Olycksdrabbad häst

A

annalisa

Snart vet jag inte vad jag ska göra :confused:
Har ett 5 (snart 6)-årigt hoppsto som är lugn och fin i hagen, lite mer taggad under ryttare, men obetydligt. Problemet är att, varje dag man tar in henne från hagen, så har hon alltid ett nytt sår på något ben. Därtill hör, skulle hon vara "normal" så skulle det väl inte spela någon roll, men hon blir alltid så svullen när hon slått sig - blir lika hårda svullnader som överben, som gör att hon gärna slår upp dom igen.
Jag har testat att
* ta henne i en mindre resp. större hage - hjälper inte
* ta på skydd + boots runt om - hjälper inte (ska då naturligtvis slå sig just där hon INTE har skydd)
* bytt hagkompisar - själv resp med kompisar (som dessutom är lugna som filbunkar, har aldrig sett dom bralla, och går utan skor)

Som sagt är även hon cool-lugn i hagen, så därför förstår jag inte hur hon lyckas ha sönder sig så mycket?? Fruktansvärt klumpig, ja :cry:

SNÄLLA INGA PÅHOPP NU!!!!!!!!!
Känns tyvärr som om ända utvägen är att endast ha ute henne några timmar per dag, men det känns ju inte så himla skoj. Iofs så struntar hon fullständigt i om hon står på box eller ute i hagen eftersom hon gjorde det väldigt mycket hos ägarn (pga begränsade hagar), sålänge hon får ha sitt hö:D:love:

Nån som har några tips, hjälp :cry::crazy:??

Sv: Olycksdrabbad häst

Rids hon, hoppar hon?

Man kan träna henne genom att gå på kuperad mark, utan benskydd, över stock och sten, så blir hon mer balanserad och lär sig var hon har sina "fötter"

Ja hon rids och hoppas. Har god egen balans under ryttare, och väldigt bärig, så man behöver inte sitta o passa henne o balansera henne "för hand". Är lite det som är problemet, eftersom det bara är i hagen hon skadar sig, fastän hon i princip inte gör något i hagen som eg skulle skada henne, är bara fruktansvärt oförsiktig då :confused:

det låter som min häst, det är jättejobbigt att man vet att idag så har hon fått ett nytt sår som ska tvättas...:cool:

min hade ett sår när jag köpte henne för knappt 2 år sedan, vet sa att det inte var några problem o det läkte ihop fint efter ett tag(blev ett litet ärr o överben), under tiden så får hon småsår var o varannan dag trots att hon gick i konvalecenthage, typ 2 v efter det läkt ihop bra o hon endast har småsår släpper vi ut henne med vår andra häst, allt går bra, 2 v efter det går hon ut i gräshage med 3 andra hästar, andra dan på "betet" är hon blockhalt o d ser ut som hon blivit ormbiten (tar ut vet. som säger att d e ett sticksår) o jag skrittar henne i 6 veckor!

o det läker inte fast vi är supernoga o tvättar d varje dag. åker till veterinären o dom får operera det(infekterat) o jag får igångsättning i ett halvår! när den tiden gått o hon är igång igen så börjar vi träna/tävla o det går super, sen får hon ytterligare ett sår o får ta det lugnt 2 v o blir bra...när det blir bra blir hon förkyld o ska skrittas ytterligare 10 dagar!:crazy: sen kommer hon igång igen o i somras skulle hon gå på dagbete, självklart får hon ett nytt sticksår på samma ben som tidigare fast högre upp, skrittar/joggar ca 4 veckor innan det blir bra o jag kan rida igen.

Och för några veckor sen sparkade hon sig själv så hon fick ett sår där dom fick skära bort svallköttet(rätt stort) som vi tvättar varje dag(kanske måste skära bort det 1 ggn till om d kommer tillbaka) o där är vi nu, fick även kotledsinflammation som hon blev bra av efter en behandling, peppar peppar...!:eek::bump: så jag vet hur det känns, också provat m skydd osv...:cool:

Det finns heltäckande skydd som är till för hagvistelser, de går från knä och ner över ballarna. Dyra och kommer inte ihåg vars jag har sett dom. Men dom lär kanske hjälpa? De såg smidiga och tunna ut men skulle vara hållbara enligt hemsidan. :)

Jag har två ideer om detta.
Den ena är: Vad gör hon illa sig på? Sina egna skor? Ligger de mycket utanför hovarna? I så fall kan man kanske prova att ändra det? Eller kan hon klara sig utan skor?
Den andra är: Hur länge har hon varit hos dig? Om hon inte är van att gå i hage är det kanske inte så konstigt att hon gör illa sig och då kan det ju bli bättre när hon gått ute mer. Har haft hästar som gjort sig illa som unga men som sedan lärt sig var de har sina fötter och slutat upp att sparka sig själva när de blivit lite äldre.

min häst är van att gå i hage, gick i stor gräshage som unghäst, när hon fick föl fram till 4 års ålder, har sedan gått i normalstor hage med minst en kompis hela tiden...hon har jag sett sparkar sig själv, men såren på frambenen kan hon inte gjort det då det ena var så högt upp på benet man kan komma o den andra vid utsidan av benet precis nedanför knät...

om ni ser var dom där heltäckande skydden finns så säg gärna till!!!:angel::)

Titta i senaste numret av tidskirften Equipage. En artikel om just olika skydd.
Min ena travare, som jag köpte i november förra året, var precis som din. Hon var tävlingskondition, men det såg hon till att ta bort rätt snabbt via alla skador i hagen. De första tre månaderna var hon i princip skadad på något vis hela tiden. Jag löste det med att alla (tre) fick gå i en väldigt liten hage. Sedan gjorde jag den sakta större. Dessutom fick hon ha heltäckande boots när det var som värst. Problemet är att benen blir lite väl varma, så det är inget för vår o sommar. .
Efter tre månaders sommarbete o ute dygnet runt var drullerierna i princip borta. Nu går alla tre i hage på ca 2 ha. Enda avsteget från mina tidigare rutiner jag gjort är att jag tar in ganska tidigt. De åker ut halvåtta och in sexton. Hon motioneras varje dag. Rids, körs, promeras el longeras.

Jag har märkt att de yrar runt mer när det är mörkt. Självklart kan de säkert vänja sig vid det också, men där har jag dragit min gräns. Jag vill kunna träna ordentligt inför tävlingssäsongen 2008:-)

Det stoet jag beskrivit ovan var helt van vid att gå ute i hage med andra hästar hela dagarna. Säljaren hade aldrig varit med om ngt liknande med henne. I mitt fall hör det väl till saken att hon tränades mkt, mkt hårdare där än hos mig. Hon hade väl inte ork att busa runt i hagen på samma vis.

Sökte upp skydden igen :)

Här är dom jag tänkte på: http://good4u.e-butik.se/?artnr=EQ-500

Men om du tycker på "benskydd" och sen "utevistelse" så får du upp dom där och en smidigare variant. Någon av dom kanske passar dig? under "problemlösande" finns det sånna skydd för boxen också. Men där slog sig ju inte din sa du förresten.. :)

Lisa89: Skulle jag haft fina o torra gräs el sandhagar skulle dethär nog varit den bästa lösningen, tyvärr är våra hagar väldigt blöta o smågrusiga, så då måste man göra rent skydden varje dag genom att spola dem, o då hinner dom aldrig torka tills man ska sätta på dem igen, vilket i hennes fall leder till mugg o rasp (dessutom :()

Krumeluren: Jag gissar på att det är sina egna skor, dock är dom redan "kant-i-kant" med hoven, så det går inte att dra in dom mer. Har väldigt sköra hovar (den enda av mina hästar som har usel hov-kvalle) så en dag utan skor skulle innebära noll hov kvar i slutet av dagen.
Jag har haft henne sedan i somras (juli), o har som sagt haft henne i olika stora hagar, vissa som har varit i gränsfall till konvalecent-hagar.
Däremot gick hon ju i hage hos ägarn, inte lika mycket som hos mig, men gick alltid ute några timmar per dag, då antingen i ridhus/paddock eller i stor rasthage tillsammans med 10 andra hästar ( :crazy: )

Igår testade jag en ny grej på det benet hon slår sig mest på, eftersom skydden inte funkar. La ett bomullsbandage + sån där klister linda längs hela skenbenet (som ett vanligt bandage) och ovanpå det en fleecelinda+boots.
Funkade för dagen, avvaktar i några dagar o ser om det hjälper.

Åh hjälp, mitt fullblod är precis likadan. Får också lätt mugg och rasp, dessutom bet hennes första hagkompis sönder henne :crazy:
Nu är hon konvalecent för att hennes andra hagkompis sprang över henne och trampade av henne en stor bit av kotan bak. :crazy:

Jag har tyvärr inga tips, men ska hålla koll på den här tråden och ha den i beredskap när hon får börja gå i hage igen :idea:

Skickar en tanke till dej och din häst iaf och hoppas att det går att hitta en bra lösning.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 583
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 917
Senast: liiinnea
·
Ridning Hej! Jag är nybliven hästägare sedan 2 månader sedan. Jag köpte en lugn och snäll kille som skulle endast användas till lätt ridning och...
2
Svar
28
· Visningar
7 613
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 152
Senast: Hedwig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama