt så enkelt :crazy:

Lyft bara ner henne..möjligtvis kan du säga något typ: Men lilla vän, vad gör du här?

Inte så mycket att skrika eller härja med en äldre som börjar bli en aningens senil...

Är inne på min andra gamling nu....

Ja det är ungefär så jag gör, fast ofta räcker det att man kommer in i rummet för att hon ska flyga upp och se skyldig ut. Säger man ifrån (inte skriker, bara säger hennes namn lite bestämt) så är hon nere fortare än kvickt :o

Jag tänker - om hon verkligen är senil skulle hon inte bara ligga kvar då?

Det är väl med dom som med gamla människor, dom "glömmer" vissa saker men kommer ihåg andra saker när dom påminns.

Gammelkatter! :love: De allra bästa katterna, kloka, förstår "allt" vad man säger, invanda på matte och husse...

Visst låter det troligt hon är lite gaggig, men kan vara en annan sak också. Om hon är gammal och stel, kanske hon inte längre kan använda sina gamla favoritplatser. Köksbordet har man ju ofta vid fönstret, står ert där? Hon kanske vill kunna sitta och titta ut, kolla läget,filosofera på kattligt vis. Ute kanske hon känner sig lite osäker, med ålderns rätt?

Om det här verkar stämma, kan du kanske göra iordning en annan liggplats med utsikt, dit hon lätt kan ta sig upp med sina gammelben?

Japp, bordet står vid fönstret och under fönstret sitter elementet, så det är klart att det är en mysig plats. I fönstret sitter hon ofta och tittar ut (hon är innkatt och har mest grannarna i fönstret mittemot att titta på :cool: ) men nu har hon alltså fått smak för bordet istället.

Vi har bara bott här i några månader, snart flyttar vi igen och då ska vi inte ha bordet vid fönstret. Däremot kommer det finnas en djup fönsternisch och element under, samt en park istället för hus utanför, så det blir förhoppningsvis bättre för tant katt. :)

Hon hoppar inte lika smidigt som förr, nej, men upp på ett bord från golvet är inga problem!

Min katt har också börjat hoppa upp på köksbordet för att ligga där och sova... Men jag tror inte det beroe på senilitet från hans sida... Sen vi skaffade vovve tror han helt plötsligt att han får vara prcis överallt! Även på de "förbjudna platserna" som matbord, soffbord, byrån i hallen osv osv.... Men han hoppar snabbt ner när man kommer på honom och frågar "vaaaaad gör du där??" eller "gå ner därifrån". Sen mjauar han glatt när han kommit ner på golvet precis som om att "men jag visste faktiskt inte att jag inte fick vara där men förlåååååt". Kan man bli arg då....:angel: :love:

:love: :love: :love: :) Vilken gos!! Ja, antingen börjar hon bli senil eller också är det pensionärsförmåner! :D Man kan ha lite överseende med annars lydiga kissar. Jag är superkonsekvent med regler i vanliga fall när det gäller mina djur, men för gammeltanten har jag börjat tumma lite på dom. Ibland. Hon liksom bara vet att det gäller den här gången men inte nästa. Hon är så klok! :love:

Låt kissen ligga på bordet om hon vill det! :love: Hon kan säkert behöva lite "bus" på äldre dar!

Låter som ett perfekt kattställe, det du beskriver med nischen. :) Kanske blir det annat då?

Instämmer i att man får vara överseende med gamlingar som tar sig friheter. Snart har man dem inte kvar och känns bra ge dem det lilla extra innan... :love:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka