Olydig hanhund, hjälp!

B

benjamin

Våran femåriga hanhund blandras med beagle och annan jakthund börjar bli för jobbig. Ingen vill gå ut med honom för han drar för mycket. Man kan inte ha honom lös för då springer han fram till andra hundar och folk. Och rymmer iväg ifall han är på ställe där han känner sig hemma. Min man får ha med honom till jobbet. Där ifrån rymmer han och är ute i förorten och springer några timmar flera gånger i veckan. Han öppnar alla dörrar själv om de inte är låsta.Under hans första år så fick han träning och var ibland lite lydig och drog inte så mycket. Nu undrar jag vad ni tror om det går att få fason på våran vovve. Fason så att han inte rymmer och så att han inte drar. Hur mycket tid måste man lägga? Dessvärre är han långtifrån i centrum ivår aktiva familj. Vilket innebär att vi inte är mer hundintresserade än att vi tycker om vår lilla hund. Vi har tyvärr inte tiden att prioritera honom så mycket.
Vad ger en lydnadskurs tror ni med andra hundar?
Hundpsykolog?
Privattränare? Hur fungerar en sådan?
Kastrering?
Tacksam för svar!

Sv: Olydig hanhund, hjälp!

Ren lydnadsträning, gärna för instruktör.
Har ni inte den möjligheten, så kör 15-20 minuter om dagen.
Lär hunden basen i vardagslydnad: sitt, fot och stanna till att börja med.
Ni måste skapa en positiv kontakt, mellan er och hunden.
När detta sitter, så gå över till inkallning. Förslagsvis med hunden i lina till en början.
Mycket viktigt är att ni börjar prioritera hunden och hans behov....

Ni har en ond cirkel. En aktiv hund som kräver egagemang, men där ni själva vill ha en soffpotatis och/eller självgående jycke. Er hund är inte onormal på något vis, bara understimulerad. Varken psykolog eller kastration är lösningen på era problem.

Det finns ingen "quick fix". Kurser löser bara problemet om ni faktiskt börjar lägga ner tid på er hund - varje dag. Är ni inte beredda att göra det är det bättre att omplacera eller ta bort hunden.

Men jagar ni med hunden? Du skriver att det är en blandning mellan beagle och annan jakt hund, så det är med andra ord en hund som är avlad för jakt och som behöver få träna för och utöva detta.

Har ni inte för ambition att jaga med hunden och dessutom inte har tid att prioritera er hund så tycker jag ni ska överväga att sälja den. Det tar nog mycket tid och kraft att vara ägare till en lydig och lycklig hund, det tar ännu mer tid och kraft att vara ägare till en hund med problem. Han man inte den tiden och kraften ska man överlåta ansvaret till någon annan, anser jag.

Lycka till!

Omplacera!

Om ni inte har tid att ge Er hund den tid/aktivitet som den förtjänar så förtjänar inte ni honom.

Låter hårt, men så är det sant också !

Kan bara rekomendera att omplacera honom.
Har ni inte någon mer ambition än att han en hemma-mys-hund är han inte hunden för er.
Han behöver att arbeta mycket, helst jaga.
Om jag uppfattar ditt inlägg rätt så är ni nte villiga att göra några större ansträngningar och då mår alla parter bäst av ompålacering alt att ta bort honom.
Hårt men sant.

Varför har man hund om man anser att hunden inte kan stå i centrum och få den uppmärksahet och tid det kräver och att man inte vill/kan prioritera hunden framför annat?
Tror du att en kortare kurs kommer att hjälpa dig?
Låt säga att du går en kurs regelbundet i en månad, sen då vad ska ni göra då? En hund måste ju aktiveras betydligt mer än så!
Som andra redan tagit upp är ju hunden understimulerad och detta avhjälps ju tyvärr inte med dom förslag på åtgärder du gett...

Kan inte annat än att hålla med många av er. Ja, det bästa för hunden vore säkert att omplaceras. Vi är inne på det faktiskt. Men kommer nog att testa på privatträning för instruktör. Kanske ger det lite resultat och det blir lite roligare att engagera sig i honom.

För er som undrar varför man skaffar hund och sedan inte engagerar sig i honom så kan jag ju säga att jag har två olika svar: det finns olika sorters hundägare allt ifrån hundägare som förbebisar sina hundar, hundägare som lever för hundsporten och så finns det dem som inte alls är engagerad i sina hundar och har dem i hundgård eller kanske endast som lösa vakthundar. Vi tillhör ingen av ovanstående utan befinner oss inom ramarna. Våran hund har det bra hos oss pga av min man som älskar hunden.
Den andra anledningen är att vår familjs situation ser inte alls ut som den gjorde när vi köpte hunden. Fler familje medlemmar mår inte bra av hur läget är nu och hunden har också fått det sämre.
Men hellre prioriterar jag min energi på att mina barn ska få det så bra som möjligt än att lägga den energin på en hund. Han har det ändå ok och vet inget annat även om han har drifter som lockar. Han är ett djur.

apollo1 skrev:
Varför har man hund om man anser att hunden inte kan stå i centrum och få den uppmärksahet och tid det kräver och att man inte vill/kan prioritera hunden framför annat?
Tror du att en kortare kurs kommer att hjälpa dig?
Låt säga att du går en kurs regelbundet i en månad, sen då vad ska ni göra då? En hund måste ju aktiveras betydligt mer än så!
Som andra redan tagit upp är ju hunden understimulerad och detta avhjälps ju tyvärr inte med dom förslag på åtgärder du gett...
Jag hade några frågor om vad ni tror om ex kastration, och hundträning av olika sorter i fall det kan hjälpa mig och min hund. Om du undrar varför man har hund om den inte kan stå i centrum så får du inte fråga det så mitt i min tråd. Starta en egen där du frågar det!!!! Så kan de som vill svara.
Om du frågar mig om jag tror att en kurs kan hjälpa hunden så har du inte läst inlägget för det var just min fråga? Vad tror du?

Kastrera tror jag inte hjälper, däremot att aktivera honom på olika vis. Ex spår behöver inte bli så tidskrävande eller att man måste iväg någonstans för att göra det samt att vovve får en uppgift att utföra och använda sin hjärna. Det finns både viltspår och personspår här rekommenderar jag att ni försöker med personspår (mindre förberedelser då man inte behöver klöv eller blod) samt tar hjälp av en privat instruktör, liiite dyrare men man får betydligt mer valuta för pengarna då man själv är i blickfånget hela tiden och det bara är en egen hunds problem som diskuteras.

Var i landet bor du? Kanske kan tipsa om någon instruktör?

Javan

Visst kan en kurs hjälpa dig att komma igång, men det måste uppföljas, att bara gå en kurs och sen inte följa upp det kommer inte ge något, det är vad jag tror.
Anledningen till att jag frågade huruvida man har hund om den inte kan stå i centrum var inte något form av påhopp om du tog det så utan mer en tankeställare till dig vad hunden ska användas till...

Jag förstår din situation mycket väl, livet kan förändras och inte bli riktigt som man från början hade tänkt sig..

Men som du i tråden beskriver din hund så låter det i mina öron som en understimulerad/oprioriterad hund och det är inte en lycklig hund.
Även om han inte vet annat så innebär inte det per automatik att han är lycklig.

Det du beskriver kan hända den bästa, men du skriver även att du inte prioriterar din hund!
Du/din karl har tagit ett ansvar när ni köpte hund och det ansvaret kan ni inte slippa undan.
Jag tycker att ni bör diskutera att omplacera hunden, kanske inte för eran skull ( då din make kanske älskar hunden ) men för hunden bästa!

För övrigt så har du ingen rätt att styra de trådar du skapat efter egen vilja, detta är ett forum och trådarna brukar ofta ta en annan vändning !

Det skulle bli fruktansvärt tråkigt om man slaviskt skulle följa varje ämne som trådskaparen ville, då skulle själva "grejjen" med ett diskussionsforum uddas av !

Lycka till nu !

/ M&A

benjamin skrev:
Våran hund har det bra hos oss pga av min man som älskar hunden.
Den andra anledningen är att vår familjs situation ser inte alls ut som den gjorde när vi köpte hunden. Fler familje medlemmar mår inte bra av hur läget är nu och hunden har också fått det sämre.
Men hellre prioriterar jag min energi på att mina barn ska få det så bra som möjligt än att lägga den energin på en hund. Han har det ändå ok och vet inget annat även om han har drifter som lockar. Han är ett djur.

Fast du skriver ju själv i ditt första inlägg att han är jobbig, och rymmer ofta. Det tycker inte jag låter som om han har det ok, även om ni älskar honom. En jakthund har oftast ett rejält aktiveringsbehov.

Självklart ändras familjesituationer, jag har själv en omplacering vars familj valde att prioritera barnen istället för hunden.

Kastrering kanske skulle lugna ner honom, men antagligen skulle ni få en hund som mår lika dåligt och är lika understimulerad, även om det blev lugnare för er. Kurs är väl en bra idé, men då måste ni vara beredda att lägga tid även efter att kursen är slut. Och om ni inte har lust/möjlighet att lägga den tiden nu, kommer ni att göra det sen?

Vilken är den andra jaktrasen som finns i hunden???

När jag läser det du skriver får jag känslan av att ni har hund bara för att man "skall" ha det. ("Vovve villa volvo"):( För det första kan inte köpet ha varit genomtänkt när ni köpt en hund med flera jaktraser i sig, men har ingen större lust att lägga ner energi på att aktivera den......och för det andra så visst är det bra att prioritera barnen men så talar en oansvarig hundägare. Hunden är bara 5år och ni måste redan när ni köpte hunden ha vetat att inom några år kan familjen komma att utökas!
Att ni sedan inte lagt ner någon tid i början av hundens liv, på grunddressyr och ledarskapsträning är punkt nummer 3. Du skriver att han i början varit "lite lydig" och inte drog så mycket i kopplet.
När jag läser det tänker jag LITE LYDIG.:eek: Alltså hunden gjorde som den ville och ibland ville den komma till er eller ville inte dra i kopplet. Den gjorde som den ville och inte som ni ville = den var olydig och ni har inte ledarskap över den. Tyvärr.....

Jag tycker ni skall pröva gå på dressyrkurs med hunden för att försöka få ledarskap över den och sedan även försöka stimulera/träna den mer utöver dressyrkursen. Annars så är avlivning eller omplacering det bästa ni kan göra mot denna hund för den har det inte bra och det är väll mycket möjligt att den blir överkörd någon dag när den rymmer också och det är inget trevligt öde för hunden!

Lycka till!

Varför skaffar ni en jakthund om ni inte ska jaga med den?

Benjamin har redan svarat på det.. :-)

Benjamin.. som jag ser det finns det egentligen bara två saker att välja mellan:

1. aktivera ER tillsammans med hunden. För det är det han ropar efter.. struktur, konsekvens och aktivering. Varför inte träna viltspår? Ändra även ert sätt att tänka.. det är inte bara hunden som behöver gå kurser.. NI behöver gå tillsammans. *ler*

2. Sälj, omplacera

Ok, tyckte jag läst allt, men har väl missat det. Tyckte bara hon svarat på varför de skaffat hund och sedan inte hinner aktivera den, inte varför de inte jagar med den. Ska scrolla upp och kika igen... :smirk:

Jag tolkade benjamins text
"Den andra anledningen är att vår familjs situation ser inte alls ut som den gjorde när vi köpte hunden. "
Som om de hade andra ambitioner med hunden från början..

Senast ändrad:

Aha, ja det kan man förstås tolka som att de var jägare med jaktambitioner när de köpte hunden, men nu har slutat med jakt pga barn och andra intressen.

*S* jag förstår var du menar.. och håller med dig..

Men jag tolkade det inte så detaljerat.. mer som att de hade större ambitioner och mer tid innan/vid hundköpet..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka